دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

گروه سلامت- مریم غفاری: درحالی‌که کارشناسان می‌گویند 80درصد از مرگ‌ و میر تصادفات در محل حادثه به علت ناآگاهی کمک‌کنندگان و خارج کردن ناصحیح مصدوم از خودرو و حمل ناصحیح مصدوم به بیمارستان است، به نظر می‌رسد امسال برنامه فراگیری برای آموزش اصول برخورد با مصدومان به عموم مردم تهیه شده است.

چندی پیش، سید مؤید علویان، معاون سلامت وزارت بهداشت با اعلام این که امسال 20 میلیون ایرانی دوره‌های آموزش احیاء و کمک‌های اولیه را می‌بینند، گفت: روزانه 780 الی 800 مرگ در کشور اتفاق می‌افتد که نقش حوادث، بیماری‌های قلبی و عروق و سرطانها در این مرگ و میرها بیش از بقیه عوامل است و مردم با آموزش احیای کمک‌های اولیه نقش بسیار مهمی در کاهش مرگ و میر خواهند داشت.

در همین رابطه، دکتر محمدمهدی قیامت، رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران و عضو هیأت مدیره نظام پزشکی در گفتگو با همشهری از آموزش احیاء  به‌عنوان پروژه‌ای مشترک بین معاونت سلامت وزارت بهداشت و انجمن بیهوشی ایران یاد کرد که در حال حاضر در مرحله برنامه‌ریزی گروه‌ها و پکیج‌های آموزشی است.

وی گفت: شروع این آموزش از بیمارستانها و کادر پزشکی، پیراپزشکی و پزشکان عمومی خواهد بود و برای افرادی که این دوره‌ها را طی کنند، گواهی صادر می‌شود و هرچند سال یک بار باید بازآموزی CPR انجام شود و در غیر این‌صورت، پزشکان اجازه مطب نخواهند داشت.

دکتر قیامت با تاکید بر این‌که در مرحله بعد این آموزش به بانکها، ایستگاه‌های مترو و  قطار و به عموم مردم تعمیم داده خواهد شد، گفت: مشکل فعلی ما در بحث احیا، نگهداری بیمار و احیای قلبی - ریوی پایه بدون هیچ وسیله، تجهیزات و متخصص است که تنها هدف رساندن بیمار به مراکز درمانی است و برنامه بعدی که با همکاری اورژانس کشور قرار است تدوین شود، نگهداری و مراقبت از زندگی مصدومین ناشی از تصادفات است که بستگی به امکانات وزارتخانه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تصادفات و بیماری‌های قلبی که دو علت مهم مرگ و میر در کشورمان هستند، این آموزش یک وظیفه ملی است و آموزش احیای قلبی ریوی (سی پی آر)  باید به طور خیلی جدی دنبال شود.

سی پی  آر یا احیای قلبی - ریوی شامل سلسله اعمالی است که توسط افراد آگاه و حاضر در صحنه برای بازگرداندن عملکرد این دو عضو حیاتی (قلب و شش) صورت گرفته و سعی می‌شود تا زمانی که وضعیت مصدوم یا بیمار، عادی و طبیعی نشده گردش خون و تنفس را به طور مصنوعی حفظ و حمایت کنند.

گفتنی است آموزش همگانی سی‌پی‌آر در شهرهای بزرگ ایالت متحده از سال 1971 آغاز گردید و تا سال 1988 نزدیک به  40 درصد افراد بالای 12 سال آموزش دیدند. نتیجه این بود که بعد از اجرای این طرح، 55 درصد موارد ایست قلبی قبل از اینکه به بیمارستان برسند، توسط مردم تحت مراقبت قرار گرفته بودند.

به گفته کارشناسان، سی پی  آر سه مشخصه بارز دارد: ارزش ثانیه‌ها؛ تقدم و تأخر عمل درمانی؛ زمان درست انجام و قطع هر عمل. مشخصه اصلی سی‌پی‌آر در ارزش ثانیه‌هاست و اگر سی‌پی آر در 4 دقیقه اول انجام شود، امکان زنده ماندن بیمار تا 30 درصد افزایش می‌یابد.

کد خبر 26137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز