دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: چهاردهمین دوره جام ملت‌های آسیا اولین تورنمنت بین‌المللی فوتبال دنیا است که به صورت مشترک در چهار کشور برگزار می‌شود.

این کار در نظر اول بسیار سخت به نظر می‌رسد اما کنفدراسیون فوتبال آسیا برای برگزاری جام معتبری در چهار کشور مختلف دلائل قانع‌کننده‌ای دارد. کشورهای جنوب شرق آسیا اشتراکات فرهنگی و قومی بسیار زیادی دارند و علاوه بر آن کشورهای تایلند، ویتنام، مالزی و اندونزی همگی عضور اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا آ‌سه‌آن هستند و اشترکات سیاسی و اقتصادی زیادی دارند.

تایلند

در میان چهار میزبان چهاردهمین دوره  جام ملت‌ها آسیا تایلند از بقیه کشورها افتخارات بیشتر در فوتبال دارد. این کشور 5 بار به دور پایانی مسابقان جام ملت‌های آسیا راه پیدا کرده است و حتی یک بار در سال 1972 به مقام سوم مسابقات دست پیدا کرده است.

تایلند همچنین سه بار قهرمان تایگر کاپ که جام معتبری در جنوب شرق آسیا به شمار می‌رود شده است و 12 بار جام قهرمانی بازی‌های جنوب شرق آسیا را به خانه برده است.

تیم ملی تایلند در سال‌های اخیر و با جدایی سرمربی با سابقه‌اشان پیتر ویت دچار افت شدیدی شده است و حتی نتوانسته ایت در جام‌ها منطقه‌ای به مقام قابل توجهی دست پیدا کند. اما قهرمانی در مسابقات سال 2005 مسابقات جنوب شرق آسیا تایلندی‌ را امیدوار کرده است که بتوانند در این جام همچون سال 1972 نتایج خوبی کسب کنند.

مالزی

تیم ملی فوتبال مالزی تنها دو بار در سال‌های 1976 و 1980 در مرحله پایانی جام ملت‌های آسیا حضور داشته است. در بازی‌های منطقه‌ای جنوب شرق آسیا هم دوران افتخار مالزی به سل‌های دور باز می‌گردد. مالزی در سال‌های 1961، 1977، 1979 و 1989 قهرمان بازی‌های جنوب شرق آسیا شده است.

با این حال جایگاه این تیم در فوتبال آسیا بسیار ویژه است: کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون فوتبال کشورهای عضو اتحادیه آُ‌سه‌آن در این کشور قرار دارد و از این رو مالزی جایگاه خاصی در فوتبال آسیا دارد.

با این حال جام چهاردهم برای مالزی تنها یک شانس است بتوانند جایگاه خود در تایگر کاپ و بازی‌های آسیای جنوب شرق آسیا دوباره به دست آورند.

اندونزی

اندونزی چهار بار در مرحله پایانی مسابقات جام‌ملت‌ها آسیا حضور داشته است و دو بار در سال‌های 1987 و 1991 قهرمان بازی‌های جنوب شرق آسیا شده است. با این حال فوتبال در اندونزی سابقه بسیار زیادی دارد و این کشور اولین کشور آسیایی است که در جام جهانی حضور پیدا کرده است.

اندونزی در جام جهانی 1938 فرانسه تحت نام مستعمره‌ای هندی‌های شرق هلند به عنوان اولین تیم آسیایی تاریخ در جام جهانی به میدان رفت. اندونزیایی‌ها همچنین یکی از بنیانگذاران کنفدراسیون فوتبال آسیا در 1945 به شمار می‌روند.

اما با وجود این حضور پررنگ در تاریخ فوتبال آسیا اندونزی برای اولین بار در سال 1996 به دور پایانی جام ملت‌های آسیا راه پیدا کرد.این تیم امسال با مربی سابق تایلندی‌ها پیتر ویت پا به مسابقات گذارده است و امیدوار است با حمایت تماشاگران مشتاقش برای اولین بار در تاریخ از گروه مقدماتی جام ملت‌های آسیا بالا برود.

ویتنام

ویتنام در دهه 50 یکی از بهترین تیم‌های آسیا بود و در دو دوره اول جام ملت‌های آسی در سال‌های 1956 و 1960 دوبار به به مقام چهارم آسیا دست پیدا کرد. در همین سال‌ها قهرمان بازی‌های جنوب شرق آسیا در سال 1959 شد و پس از آن دیگر هرگز نتوانست در آسیا و منطقه خودی نشان دهد.

متأسفانه جنگ در این کشور همانن همه چیز دیگر بر فوتبال هم تاثیر گذاشت ورزش در این کشور در دهه‌های 60 و 70 از حرکت باز ایستاد.تنها در دهه 90 بود که ویتنام توانست دوباره خود را به عنوان یکی از قدرت‌های جنوب شرق آسیا دوباره مطرح کند.

این جام برای ویتنام و طرفداران بی‌شمار و متعصبش می‌تواند فرصت دوباره‌ای باشد تا خود را به عنوان یکی از تیم‌ها خوب منطقه جنوب شرق مطرح کنند.

کد خبر 26114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز