همشهری آنلاین: شعبان جعفری معروف به شعبان بی مخ از از عوامل کودتای 28 مرداد، در پنجاهمین سالروز کودتای 28 مرداد در سن 85 سالگی درگذشت.

به گزارش همشهری آنلاین شعبان جعفری در سال 1300ش درمحلة سنگلج تهران متولد شد. او پس از تحصیل کوتاه مدت در مدارسی چون عنصری، بصیرت و اسلام به علت شرارت، تحصیل را رها کرد و در همان دوران به شعبان بی‏مخ معروف شد. پس از ترک تحصیل به کارهای مختلفی روی آورد ولی در آنها نیز موفق نبود.

جعفری در سن پانزده سالگی به خاطر شرارت به زندان رفت و پس از ورود متفقین به ایران با فرار از پادگان به دوران سربازی خود پایان داد و پس از چندی به همراه یکی کشتی‏گیر یک باشگاه ورزشی به نام باشگاه آهن راه‏اندازی کرد و در مسابقات  ورزشهای باستانی کشور سال 1322 به قهرمانی در رشتة کباده و چرخ دست یافت.

جعفری از سال 1326ش با بر هم زدن نمایش “مردم“ به کارگردانی عبدالحسین نوشین در تئاتر فردوسی، محبوب رژیم پهلوی  شد و به جای آنکه به جرم ایجاد آشوب و اخلال در نظم عمومی محبوس گردد با دریافت وجه دستی بنا به دستور اداره آگاهی مدتی از تهران به لاهیجان رفت و پس از یک سال به تهران بازگشت.

در جریان 30 تیر 1331 به فعالیت برای بازگرداندن دکتر مصدق بر مسند نخست‏ وزیری پرداخت اما به فاصلة کوتاهی از مصدق روی برگرداند و ماجرای 9 اسفند 1331 پیش آمد. در این روز به پیشنهاد دکتر مصدق، شاه قصد خروج از کشور را داشت که شعبان به همراه گروهی از اراذل و اوباش خود با تجمع در مقابل کاخ مرمر از این امر جلوگیری کردند و با تهدید بازاریان، بازار تعطیل شد و این گروه به مقابل خانه دکتر مصدق رفته و اقدام به شکستن در منزل وی نمودند.

این ماجرا منجر به حبس وی تا 28 مرداد 1332 شد. در ظهر 28 مرداد 1332 به حکم زاهدی از زندان آزاد شد و دوباره جریان هدایت اوباش را به عهده گرفت. پس از کودتای 28 مرداد به تاجبخش شهرت یافت. پس از این خدمت، بنابه پیشنهاد تیمسار زاهدی با شاه ملاقات کرد و زمینی برای تاسیس باشگاه ورزشی به وی اهدا شد، در ضمن در همین ملاقات از شاه اجازه گرفت تا جمعیتی به نام جمعیت جوانان تشکیل دهد تا در مواقع ضروری در حمایت از شاه از آنان استفاده شود. وی بعدها درمقاطع مختلف تاریخی به حمایت از رژیم شاه به کتک زدن معترضان پرداخت و پس از انقلاب به خارج از ایران گریخت .

جعفری چهار سال قبل نیز خبر ساز شد ؛ زمانی که گفت و گوی  طولانی هما سرشار  با او  تحت عنوان خاطرات شعبان جعفری در زمستان ۱۳۸۱ در غرب انتشار یافت.  به فاصله بسیار کوتاهی در داخل کشور ناشران مختلفی به انتشار این کتاب پرداختند. نبود قانون کپی رایت سبب شد تا همزمان هفت ناشر مختلف این کتاب را انتشار دهند و کتاب توانست به یکی از پرفروش ترین آثار سال ۱۳۸۲ تبدیل شود.

دو سال پس از انتشار خاطرات شعبان جعفری، کتابی ۴۰۰ صفحه ای در پاسخ به اظهارات او  و هما سرشار (تدوین کننده و مصاحبه گر کتاب) از سوی انتشارات هیرمند به بازار کتاب عرضه شد.
کتاب را سعید رهبر، محقق مقیم سوئد نوشته و در آن با استفاده از اسناد و نیز مطبوعات دوره بین ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ به نقد گفته های شعبان جعفری پرداخته است.

کد خبر 2571

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز