چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

راشا تودی > وقتی خبر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه و تاریخ آن از سوی دولت دمشق اعلام شد، رسانه‌های آمریکایی و مقامات این کشور، ایده برگزاری انتخابات در میانه یک جنگ داخلی را خنده‌دار و غیرقابل‌قبول خواندند.

آنها از همین حالا زمینه‌سازی برای بی‌اعتبار کردن نتیجه این انتخابات را شروع کرده‌اند. اما نکته جالب در این میان استدلال رسانه‌های آمریکایی درباره بی‌اعتبار بودن انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه است. استدلال آنها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها واقعا با تاریخ کشور خودشان هم بیگانه هستند.150سال پیش در سال 1864، آمریکا در میانه جنگ داخلی خونین خود، انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار کرد. آبراهام لینکلن آمریکا را در جنگ داخلی رهبری می‌کرد. او از اعضای حزب تازه تاسیس جمهوریخواه بود و تلاشی را برای مقابله با برده‌داری آغاز کرده‌بود.

در سال 1861برده‌داران ثروتمند جنوب، سلاح به‌دست گرفتند و علیه دولت فدرال وارد جنگ شدند تا مالکیت میلیون‌ها کارگر سیاهپوست را که جزو دارایی خود می‌دانستند، حفظ کنند. در جریان این جنگ، لینکلن با صدور فرمانی برده‌داری را لغو کرد. این جنگ داخلی، انقلاب دوم آمریکا به‌حساب می‌آید که موقعیت اقتصادی این کشور را به‌طور کامل تغییر داد. سرمایه‌داران صنعتی شمال آمریکا با حمایت اتحادیه‌های کارگری در این روند مؤثر بودند. در این جنگ، 750هزار سرباز کشته‌شدند.

درباره شمار غیرنظامیان کشته شده در این جنگ هنوز اتفاق نظری وجود ندارد. هر کدام از طرف‌ها دیگری را به جنایت جنگی همچون قحطی عمدی، شکنجه و کشتار غیرنظامیان متهم کرد.درحالی‌که اکثر شمالی‌ها از دولت منتخب آمریکا در مقابل برده‌داران جنوبی حمایت می‌کردند، نیویورک اما به‌خاطر وجود وال‌استریت، حامی برده‌داری بود. وال‌استریت که هنوز مرکز نظام سرمایه‌داری دنیاست، از تجارت مرتبط با برده‌داری میلیون‌ها دلار سود به‌دست می‌آورد.به هر حال در آن زمان، لینکلن به‌خاطر برگزای انتخابات در میانه جنگ داخلی به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت. ایالت‌های جنوبی در این انتخابات شرکت نکردند. لینکلن اما با شعار اتحاد وارد عرصه انتخابات شد و به پیروزی رسید.

او هدایت کشور را در این جنگ ادامه داد و سرانجام در مقابل جنوبی‌ها پیروز شد. برده‌داری سرانجام منسوخ شد و میلیون‌ها برده آزاد شدند.اکنون هم در سوریه نبردی مشابه جریان دارد. جنگجویانی که در سوریه با دولت می‌جنگند، از سوی میلیونرهای عرب در حکومت‌های عربی حمایت مالی می‌شوند. سود آنها در این جنگ است. شبه‌نظامیان در داخل سوریه با این پول و سلاحی که از خارج از سوریه دریافت می‌کنند، سرها را می‌برند و مردم را بی‌خانمان می‌کنند. در سوریه در طول تاریخ، مسیحیان، سنی‌ها، شیعیان و علوی‌ها در کنار هم زندگی کرده‌اند. همین موضوع باعث شده که سوریه اکنون هدف قرار بگیرد. آنها که سوریه را هدف این جنگ قرار داده‌اند می‌خواهند که سوریه به عربستان، قطر یا بحرین تبدیل شود.

کد خبر 257976
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز