اواخر سال گذشته که بودجه سال ۹۳شهرداری تهران در شورای شهر نهایی می‌شد، بسیاری از اعضای شورا نسبت به اینکه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند روی درآمدهای شهرداری تأثیر بگذارد، اظهار نگرانی می‌کردند.

البته در آن زمان اعضای شورای شهر تهران سعی کردند تا بودجه را به‌نحوی تنظیم کنند که شهرداری کمترین لطمه را ببیند. با وجود این، فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شروع شد و حالا اعضای شورای شهر عنوان می‌کنند که درصورت ضرورت، شهرداری می‌تواند لایحه‌ای را در زمینه اعتبارات چند بخش ازجمله بخش حمل‌ونقل به شورای شهر ارائه دهد. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در همین رابطه گفت که اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر بودجه شهرداری اثرگذار است. آنطور که علیرضا دبیر بیان کرد به همین علت به شهرداری تهران اعلام کرده‌اند که اجازه دهند در مباحث مختلف ازجمله حمل‌ونقل چند‌ماه از اجرای هدفمندی یارانه‌ها زمان بگذرد و اگر اجرای این مرحله بر اعتبارات شهرداری اثرگذاری زیادی داشته باشد و دولت کمک‌های لازم را انجام ندهد، لایحه‌ای در رابطه با اعتبارات مورد نیاز به شورای شهر ارائه دهند. به گفته دبیر، شهرداری تهران هم‌اکنون در حال برآورد در بخش حمل‌ونقل و سایر حوزه‌هایی است که اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه بر اعتبارات آن اثر‌گذار است.

اصلاح بودجه بر حسب ضرورت

علی صابری، دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اما در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: فکر نمی‌کنم هدفمندی یارانه‌ها تأثیر مستقیمی روی درآمدهای شهرداری داشته باشد. وی اضافه کرد که این عقیده وی از نگاه فنی و کارشناسانه در حوزه‌‌ای مثل انرژی نیست بلکه به‌عنوان یک‌حقوقدان چنین نظری دارد. با وجود این، صابری گفت که امکان اصلاح بودجه وجود دارد و چنانچه شهرداری در موارد ضروری اعضا و کارشناسان شورا را مجاب کند، قسمت‌هایی از بودجه به‌دلیل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تغییر می‌کند.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بودجه مناسب بودجه‌ای است که کمترین اصلاحیه را داشته باشد اضافه کرد: «ما در شورای شهر تسهیلات لازم را برای بخش حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه بخش مترو دیده‌ایم چراکه فرض‌مان را هنگام بستن بودجه سال 93بر این گذاشتیم که قیمت‌ها افزایش می‌یابند.» صابری در پاسخ به این سؤال که آیا شورا به میزان اعتبارات لازم برای توسعه مترو و ناوگان اتوبوسرانی پس از اجرای فاز دوم هدفمندی نیز توجه کرده است، گفت: «برای اینها نیز حداکثر یارانه‌ای که دولت باید به شهرداری بدهد یا خود شهرداری را باید تأمین اعتبار کنیم دیده‌ایم. با وجود این اگر درآمد مورد نظر تأمین نشود و تفریغ بخواهد یا اینکه درآمد مازادی حاصل شود و مصرف بخواهد که طبیعتا بازهم در این مورد اولویت با توسعه مترو است.» عضو کمیسیون برنامه و بودجه تأکید کرد که با همه اینها شهرداری می‌تواند برحسب ضرورت لایحه تغییر و اصلاح بودجه را در چند ماده به شورای شهر بیاورد. با وجود صحبت‌های این دو عضو شورای شهر یکی از مواردی که می‌تواند پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها روی درآمدهای شهرداری تأثیر بگذارد، کاهش پرداخت عوارض ساختمان به‌خاطر رکود در ساخت‌وساز است. به گفته محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر به هر حال بخشی از بودجه شهر ناشی از صدور پروانه‌های ساختمانی و فروش تراکمی است که تحت طرح تفصیلی پیش‌بینی شده است و رکود در بخش مسکن می‌تواند روی کاهش این قسمت از درآمد مؤثر باشد.

درآمدهای شهرداری بیشتر در بخش منابع پایدار است

به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر بودجه شهرداری در سال قبل اعتباری در حدود 13هزار و 900میلیارد تومان بود که در سال‌جاری به اعتباری معادل 15هزار و 845هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که محل تأمین درآمدهای شهرداری منابع پایدار و ناپایدار خواهد بود. علیرضا دبیر در مورد درآمدهای حاصل از منابع پایدار نیز به ایسنا گفت: ارزش افزوده، پسماند، کسب و پیشه، عوارض نوسازی، عوارض سوخت، عوارض جرایم راهنمایی و رانندگی، عوارض خودرو و عوارض گمرک ازجمله محل‌های درآمدهای حاصل از منابع پایدار است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران افزود: محل درآمد و منابع شهرداری بیشتر در بخش منابع پایدار لحاظ شده است تا از این طریق شهر لطمه نخورد.

 

کد خبر 260522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز