سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۲
۰ نفر

بخشی از خانه قاجاری حسام لشگر تهران قبل از صدور حکم دادگاه تجدید نظر در دیوان عدالت اداری، تخریب شد.

خانه حسام لشگر


چند روز پيش اعلام شد كه مالك بخشي از خانه حسام لشگر از ديوان عدالت اداري درخواست خروج اين خانه از فهرست آثار ملي كشور را كرده بود و دادگاه بدوي نيز با درخواست مالك موافقت كرده بود اما سازمان ميراث فرهنگي با اعتراض به اين اتفاق درخواست تجديد نظر در رأي دادگاه بدوي را به ديوان عدالت اداري ارائه كرد با وجود اين، كميته پيگيري بناهاي تاريخي شهر تهران ديروز از تخريب بخشي از خانه تاريخي حسام لشگر خبر داد.

اين كميته به رسانه‌ها اعلام كرده است كه خانه حسام لشگر يكي از بناهاي ارزشمند دوره قاجار شهر تهران است كه با قدمت بيش از 100سال در محدوده بازار تهران و خيابان خيام واقع شده است. اين اثر كه مالكيت شخصيت تاريخي آن در پرونده ثبتي مشخص نشده است، روزگاري يك ملك بوده كه امروز به 2 ملك شرقي و غربي تقسيم شده است. بنا بر آنچه در پرونده ثبتي اين اثر كه در شهريور سال 1384توسط شركت نگار و نقش تهيه شده است، بخش شرقي در مالكيت خصوصي است كه ازجمله شاخصه‌هاي معماري آن تالار شاه‌نشين و پنج‌دري است. بخش شرقي در ادوار گذشته به‌عنوان نمايشگاه و انبار فرش‌هاي ارزشمند و عتيقه استفاده مي‌شد اما امروز تبديل به انبار پارچه شده است.

بخش غربي نيز در مالكيت خصوصي است كه به حال خود رها شده و تخريب رخ بام و شرفي‌هاي ضلع شمالي گواه بر اين موضوع است. از اين قسمت به‌عنوان خانه مسكوني و سفره خانه سنتي استفاده مي‌شد كه بعدها متروكه ماند. در پرونده ثبتي اين اثر آمده است كه مالك بخش غربي همواره درصدد تخريب اين بنا بوده و به‌دليل همكاري نكردن با عوامل تهيه پرونده ثبتي، به‌دليل تفكر سودجويانه و تخريب و پاساژسازي، خطر در بيخ گوش اين بنا قرار دارد.

اين تفكر سودجويانه باعث شد تا مالك همواره درصدد تخريب اين بنا بر‌آيد و حتي اين بنا را تجاري جلوه دهد و از اين طريق بنا را تخريب كند كه با آگاهي مردم و نامه نگاري با رئيس وقت شوراي شهر تهران، از اين اقدام جلوگيري شد.

کد خبر 262132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha