پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس روسیه با صدور بیانیه‌ای از دادستانی این کشور خواستند مسببان فروپاشی شوروی را معرفی و محاکمه کنند.

مجلس دوما روسیه

به گزارش واحد مرکزی خبر از مسکو ، تعدادی از نمایندگان احزاب مجلس روسیه از جمله یوگنی فئودوروف و آنتون رومانوف از حزب روسیه واحد ، ایوان نیکیتچوک و الگ دنیسکو از حزب کمونیست و میخائیل دلتیاریوف از حزب لیبرال دموکرات روسیه که بیشترین کرسی های مجلس را در اختیار دارند با ارسال درخواستی به دادستانی روسیه خواستند برای عاملان فروپاشی شوروی پرونده کیفری تشکیل شود.

در بیانیه نمایندگان مجلس روسیه (دومای دولتی) نام میخائیل گورباچوف آخرین رهبر شوروی و چند مقام عالی رتبه دیگر به چشم می‌خورد.

در بیانیه این نمایندگان آمده است : مقامات عالی رتبه در ابتدای دهه 90 میلادی بر خلاف رای مردم در همه پرسی، زمینه فروپاشی شوروی را فراهم کردند.

لازم به توضیح است در نوامبر سال 1991 دادستانی کل شوروی برای میخائیل گورباچف آخرین رهبر نظام کمونیستی شوروی به دلیل تخلف از قانون اساسی ، پرونده کیفری تشکیل داد اما با فشار وی رسیدگی به این پرونده متوقف شد.

در 17 مارس سال 1991 پیش از فروپاشی شوروی برای حفظ حکومت واحد آن زمان همه پرسی برگزار شد که از 185 میلیون و 650 هزار واجد شرایط ، 148 میلیون و 575 هزار نفر پای صندوق های رای رفتند و 113 میلیون و 513 نفر یعنی بیش از 76 درصد واجدان شرایط به حفظ کشور واحد شوروی رای مثبت دادند.

کد خبر 255397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز