عباس کاظمی در گفتگو با مهر درباره آلاینده بودن بنزینهای وارداتی گفت: در شرایط فعلی میزان واردات بنزین کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته هیچگونه افزایشی نداشته است به طوری که به طور متوسط روزانه 3.5 میلیون لیتر بنزین وارد کشور میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با اعلام اینکه استانداردهای زیست محیطی بنزین وارداتی در مقایسه با بنزین پتروشیمیها به مراتب بالاتر است، تصریح کرد: به عنوان نمونه، هم اکنون بنزین و ترکیبات حلقوی بنزین تولیدی در پتروشیمیها حدود 10 درصد است، این در حالی است که حجم بنزین وارداتی کمتر از دو درصد است.
معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه برای یک بنزین ایده آل و استاندارد 27 استاندارد تعریف شده است، اظهار داشت: شرکت ملی نفت ایران برای افزایش واردات بنزین به مصوبه مجلس شورای اسلامی و دولت نیاز دارد.
این مقام مسئول با رد هر گونه واردات بنزین در شرایط فعلی توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، بیان کرد: در شرایط فعلی به طور متوسط 5.5 میلیون لیتر بنزین در پتروشیمیها تولید و برای امتزاج نهایی تحویل پالایشگاههای نفت میشود.
کاظمی با تاکید بر اینکه تلاش وزارت نفت برای توقف تولید بنزین در پتروشیمیها ارتقای کیفیت هوا در سطح کلانشهرهای کشور است، اظهارداشت: با این وجود از بهمن ماه سال گذشته بنزین پتروشیمیها در سطح شهر تهران و کرج توزیع نشده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، یکی از دلایل افزایش سرطان در تهران و سایر کلانشهرهای کشور را به بنزین تولید شده در پتروشیمیها نسبت داد و گفت: هم اکنون تمامی بنزین عرضه شده در تهران با استاندارد یورو 4 اتحادیه اروپا است.
دوشنبه 8 بهمن سال 92؛ رویانیان : کیفیت بنزین پتروشیمی، بهتر از ذخایر وارداتی
معاون وزیر نفت یادآور شد: بنزین یورو 4 عرضه شده در تهران و کرج دارای کمتر از یک درصد بنزن است و بنزین پاک محسوب میشود.
این مقام مسئول همچنین واردات بنزین را "موقتی" عنوان و خاطرنشان کرد: تا اوایل سال آینده و بهرهبرداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس واردات بنزین ادامه دارد.