همشهری‌آنلاین: رییس‌ جمهوری پرتغال اعلام کرد: این کشور روند پیشبرد مذاکرات اتحادیه با ایران را بر سر حل مساله هسته‌ای با قوت به پیش خواهد برد.

به گزارش ایرنا از مادرید، رییس‌ جمهوری پرتغال که کشورش از هفته جاری ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بدست گرفته است، اعلام کرد: این کشور روند پیشبرد مذاکرات اتحادیه با ایران را بر سر حل مساله هسته‌ای با قوت به پیش خواهد برد.

آنیبال کاواکو سیلوا ‪  Anibal Cavaco Silva‬در دیدار خداحافظی "محمد طاهری" سفیر جمهوری اسلامی ایران در لیسبون افزود: ما به عنوان رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا از مذاکرات اتحادیه با ایران بطور کامل حمایت می‌کنیم.
وی میزبانی پرتغال برای نشست هفته گذشته "علی لاریجانی" دبیر شورای عالی امنیت ملی و "خاویر سولانا" مسئول بلندپایه سیاست خارجی و امنیت مشترک اتحادیه اروپا بر سر مساله هسته‌ای ایران را در لیسبون در همین راستا بیان کرد.

سیلوا گفت: "آقای سولانا با شناختی که از مواضع ایران دارد، می‌تواند مذاکرات را به خوبی پیش ببرد و ما معتقدیم ادامه این روند نتایج خوبی را در بر خواهد داشت."
رییس‌جمهوری پرتغال در همین راستا پیشنهاد تشکیل یک کنسرسیوم هسته‌ای بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس را "مهم" دانست و به سفیر ایران توصیه کرد: تلاش کنید آن را به ثمر برسانید."
به گزارش سفارت ایران در لیسبون، کاواکو سیلوا با تاکید بر نقش ایران در منطقه اظهارداشت:"اهمیت ایران بر هیچکس پوشیده نیست و نقش تعیین ‌کننده آن در منطقه به ویژه در عراق و افغانستان انکارناپذیر است."
وی افزود: ایران می‌تواند به ثبات منطقه کمک کند و باعث پیشرفت آن بشود.

رییس‌جمهوری پرتغال همچنین خواستار گسترش روابط تجاری و اقتصادی کشورش با ایران شد و در این زمینه، لزوم تبادل هیاتهای بازرگانی میان دو کشور را برای آشنایی با ظرفیتهای همکاری یکدیگر مورد تاکید قرار داد.

سیلوا همچنین بااشاره به پانصدمین سالگرد آغاز روابط سیاسی میان ایران و پرتغال اظهار امیدواری کرد همزمان با ریاست پرتغال بر اتحادیه اروپا، گامهای مهمی جهت گسترش روابط با ایران برداشته شود.

طاهری، سفیر ایران نیز که فردا به چهار سال ماموریت خود در پرتغال پایان می‌دهد، در این ملاقات با ستایش از میزبانی پرتغال برای برگزاری اجلاس مذاکرات هسته‌ای بین لاریجانی و سولانا، گزارشی از آخرین تحولات روابط دو جانبه ارایه کرد.

وی ابراز امیدواری کرد در زمان ریاست پرتغال براتحادیه اروپا شاهد تحولات اساسی در روابط آن با ایران باشیم.

کد خبر 25853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز