یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

کارشناسان بورس گیج شده‌اند، تحلیلگران تفسیر زیادی نسبت به نزول شاخص بورس در مبادلات ندارند اما آنچه دیروز به فعالان بازارسرمایه ثابت شد این بود که با دوپینگ نمی‌توان شاخص بورس را کنترل کرد.

به گزارش همشهري، نزول  1.5 درصدي شاخص بورس در دادوستد‌هاي روز گذشته ثابت كرد با اقدامات دستوري نمي‌توان شاخص بورس را كنترل كرد. شاخص بورس كار خودش را مي‌كند. ظاهرا ديگر نه كدخداهاي بازار يعني مديران شركت‌هاي بزرگ و نه سياست‌هاي دوپينگي صندوق توسعه بازار نمي‌توانند مانع از جريان نزول شاخص بورس شوند.

درست از صبح روز16دي 92 بورس در حال نزول است، با شدت گرفتن عمق نزول، اواخر پارسال 50 نفر از مديران حقوقي بزرگ دور هم جمع شدند و قرار شد1000ميليارد تومان پول جديد وارد بازار كنند، اين اقدام كارساز نبود، بعد از اين رويداد خود وزيراقتصاد وارد عمل شدو به بانك‌ها و بيمه‌هاي دولتي دستور داد 5هزار ميليارد تومان پول جديد براي جلوگيري از نزول شاخص به بورس تزريق كنند، اين اقدام هم كارساز نبود. روزنامه همشهري همان زمان نسبت به دخالت دولت در بورس هشدار داد، كارشناسان هم در عين حال هشدار مي‌دادند كه اقدامات اينچنيني فقط روند نزول شاخص بورس را فرسايشي مي‌كند اما به اين هشدار‌ها توجه نشد.

از چند روز پيش هم سازمان بورس و اوراق بهادار مطابق رويه گذشته از برخي شركت‌هاي حقوقي بزرگ خواسته است از فروش سهام در بورس دست بردارند. اما اين كار قبل ازآنكه از نزول بورس جلوگيري كند به نگراني فعالان بازار دامن زده است شايد بخشي از نزول بورس در مبادلات ديروز ناشي از تشديد اين نگراني‌ها باشد.

در مجموع سنگين‌ترين نزول شاخص از ابتداي سال تاكنون به ثبت رسيد و شاخص بورس با 1149پله نزول معادل 1.5 درصد نزول كرد و به مرز 74هزارو 500واحد رسيد. ديروز همچنين قيمت سهام 231شركت در بورس كاهش يافت و ارزش روزانه مبادلات به پايين‌ترين حد خود از ابتداي سال تاكنون رسيد.

نتيجه حباب

از شاهين شايان آراني خواستيم دلايل نزول بورس را تشريح كند او به گفته‌هاي قبلي‌اش در روزنامه همشهري اشاره كرد و گفت: من سال گذشته وقتي شاخص در حال رشد بي‌رويه بود به تشكيل حباب در بورس هشدار داده بودم. حباب بورس از بهمن پارسال شكست و اكنون بورس در دروه اصلاح است. او تأكيد كرد: وقتي شاخص بورس بدون پشتوانه اقتصادي رشد مي‌كرد مشخص بود كه چنين شرايطي هم پيش مي‌آيد البته من نگران نيستم چون بورس با اين نزول به تعادل مي‌رسد و قيمت‌ها اصلاح مي‌شود. البته بايد توجه داشت كه اكنون بورس فضاي بي‌ثباتي را طي مي‌كند و با دستكاري بر بي‌ثباتي موجود اضافه مي‌كنيم.

احتمال نزول به زير70هزار واحد

حميدرضا كاهدي كارشناس ديگر بازار سرمايه هم به همشهري گفت: تقريبا نمي‌توان دليل خاصي پيدا كرد اما درصورتي كه شاخص به زير 73هزار واحد نزول كند احتمال سقوط شاخص به زير مرز 70هزار واحد هم بيشتر مي‌شود.
او تأكيد كرد: وقايع روز گذشته چندان قابل انتظار نبود، برخي شركت‌هاي بزرگ بورس با نزول سنگيني مواجه شدند و وارد نمودار اصلاحي ديگري شدند با چنين شرايطي روند نزولي بورس ادامه خواهد داشت، امسال سال خوبي براي بورس نيست.
او ادامه داد: اين شرايط شبيه شرايط 2سال پيش است، به فصل مجامع نزديك مي‌شويم و مجامع امسال با‌ماه رمضان كه به‌طور طبيعي معاملات بورس نزول مي‌كند همزمان شده است و اين مي‌تواند منجر به نزول بيشتر بورس شود.

کد خبر 261222
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha