به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، عملیات ساخت بخش جنوبی خط ۳ مترو به طول ۱۲ کیلومتر از چهارراه ولیعصر (عج) تا اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۱ فقط ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما در یک رکورد کم نظیر در تاریخ ساخت مترو در ایران از نیمه ۱۳۹۱ تاکنون عملیات ساخت و تجهیز این خط مهم کامل شده و در مرحله بهره برداری قرار دارد.
بخش جنوبی خط ۳ مترو به طول ۱۲ کیلومتر در شرایطی بهره برداری میشود که ایستگاههای منیریه، راه آهن، قلعه مرغی، جوادیه و آزادگان به مسافران سرویس دهی میکنند و قطارها تا زمان تکمیل بخشهایی از ایستگاههای شهرک شریعتی، یافت آباد و نعمت آباد، در این ۳ ایستگاه توقف نخواهند داشت.
فاز نخست خط سه متروی تهران (بخش میانی) آذرماه ۱۳۹۱ و حدفاصل ایستگاه چهارراه ولیعصر (عج) تا ایستگاه شهید بهشتی به طول ۷ کیلومتر به بهره برداری رسید و فردا با افتتاح ۱۲ کیلومتر از این خط (بخش جنوبی) یک گام برای تکمیل طولانیترین و پرمسافرترین خط متروی خاورمیانه (به طول ۳۷ کیلومتر) که قرار است از ایستگاه شهید بهشتی تا منطقه ازگل، نیاوران وشهرک قائم در شمال شرق تهران تا یک سال کاری دیگر به اتمام برسد، باقی میماند.
برای این پروژه بزرگ شهری ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است که هم از نظر حجم عملیات و هم از نظر میزان بودجه بزرگترین پروژه سال شهری به حساب میآید.