رئیس مرکز تحقیقات بتن از اجرای طرح افزایش مقاومت بتن با استفاده از ضایعات سیم مس خبر داد و گفت: با استفاده از ضایعات سیم‌های مسی، خواص مکانیکی، نرمی و مقاومت بتن در برابر ضربه، بیشتر می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر علی‌اکبر رمضانیان پور افزود: در این طرح، الیاف زائد مس به صورت کاملا پیوسته در داخل قالب بتن قرار می گیرد و با تعیین اندازه سیمان، میزان و نوع سنگ دانه و روان‌کننده مصرفی، درصد اختلاط بهینه به دست می‌آید.

وی گفت: در این طرح همچنین با تهیه نمونه‌های بتن در اندازه‌های مختلف مکعبی، منشوری و استوانه‌ای، عوامل مختلف مانند مقاومت در برابر فشار، کشش و ضربه، نرمی و اجزای بتن بررسی شد که نتیجه خوبی داشت.

رمضانیان پور گفت: بتن‌های ساخته شده با استفاده از ضایعات مس می‌توانند بدون ایجاد گسیختگی، فشار بسیار زیادی را تحمل کنند.
وی افزود: در شرایطی که بتن معمولی با چند ضربه گوی فولادی، شکسته و متلاشی می‌ شود، بتن‌های ساخته شده با استفاده از ضایعات مس می‌توانند، ضربه های سنگین‌تری را بدون گسیختگی، تحمل کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه ضایعات مس، انعطاف پذیری بتن را به میزان زیادی افزایش می‌دهد، استفاده از این بتن‌ها در لایه‌های روی زمین به خصوص در مواردی که سازه دچار نشست های متقارن می‌شود، ضروری است.

این استاد دانشگاه در رشته عمران و محیط زیست به دیگر کاربردهای این نوع بتن اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه استفاده زیاد از آرمارتور در اتصالات بتن، مشکلاتی در بتن‌ریزی ایجاد می‌کند، می‌توان حجم میل‌گردهای مصرفی در اتصالات بتنی را با استفاده میل‌گردها همراه با ضایعات مس، کاهش داد.

کد خبر 25929

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز