گروه سرزمین - محمد باریکانی: بنیانگذاران شبکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در ایران هشدار می‌دهند که درصورت تداوم اقدامات نسنجیده در راه‌اندازی و مدیریت اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور، شبکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در ایران در آینده نزدیک نابود می‌شوند.

اقامتگاه های بوم گردی


تازه‌ترین بازدید خبرنگار همشهری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی در مناطق کویری ایران مشخص می‌کند که نه‌تنها دستورات معاون گردشگری کشور در بازدید اسفندماه سال گذشته از شبکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در منطقه کویری مرکز ایران اجرایی نشده که حتی در مهم‌ترین مورد که تشکیل مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی است مخالف با اهداف مورد نظر در توسعه بوم‌گردی در کشور انجام شده است.

اجرای وارونه دستور معاون گردشگری

تازه‌ترین خبر از وضعیت شبکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور که ابتدا با نام خوشه‌سار بوم‌گردی در ایران شکل گرفت و بیشترین تعداد آنها در استان اصفهان و در منطقه خور و بیابانک قرار دارد، بیانگر آن است که اتفاقات اخیر پس از بازدید معاون گردشگری کشور از این منطقه آینده اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور و چشم‌اندازی که این اقامتگاه‌ها در ایجاد توسعه پایدار در کشور درنظر داشتند با خطر مواجه شده است.

در نخستین اقدام پس از دستور مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور به‌منظور ایجاد مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان اصفهان، بنیانگذاران شبکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی با نگاه توسعه‌گرایانه آنها در کشور کنار گذاشته شده‌اند و نگاه به آنچه انتخابات مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی اعلام شده است نشان می‌دهد که نه‌تنها انتخاباتی در کار نبوده که افراد صاحب نفوذ در میان مدیران استانی و گاه بی‌اطلاع از اهداف توسعه‌گرایانه شبکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور به‌عنوان رئیس و اعضای مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان اصفهان در منطقه خور و بیابانک اعلام شده‌اند.

براساس آنچه در دستور کار اقامتگاه‌های بوم‌گردی قرار گرفت این اقامتگاه‌ها علاوه بر آنکه میزبان گردشگران هستند ویژگی‌هایی در ایجاد توسعه پایدار دارند. بدین‌ترتیب اقامتگاه‌های بوم‌گردی از آسیب رساندن به محیط‌زیست جلوگیری می‌کنند و کمترین تأثیر را به هنگام ساخت‌وساز بر محیط طبیعی اطراف دارند، از روش‌های پایدار برای دستیابی به آب مصرفی استفاده می‌کنند و با حضور در برنامه‌های تحقیقاتی به توسعه پایدار کمک می‌کنند.

با همین رویکرد بود که اقامتگاه‌های بوم گردی ایران با عنوان خوشه‌سار بوم‌گردی از سال‌ها پیش شروع به فعالیت کرد. اقامتگاه‌های بوم گردی در ایران که با طرح و ایده افرادی همچون کیارش اقتصادی و مازیار آل داوود شکل گرفت در سال‌های اخیر تبدیل به شبکه‌ای گسترده در سراسر ایران شده و آنچنان توسعه یافت که خطر خروج از اهداف چشم‌انداز ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی را همراه داشته است.

تلاش شکست خورده در اتفاق خوب

اقامتگاه‌های بوم گردی در ایران سال‌ها در تلاش برای ایجاد یک اتحادیه سراسری بودند. تلاشی که هر بار با شکست مواجه شد تا آنکه مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری در دوره جدید موافقت خود را با ایجاد مجمع اقامتگاه‌های بوم گردی در کشور اعلام کرد اما تبعات این موافقت لااقل در کویر مرکزی ایران مورد تأیید بنیانگذاران شبکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در ایران نیست.

هیچ انتخاباتی برای تاسیس مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان اصفهان که بیشترین میزان از اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور را در خود جای داده است برگزار نشده اما به گفته برخی پیشکسوتان تاسیس شبکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در منطقه خور و بیابانک هیچ کاندیدایی برای تشکیل اعضا و رئیس مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان اصفهان اعلام نشده و مشخص نیست که افراد اعلام شده به‌عنوان رئیس و اعضای مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان اصفهان چگونه انتخاب و اعلام شده‌اند.

پیگیری‌های خبرنگار همشهری مشخص کرد که افراد اعلام شده برای ریاست و عضویت در مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی چندان با اهداف شبکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور آشنا نیستند و حتی از سابقه تشکیل این اقامتگاه‌ها و بنیانگذاران آنها اطلاعی ندارند.

اقامتگاه‌های بوم گردی نیازمند تدبیر جدی

جدا از آنکه انتخابات مشخصی برای تشکیل مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان اصفهان و منطقه خور و بیابانک انجام نشده و هیچ نامزدی نیز برای ریاست و عضویت در این مجمع اعلام نشده و تشکیل این مجمع را با اعتراض پیشکسوتان و برخی دیگر از فعالان شبکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور مواجه کرده است، به‌نظر می‌رسد که درصورت تداوم چنین اتفاقاتی آینده شبکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی که اتفاق بسیار خوبی در گردشگری کشور ایجاد کرده‌اند و نام برخی از آنها در کتاب‌های مرجع بین‌المللی گردشگری همچون لونلی پلانت و... آمده است با خطر نابودی مواجه شود؛ خطری که باید با تدبیر جدی مسئولین گردشگری کشور و پیشکسوتان و بنیانگذاران شبکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در ایران مرتفع شود.

کد خبر 254642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز