اصغر یوسفی*: سفر امیر کویت به ایران پس از ۱۷ سال هم نقطه عطفی در روابط دوجانبه است و هم فصل تازه ای از مناسبات را میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می گشاید تا با همکاری یکدیگر، بسیاری از چالش های منطقه را حل و فصل کنند.

حجت الاسلام حسن روحانی

شیخ «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت، عصر یازدهم خرداد پس از 17 سال در صدر هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد و در مجموعه «سعدآباد» مورد استقبال رسمی «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران، قرار گرفت.

سفر دو روزه امیر کویت به تهران، به دعوت رسمی روحانی انجام گرفت. بررسی همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و امضای چند سند همکاری، از جمله دستورهای کار دیدار امیر کویت با مقام‌های کشورمان بود.

وزیران امورخارجه، نفت، دارایی و تجارت و صنعت کویت، شیخ صباح الاحمد الصباح را در این سفر همراهی کردند.

امیر کویت که یازدهم خرداد به ایران آمد و پس از دیدار با مقام های بلندپایه کشورمان و امضای 6 سند همکاری ظهر دوازدهم خرداد تهران را به مقصد کویت ترک کرد.

موافقت نامه هایی درباره حمل و نقل هوایی، همکاری های گمرکی، ورزشی، گردشگری، زیستی محیطی و امنیتی میان مسوولان 2 کشور به امضا رسید.

از زمان روی کارآمدن دولت روحانی، رهبران کشورهای عمان، ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان، افغانستان، پاکستان و این بار کویت به تهران سفر کرده‌اند.

  • اهمیت حضور امیر کویت در تهران

سفر امیر کویت به ایران از جنبه های گوناگونی دارای اهمیت است.

به باور تحلیلگران افزون بر اینکه این سفر سبب گسترش همکاری میان 2 کشور می شود، باعث خواهد شد کشورهای منطقه با هم افزایی به رویارویی با تنش‌های منطقه بپردازند که در نتیجه تندروی (افراط گرایی) به وجود آمده است.

در این پیوند، تارنمای «عراق نت» دوازدهم خرداد در گزارشی به قلم «عبدالخالق الفلاح» نویسنده عراقی، نوشت: گسترش روابط میان کویت و ایران نه فقط منافع 2 کشور را به همراه خواهد داشت، بلکه تامین کننده منافع همه کشورهای منطقه خاورمیانه خواهد بود.

به نوشته عبدالله خالق، سفر امیر کویت در شرایطی صورت می گیرد که اوضاع خاورمیانه تیره و تار است، اوضاع سوریه در هم ریخته و عملیات دهشتی افکنی در عراق و تغییر قدرت در مصر در جریان است. افزون بر این مسائل، چالش های امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس و اختلاف نظر میان کشورهای این حوزه و نیز شعله ور شدن آتش جنگ طایفه‌ای به جایگاه این منطقه راهبردی لطمه می زند. بنابراین برای حل این چالش‌ها نیاز به گفت و گوهای سازنده و بررسی مسائل حساس میان کشورهای منطقه است.

در این پیوند، «عبدالله القاق» نویسنده اردنی، یازدهم خرداد در تارنمای فلسطینی «امین» نوشت: با توجه به اینکه کویت ریاست دوره ای شورای همکاری خلیج فارس و همچنین اتحادیه عرب را بر عهده دارد، این سفر از اهمیت بالایی برخوردار است.

این نویسنده نوشت: با توجه به اینکه رییس جمهوری ایران رویکردهای مثبتی برای حل مسائل منطقه را در دستور کار قرار داده است هم اکنون سفر امیر کویت به ایران به منزله آزمایش رویکردهای ایران درباره همه مسائل منطقه است.

تارنمای امین افزود: در واقع ایران در تلاش خود برای بهبود روابط با همسایگان جدی به نظر می رسد و اکنون فرصت برای گسترش روابط میان این کشور و همسایگان فراهم شده است.

به گزارش دوازدهم خرداد تارنمای عراق نت، ایران در بسیاری از مواضع خود نشان داده برای بهبود روابط و ادامه آن جدی است و سفر چندی پیش «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، به کشورهای منطقه از جمله کویت، امارات، قطر و عمان نشان داد ایران برای نزدیک کردن دیدگاه ها و تقویت مناسبات با کشورهای عربی گرایشی صادقانه دارد.

همچنین روزنامه «الرایه» قطر دهم خرداد نوشت: سفر امیر کویت به ایران فرصتی برای تهران است تا فصل تازه ای از روابط را با کشورهای حاشیه خلیج فارس از سر گیرد. همچنین این سفر در شرایطی که در کشورهایی مانند سوریه و عراق تنش حاکم است و تنش هایی با رنگ و بوی طایفه ای در منطقه در جریان است، باعث می شود روابط ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس بهبود یابد.

به نوشته این روزنامه، «ریاض قهوچی» مدیر اجرایی مرکز خاورمیانه و خلیج فارس، گفت: سفر امیر کویت به ایران بسیار مهم و فرصت بزرگی است تا ایران ثابت کند برای برقراری مناسبات و آغاز مرحله تازه ای از روابط حسن نیت دارد.

  •  روابط ایران و عربستان

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که نزدیکی دیدگاه ایران و عربستان در حل بسیاری از بحران های منطقه تاثیر دارد.

موضع گیری متفاوت ایران و عربستان در قبال برخی تحولات منطقه به ویژه سوریه باعث شد در روابط 2 کشور سوء تفاهم حاکم شود و ریاض و تهران از هم فاصله بگیرند.

در این پیوند، عبدالله القاق نوشت: سفر امیر کویت به ایران افزون بر اینکه سبب تقویت همکاری مشترک و مناسبات میان 2 کشور می شود در میانجیگری میان ایران و عربستان سعودی برای عادی سازی روابط هم نقش خواهد داشت.

به نوشته او، این سفر در شرایطی صورت گرفت که منطقه با بحران های بسیاری دست و پنجه نرم می کند. ناآرامی های سوریه، تنش ها در عراق و مصر و مساله امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس از مسائل مهم کنونی جهان عرب است.

همچنین «عریب الرنتاوی» نویسنده روزنامه «الدستور» اردن، دوازدهم خرداد نوشت: روابط ایران و عربستان مهمترین موضوع دستورکار سفر امیر کویت به ایران به شمارمی رود.

این روزنامه نوشت: احتمال دارد تلاش های کویت در کنار میانجیگری های عمان نتیجه ای به همراه داشته باشد و میان ایران و عربستان روابط عادی شود.

به نوشته روزنامه الدستور، در روابط ایران با قطر، امارات، کویت و امارات مشکلی وجود ندارد و روابط آنها در عرصه های گوناگون پویا است.

به نوشته این روزنامه، تار شدن روابط عربستان و ایران به سبب سوء تفاهم هایی درباره نفوذ در منطقه بوده است.

الرنتاوی افزود: منابع گوناگون بر این مساله تاکید کرده اند که ریاض از نقش میانجیگرانه کویت استقبال کرده است؛ هرچند هنوز هم برخی در نهادهای تصمیم گیری عربستان، عمان را به دلیل میانجیگری میان آمریکا و ایران سرزنش می کنند.

به نوشته روزنامه الدستور، درباره دستاوردهای سفر امیر کویت به ایران امیدهای زیادی وجود دارد؛ چرا که روابط ایران و عربستان بسیار مهم است و نزدیک شدن مواضع این 2 کشور در حل بسیاری از پرونده های منطقه مانند سوریه، لبنان، عراق و بحرین اثر خواهد داشت.

الرنتاوی افزود: فرصت موفقیت امیر کویت در میانجیگری میان ایران و عربستان بسیار بالا است و اگر وی در این زمینه از موفقیت خود اطمینان نداشت، هرگز دست به خطر نمی زد.

بنابراین، از یک سو سفر امیر کویت به ایران نقطه عطف مهمی در روابط 2 کشور است و فصل تازه ای از روابط را میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس می گشاید. این سفر آثار مثبتی در وضعیت فعلی و آینده منطقه خواهد داشت و در حل بسیاری از چالش های منطقه موثر خواهد بود.

از سوی دیگر، به نظر می رسد سفر دوروزه امیر کویت به ایران در شرایطی صورت گرفت که در 2 سوی آب های خلیج فارس امیدهای بالایی برای بهبود روابط و کاهش تنش ها وجود دارد و پیامدهای آن به فضایی فراتر از کویت نیز خواهد رسید؛ به ویژه اینکه این کشور هم اکنون ریاست اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس را بر عهده دارد.

  • ايرنا - گروه تحقیق و تفسیر خبر
کد خبر 261463
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha