سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

سهام نفت سپاهان با قیمت هر سهم ۱۷۵۰ تومان وارد بورس اوراق بهادار شد و روی تابلوی بورس نقش بست اما آنچه بیشتر از خود داستان عرضه جلب توجه می‌کرد، حاشیه‌های آن بود.

به گزارش همشهری، روز دوشنبه تعداد 105میلیون سهم از سهام نفت سپاهان برای نخستین بار در بورس اوراق بهادار تهران با قیمت هر سهم 1750تومان عرضه شد. این تعداد از سهام معادل 10درصد از سهام نفت سپاهان و متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت بود.

با وجود کشف قیمت سهام شرک نفت سپاهان در دقایق پایانی معاملات، معامله گران برخط سهمیه ۲۰ میلیونی خود را دریافت نکردند. گفته می‌شود اختلال در سامانه معاملات بورس باعث شد تا معامله گران آنلاین دست خالی از عرضه اولیه نفت سپاهان بازگردند. علی صحرایی، معاون بازار شرکت بورس در این‌باره گفت: عرضه مجدد سهام نفت سپاهان با همان شرایط عرضه قبلی و بر مبنای کشف قیمت 1750تومانی هر سهم در روز عرضه اولیه تنها برای آن دسته از مشتریان آنلاین که امکان خرید نفت سپاهان را نداشته‌اند فراهم خواهد بود.

صحرایی گفت:در معاملات روز دوشنبه از مجموع 20میلیون سهمیه اختصاص یافته به کاربران آنلاین به‌دلیل وجود مشکل فنی سامانه معاملات کارگزاری‌ها چیزی در حدود 15میلیون برگه سهم در سیستم کارگزاری‌ها باقی ماند که این تعداد برای آن دسته از معامله گران استفاده‌کننده از معاملات برخط که موفق به خرید سهام شرکت نفت سپاهان در روز عرضه اولیه نشده‌اند مجدد روی میز فروش بورس گذاشته خواهد شد. او افزود:با رایزنی‌های صورت گرفته احتمال می‌رود حجم عرضه در امروز چهارشنبه از سوی سهامدار عمده شرکت نفت سپاهان اندکی افزایش یابد.

او بروز مشکل فنی و نرم افزاری در پشتیبانی حوزه فناوری اطلاعات شرکت بورس را دلیل اصلی قفل شدن سامانه معاملات کارگزاری‌ها در روز دوشنبه اعلام کرد اما در عین حال نگفت برای جلوگیری از احتمال تکرار چنین مشکلی چه تمهیداتی اندیشیده شده است. علی صحرایی با رد ابطال معاملات انجام شده در جریان کشف قیمت شرکت نفت سپاهان، درخصوص دلیل به سرانجام نرسیدن معاملات آنلاین گفت: با توجه به استقبال خوبی که از عرضه اولیه سهام شرکت نفت سپاهان شد، سهمیه بندی را برای سهام این شرکت درنظر گرفتیم، به‌طوری که به هر شخص حقیقی تا سقف 4هزار سهم و هر شخص حقوقی تا سقف 8هزار سهم تعلق می‌گیرد.

کد خبر 260779
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز