یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان شرکت فیس‌بوک یک سیستم تشخیص چهره طراحی کرده‌اند که از نظر دقت و خطا مشابه مغز انسان عمل می‌کند و حتی می‌تواند چهره‌ها را از نیم رخ نیز تشخیص دهد.

face-recognition

به گزارش سی‌ان‌ان، این سیستم هوش مصنوعی که Deep Face نام دارد، از حوزه‌ای از دانش هوش مصنوعی به نام «یادگیری عمیق» بهره می‌برد و در شناسایی چهره ۹۷.۲۵ درصد دقت دارد. این میزان برای انسان به طور متوسط ۹۷.۵۳ درصد است. این یافته محققان در یک مقاله علمی منتشر شده‌ است.

شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و گوگل پلاس در حال حاضر از سیستم‌های تشخیص چهره برای برچسب گذاری (Tag) عکس‌های کاربران استفاده می‌کند.

یکی از چالش‌های اصلی سیستم‌های تشخیص چهره فعلی این است که بسیاری از تصاویر از چهره افراد از روبرو نیست. اختراع فیس‌بوک با استفاده از یادگیری عمیق، در زمینه شناسایی چهره از نیم رخ پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته‌ است. در یادگیری عمیق، سیستم‌های هوشمند با الهام گرفتن از ساختار نورون‌های مغز حجم زیادی از داده را استخراج می‌کنند. سیستم Deep Face شرکت فیس‌بوک برای شناسایی چهره از ۱۲۰ میلیون پارامتر مختلف استفاده می‌کند. 

در حال حاضر شرکت اینتل یک سیستم تشخیص چهره ساخته‌ است که از روی چهره، سن و جنسیت افراد را تشخیص می‌دهد و تبلیغات مورد نظر را برای آن‌ها به نمایش می‌دهد.

 حامیان حقوق شهروندی، پیشرفت سیستم‌های تشخیص چهره را یکی از بزرگترین خطرات برای حریم خصوصی می‌دانند. کمیسیون تجارت فدرال در سال ۲۰۱۲، قوانینی برای استفاده از سیستم‌های تشخیص چهره توسط شرکت‌ها تدوین کرد که بر اساس آن کاربران باید علاوه بر اطلاع داشتن از اینکه چهره آن‌ها توسط سیستم‌های تشخیص چهره شناسایی می‌شود، نحوه کار کردن آن را نیز بتوانند تغییر دهند.

کد خبر 254903
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز