مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیولا، سیارکی با وسعتی برابر ۳۷۰ متر که به‌تازگی از فاصله چند میلیون کیلومتری زمین عبور کرد، اگر با سیاره ما برخورد می‌کرد انفجاری ۲۰۰۰ مگاتنی به‌بار می‌آورد و یک شهر را به کلی از روی زمین حذف می‌کرد.

براساس گزارش گاردين، اكنون كه اين سيارك به سلامت از كنار زمين عبور كرده، محققان لابراتوار JPL ناسا چهره آن را با كمك تصاوير راداري آشكار كرده‌اند.

به گفته دانشمندان ناسا، اين سيارك با نام رسمي HQ124 2014 جسمي كشيده و نامتوازن است كه بزرگي آن درست كم 370 متر محاسبه شده‌است. دانشمندان احتمال مي‌دهند اين جرم كيهاني جرمي دوگانه و يا دوگانه لمسی باشد،‌ يعني از دو بخش در قالب يك جسم واحد تشكيل شده‌باشد.

سیارک

تصاوير جديد ويژگي‌هاي زيادي از اين سيارك را آشكار كرده‌اند،‌براي مثال برآمدگي نوك تيزي كه در ميانه سيارك ديده مي‌شود. اين تصاوير طي دوره‌ای چهار تا چهار و نيم ساعته ثبت شده‌اند كه در فواصل ميان تصاوير، سيارك چند درجه چرخيده و تغيير زاويه داده‌است، اين به آن معني است كه دوره چرخش سيارك كمتر از 24 ساعت است.

هيولا در نزديك‌ترين رويارويي‌اش با زمين به فاصله يك ميليون 250 هزار كيلومتري از سياره رسيد، يعني سه‌برابر فاصله ماه تا زمين، و رصد حركت آن پس از عبور از اين فاصله آغاز شد.

تاكنون چنين تصاوير واضحي از اين سيارك به‌ثبت نرسيده‌بود و دانشمندان با پيوند دادن دو تلسكوپ راديويي به يكديگر موفق شدند قابليت‌هاي تصويربرداري راداري آنها را افزايش داده و چهره واقعي هيولا را نمايش دهند.

کد خبر 262919

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha