گروه اقتصادی: با حضور محمود احمدی‌نژاد و هوگو چاوز رؤسای جمهور ایران و ونزوئلا مجتمع پتروشیمی‌برزویه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه)، به طور رسمی‌افتتاح می‌شود.

پتروشیمی‌برزویه بزرگترین طرح آروماتیک جهان است که شامل 11 واحد تولیدکننده پارازایلین، ارتوزایلین، بنزن، رافینیت، آروماتیک سنگین، گاز مایع (ال.پی.جی)، هیدرو کربن‌های سبک و سنگین و برش پنتان است که بخشی از ظرفیت تولید به صادرات و بخشی نیز به عنوان خوراک پتروشیمی جم اختصاص دارد.

کل سرمایه‌گذاری در طرح آروماتیک چهارم 624 میلیون دلار (3 هزار و 43 میلیارد ریال) برآورد شده که از این میزان برای احداث بزرگ ترین طرح آروماتیک جهان 578 میلیون دلار هزینه شده است.

این مجتمع پتروشیمی در زمینی به مساحت 61 هکتار احداث شده و با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 280 هزار تن محصولات آروماتیک دارای بزرگ‌ترین ظرفیت نصب شده در نوع خود در جهان است.

مالکیت این مجتمع پتروشیمی با سهم 5/76 درصد، 17 درصد و 5/6 درصد به ترتیب متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری است.

پس از این مراسم با شرکت هوگو چاورز، رئیس جمهور ونزوئلا، مراسم آغاز طرح متانول مشترک ایران و ونزوئلا با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون تن و با سهم مشارکت 51 درصدی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سهم 49 درصدی شرکت پتروشیمی ونزوئلا برگزارمی‌شود.

با تاسیس شرکت مشترک پتروشیمی ایران و ونزوئلا یک واحد متانول در منطقه عسلویه و یک واحد نیز در کشور ونزوئلا در منطقه صنعتی زیگما احداث می‌شود.

با احداث واحدهای متانول در دو کشور دسترسی آسان به بازارهای‌آمریکای لاتین و برزیل برای ایران و دسترسی مناسب به بازارهای خاورمیانه مانند هند و پاکستان برای طرف ونزوئلایی امکان پذیر می شود.

در ادامه همچنین قرار است مراسم کلنگ زنی ساخت پالایشگاه فازهای 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی نیز انجام شود.

کد خبر 25572

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز