یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

حمیدرضا آصفی : در سال‌های ابتدایی انقلاب، جنگ تحمیلی صدام علیه ایران و تبلیغات منفی رژیم بعثی روابط ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس را به‌طور غیرطبیعی و مصنوعی تحت شعاع قرار داد.

البته كشورهاي حوزه خليج‌فارس در آن دوران مواضع متفاوتي را در قبال اين تبليغات و هجمه‌ها اتخاذ كردند؛ برخي با صدام همراهي كردند و برخي نيز به نوعي موضع بيطرفانه اختيار كردند اما به‌طور كلي اين جنگ توانست بر روابط ايران با كشورهاي همسايه علي الخصوص كشورهاي عربي منطقه سايه افكند. اما بعد از جنگ و حمله صدام به كويت، ايران نخستين كشوري بود كه اين حمله را محكوم كرد و خواستار خروج نيروهاي متجاوز بعثي از اين كشور شد.

همين موضع حكيمانه جمهوري اسلامي كه نشان از ديدگاه برادرانه كشورمان نسبت به منطقه داشت موجب شد تا روابط ايران و كويت كه بر اثر جنگ تحميلي به سردي گراييده بود، به‌تدريج رو به بهبود برود و با گذر زمان شاهد روابط مساعد تري ميان 2كشور بوديم.

اما كويت به‌عنوان يك كشور تأثير‌گذار در منطقه كه ايرانيان از ديرباز در آن حضور داشتند و به فعاليت‌هاي تجاري مي‌پرداختند مي‌تواند به‌عنوان يك شريك استراتژيك براي ايران مطرح باشد، خصوصا اينكه در سال‌هاي اخير هم حضور هيأت‌هاي تجاري كويتي در ايران پر رنگ‌تر شده است و اين موضوع در كنار حضور هيأت‌هاي تجاري ساير كشورهاي حوزه خليج‌فارس - مانند سفر روز شنبه هيأت تجاري اماراتي به ايران - نشان‌دهنده فضاي متفاوتي است كه در ميان همسايگان جنوبي نسبت به گذشته در قبال كشورمان به‌وجود آمده است.

همچنين 2كشور از ظرفيت‌هاي اقتصادي و سياسي بالايي برخوردارند و به‌عنوان 2عضو تأثيرگذار اوپك مي‌توانند نقش تعيين كننده‌اي در تثبيت قيمت و ميزان توليد نفت داشته باشند. هر دو كشور عضو جنبش عدم‌تعهد و سازمان كنفرانس اسلامي بوده و زمينه‌هاي همكاري فراواني درخصوص مسائل سياسي و منطقه‌اي دارند. همين زمينه‌هاي مشترك سياسي، اقتصادي و فرهنگي است كه 2كشور را به هم پيوند داده است.

بر اين اساس سفر امير كويت به تهران در اين سطح كه يك سفر دوجانبه بي‌سابقه در تاريخ روابط 2كشور محسوب مي‌گردد حائز اهميت فراواني چه در زمينه بهبود روابط دوجانبه و ارتقاي سطح همكاري‌هاي 2كشور و چه در زمينه تقويت روابط برادرانه ايران و كشورهاي حوزه خليج‌فارس است. يكي از اهداف اين سفر ميانجيگري ميان ايران و عربستان اعلام شده كه به‌نظر نمي‌رسد روابط ايران و عربستان نيازي به ميانجيگري داشته باشد. چرا كه ايران و عربستان به‌عنوان 2كشور بزرگ منطقه با اشتراكات فراوان و توانمندي‌هاي بسيار مي‌توانند با يكديگر روابط و همكاري جدي‌اي داشته باشند و اينكه روابط تا حدي دچار چالش شده غيرطبيعي و سؤال‌برانگيز است! با اين همه و به‌طور طبيعي اينگونه روابط و رفت‌وآمدهاي منطقه‌اي مي‌تواند در بهبود روابط ايران با تك‌تك كشورهاي عرب حاشيه خليج‌فارس مؤثر باشد.

كارشناس مسائل سياسي

کد خبر 261232

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha