دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۶
۰ نفر

این چهارمین سال است که زمزمه‌ها برای ثبت جهانی شوش همزمان با نشست جهانی یونسکو به‌منظور بررسی پرونده آثار ثبت جهانی مطرح می‌شود.

ثبت جهانی شوش

4سال است كه پرونده شوش همچنان در حال تهيه است و هنوز هم به پايان نرسيده و هر سال در زماني خاص، زمزمه‌هاي ثبت جهاني آن بلند مي‌شود و بعد آنچنان مسكوت مي‌ماند كه اگر سال بعد صداي ثبت جهاني آن به گوش نرسد، حافظه اجتماعي فراموش مي‌كند كه اصلا چنين محوطه باارزش باستاني در ايران وجود دارد. شهر باستاني شوش جزو قديمي‌ترين سكونتگاه‌هاي بشر است كه پايتخت تمدن عيلاميان بود و برپايي آن به پيش از تخت جمشيد مي‌رسد. شوش مدتي نيز پايتخت زمستاني هخامنشيان بود اما در چند دهه اخير چنان مورد بي‌توجهي قرار گرفت كه ساخت و سازهاي فلزي تا دامنه‌هاي اين شهر باستاني تداوم يافت و بخشي از شهر باستاني تبديل به خانه‌هاي مسكوني و مغازه شد.اين شهر كه در استان خوزستان و شهر شوش قرار دارد، همسايه سازه‌هاي آبي شوشتر است كه همين چند سال قبل به فهرست جهاني ميراث بشر در يونسكو افزوده شد.

چندي پيش معاون ميراث فرهنگي كشور كه به شوش سفر كرده بود، در بازديد از اين محوطه باستاني گفته بود كه ثبت جهاني شوش آبروي ايران است و اكنون در آستانه نشست يونسكو در دوحه قطر كه قرار است در مورد ثبت جهاني شهر سوخته به‌عنوان تنها پرونده ايران در اين سازمان تصميم بگيرد، مديركل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان خوزستان به شهر شوش رفته است تا در مورد جلب مشاركت مردمي براي تسريع روند ثبت جهاني محوطه تاريخي اين شهر با امام جمعه و مسئولان شهر شوش مذاكره كند. افشين حيدري در ديدار خود با مدير پروژه ثبت جهاني شوش و مسئولان اين پروژه نيز درباره مسائل مالي و اعتباري اين پروژه تصميم‌گيري كرده است. مديركل ميراث فرهنگي استان خوزستان و امام جمعه شهر شوش هر دو بر جلب مشاركت مردمي براي ثبت جهاني شوش توافق كرده‌اند اما جزئياتي از چگونگي مشاركت مردمي در ثبت جهاني شوش اعلام نشده و مشخص نيست كه اين مشاركت چه كمكي به پروسه ثبت جهاني شوش مي‌كند. حيدري البته در جلسه‌اي با فرماندار شوش و شهردار اين شهر تصميم‌هاي گذشته درباره مسائل ميراث فرهنگي شوش را پيگيري كرد.

محمدحسين ارسطوزاده، مدير پروژه ثبت جهاني شوش نيز هفته گذشته در مورد ثبت جهاني شوش گفت: مردم شوش بايد از برنامه‌ريزي‌ها براي ثبت جهاني شوش نفع ببرند. او ثبت جهاني شوش را موجب رونق اقتصادي با حضور گردشگران در اين شهر خواند و گفت: مزاياي ثبت جهاني باعث مي‌شود كه شهر شوش رونق بگيرد. لايه‌نگاري‌هاي باستان‌شناسي در تپه‌شاهي شوش وجود 15شهر تاريخي را ثبت كرده است كه قديمي‌ترين آنها مربوط به دوره عيلامي است. آثار تمدني از هخامنشيان، سلوكيان، اشكانيان و ساسانيان نيز تا دوره اسلامي در اين شهر ثبت شده‌اند.

کد خبر 262708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha