مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک‌روز مانده به پایان ماه آوریل،‌ماه چهره خورشید را از برابر دیدگان زمینیان خواهد پوشانید و به این شکل اولین خورشید‌گرفتگی سال ۲۰۱۴ آغاز خواهد شد، پدیده‌ای که استرالیایی‌ها برای مشاهده‌اش از بهترین موقعیت برخوردارند.

خورشیدگرفتگی

براساس گزارش NBC، دیگر ساکنان زمین که به اندازه استرالیایی‌ها خوش‌شانس نبوده‌اند تا بهترین موقعیت را نسبت به این رویداد آسمانی خارق‌العاده به دست آورند نیز قرار نیست از تماشای آن بی‌بهره بمانند، زیرا تمامی روند اولین خورشید‌گرفتگی سال 2014 مشابه سال‌های گذشته به صورت آنلاین روی اینترنت قابل مشاهده است.

ساکنان استرالیا و جنوب اندونزی نیز این گرفت را به شکل گرفتی جزئی مشاهده خواهند کرد و تنها 65 درصد از چهره خورشید در این مناطق توسط ماه پوشانده خواهد‌شد. این گرفت اولین خورشید‌گرفتگی از دو کسوفی است که قرار است امسال رخ دهد و تنها دوهفته پس از وقوع ماه‌گرفتگی کاملی رخ می‌دهد که در 15 آوریل به وقوع پیوست.

دو گروه آنلاین، گروه تلسکوپ Slooh و گروه پروژه تلسکوپ مجازی،‌امکان مشاهده این رویداد را که از ساعت 1:15 بامداد روز سه‌شنبه به وقت پرث استرالیا آغاز می‌شود،‌ برای تمامی ساکنین زمین فراهم خواهند آورد. همچنین وب‌سایت Space.com نیز به‌صورت مستقیم این رویداد را نمایش خواهد داد.

این خورشید‌گرفتگی از نوع گرفت‌های حلقوی است که به گرفت حلقه آتش نیز شهرت دارد، این نوع گرفت در زمانی رخ می‌دهد که فاصله زمین تا خورشید به اندازه‌ای زیاد است که امکان پوشانده شدن کل سطح خورشید از منظر زمین وجود ندارد. در نتیجه ساکنان زمین حلقه‌ای درخشان را به دور سایه ماه می‌بینند.

اما این پدیده زیبا، حلقه آتش، که نقطه اوج گرفت روز 29 آوریل خواهد بود، تنها از نقطه‌ای غیرقابل سکونت از زمین قابل مشاهده خواهد‌بود،  نقطه‌ای در آنتراکتیکا، منطقه‌ای که شاید تنها پنگوئن‌ها و کوه‌های یخی بتوانند شاهد آن باشند.

کد خبر 257790
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز