یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در پی کشته شدن یک سرهنگ ارشد ارتش پاکستان در جریان درگیری‌های شدید ارتش با شبه‌نظامیان پناه‌گرفته در مسجد سرخ اسلام آباد، نیروهای ارتش با تجهیزات کامل برای انجام حمله‌ای تمام عیار به مسجد نزدیک شدند.

در درگیری‌های نزدیک مسجد سرهنگ‌هارون اسلام که فرمانده ناظر بر عملیات تخریب بخشی از دیوار مسجد بود، به ضرب گلوله‌ای که از داخل مسجد شلیک شد کشته شد.

در پی این حادثه نیروهای ارتش در نزدیک مسجد با تمام قوا بسیج شدند تا حمله‌ای تمام عیار را به مسجد تدارک ببینند. دولت پرویز مشرف که به شدت برای پایان دادن به این بحران یک هفته‌ای تحت فشار است برای بیرون آمدن شبه نظامیان از این مسجد مهلت تعیین کرده و گفته‌است شبه نظامیان یا باید بمیرند یا خود را تسلیم کنند.

ماجرای این رویارویی در قلب اسلام‌آباد از وقتی جدی شد که در روز سوم آن، هواپیمای حامل پرویز مشرف پیش از بلندشدن از زمین در فرودگاه هدف تیراندازی قرار گرفت. اخبار و اطلاعات نشان می‌دهد این حمله در ارتباط با درگیری ارتش و شبه‌نظامیان سنگرگرفته در مسجد سرخ و به تلافی سرسختی ارتش در مقابله با شبه نظامیان صورت گرفته است.

معاون وزیر اطلاعات پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفت، دولت مجبور است در استراتژی خود در مقابله با شبه‌نظامیان تجدید نظر کند چون با مقاومت جدی و سازمان یافته‌ای از سوی شبه نظامیان مستقر در مسجد رو به رو شده است.

گفته می شود صدها زن و کودک در این مسجد گرفتار شده‌اند. رییس جمهوری پاکستان برای خروج زنان و کودکان از مسجد سرخ پاکستان ضرب الاجل تعیین کرده است.

رییس‌جمهوری پاکستان به رهبران این مسجد گفته اگر زنان و کودکان را آزاد نکنند کشته خواهند شد. اظهارات مشرف در پی ممانعت سربازان از ورود هیاتی از سیاستمداران اسلام‌گرا به مسجد مطرح شد.

 این سیاستمداران می خواستند برای حل بحران فعلی با رهبران تندرو اسلام گرا وارد مذاکره شوند. هنوز صدها نفر از مردم در مسجد سرخ به سر می برند که در محاصره سربازان و خودروهای زرهی است.

 شبه نظامیان داخل مسجد شمار کشته شدگان از شروع این درگیری تا امروز را بیش از 300 نفر اعلام کرده‌اند اما ارتش و دولت پاکستان می‌گویند شمار کشته شدگان بسیار کمتر از این است.

کد خبر 26052

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز