علی ابراهیمی: احتکار و کاهش شدید عرضه لوازم خانگی زمینه تخلف برخی فروشندگان و افزایش رسمی و غیررسمی قیمت‌ها را فراهم کرده است.

لوازم خانگی

بازار لوازم خانگی که در روزهای پایانی سال گذشته و فروردین‌ماه امسال رونق نسبی را تجربه کرده بود، از چند هفته پیش به‌دلیل احتکار و کاهش شدید عرضه محصولات خارجی در نمایندگی‌های رسمی، انتظارات تورمی ناشی از نوسان نرخ ارز و سودجویی برخی فروشندگان با شوک دوباره‌ای مواجه شده است.

از کم فروشی تا گرانفروشی

بررسی قیمت خرده فروشی لوازم خانگی نشان می‌دهد که فروشندگان محصولات داخلی و وارداتی رویکرد دوگانه‌ای را برای گرانفروشی این اقلام اتخاذ کرده‌اند. فروشندگان لوازم خانگی وارداتی در حالی بر افزایش‌نیافتن رسمی قیمت این محصولات در سال‌جاری تأکید می‌کنند که با احتکار وکاهش شدید عرضه این اقلام، عملا زمینه گرانفروشی و عرضه لوازم خانگی با نرخ‌های بالاتر از قیمت مصوب نمایندگی‌های رسمی فروش در فروشگاه‌های سطح شهر را فراهم کرده‌اند.

در واقع احتکار و کاهش شدید عرضه، موجب افزایش 500هزار تا بیش از 3میلیون تومانی برخی انواع لوازم خانگی به‌ویژه در اقلامی مانند یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و اجاق گاز خارجی برای مصرف‌کنندگان در فروشگاه‌های سطح شهر شده‌اند. این شرایط موجب شده که دیروز اتحادیه لوازم خانگی تهران با صدور اطلاعیه‌ای به نمایندگی‌های فروش لوازم خانگی خارجی، نسبت به نارضایتی مردم از عدم ‌تحویل این اقلام هشدار دهد و این اقدام را مصداق جرم و برخورد قانونی از طریق اتحادیه و اداره اماکن قلمداد کند.

سردرگمی فروشندگان

بسیاری از فروشندگان لوازم خانگی خارجی در گفت‌وگو با همشهری از کاهش شدید عرضه این محصولات توسط برندهای خارجی به‌ویژه کره‌ای‌ها خبر داده و اعلام کرده‌اند که از ابتدای امسال به‌دلیل قانونی شدن واردات لوازم خانگی با تعرفه دو برابری، میزان توزیع این اقلام توسط برندهای معروف کاهش یافته است. با‌وجود این، درحالی‌که برخی شرکت‌های خارجی مانند سامسونگ از فروش نسبتا مناسبی برخوردار هستند اما سیاست برخی دیگر از شرکت‌ها برای فروش محصولات مشخص نیست. برخی نمایندگی‌های رسمی فروش محصولات سامسونگ نیز با گلایه از کاهش شدید عرضه این محصولات توسط شرکت مادر از مذاکره با مسئولان کره‌ای برای افزایش تولید و عرضه این محصولات تا یک‌ماه آینده خبر می‌دهند.

پاسکاری توپ گرانی

طی چند روز گذشته محمد طحانپور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران که وظیفه برخورد با گرانفروشی این اقلام از طریق بازرسی اصناف را بر عهده دارد در حالی به انتقاد از افزایش غیرقانونی 20درصدی قیمت لوازم خانگی تولید داخل پرداخته که قیمت محصولات خارجی در بازار نیز به‌دلیل احتکار و کاهش شدید عرضه افزایش یافته است. با وجود این، محمدرضا دیانی، رئیس انجمن صنفی تولید‌کنندگان لوازم خانگی در پاسخ به این انتقادات حداکثر افزایش قیمت لوازم خانگی تولید داخل را 7تا 8درصد اعلام کرد و به خبرنگار ما گفت: بازار لوازم خانگی با واردات رسمی سالانه 3میلیارد دلار و حجم زیاد واردات غیررسمی و قاچاق رقابتی شده و در این بازار امکان افزایش بی‌رویه قیمت‌ها وجود ندارد.

تولید‌کنندگان داخلی نیز هیچ افزایش غیرمتعارفی در قیمت این محصولات اعمال نکرده‌اند. افزایش حداکثر 7تا‌8درصدی اخیر قیمت‌ها از ابتدای امسال نیز ناشی از افزایش نرخ مالیات، دستمزد و گرانی حمل‌ونقل بوده است.

کد خبر 258540
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز