در چهل و چهارمین کنکور ورودی دانشگاه‌ها که از پس فردا شروع می‌شود، یک میلیون و ۳۱هزار و ۳۲۲نفر با هم رقابت می‌کنند که در بین آنها از نوجوان ۱۵ساله تا پیرمرد ۷۹سال دیده می‌شوند.

تنور كنكور با وجود خالي‌ماندن چندصد‌هزار صندلي در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي همچنان داغ است. امسال هم يك كنكور برگزار مي‌شود و پذيرش در دانشگاه‌ آزاد نيز براساس ترازي كه سازمان سنجش به دانشگاه آزاد ارائه مي‌كند، انجام خواهدشد. در كنكور93 بانوان بيشتر از آقايان شركت كرده‌اند. به گفته رئيس سازمان سنجش 59درصد داوطلبان كنكور امسال را زنان و 41درصد را مردان تشكيل مي‌دهند. البته اين درصدها در گروه‌هاي آزمايشي متفاوت است.

38درصد داوطلبان گروه علوم رياضي و فني، 66درصد داوطلبان گروه علوم تجربي، 62درصد داوطلبان علوم انساني، 72درصد داوطلبان گروه هنر و 74درصد داوطلبان گروه زبان‌هاي خارجي را زنان تشكيل مي‌دهند.

زمان برگزاري كنكور

كنكور گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي و فني و هنر به‌ترتيب صبح و بعدازظهر پنجم تير، گروه‌هاي آزمايشي علوم تجربي و زبان‌هاي خارجي هم صبح و بعدازظهر ششم تير و گروه آزمايشي علوم انساني نيز صبح هفتم تير برگزار مي‌شود. آزمون‌هاي نوبت صبح ساعت7:30 برگزار و درهاي حوزه ساعت7 بسته مي‌شود. آزمون‌هاي نوبت عصر نيز ساعت15 آغاز و درهاي حوزه از ساعت14:30 بسته مي‌شود. ابراهيم خدايي، رئيس سازمان سنجش اعلام كرد: با توجه به اينكه داوطلبان مي‌توانند در گروه‌هاي آزمايشي زبان و هنر نيز شركت كنند در مجموع براي يك ميليون و 194هزار و 629 نفر كارت صادر شده كه از بعدازظهر ديروز كارت‌هاي ورود به جلسه كنكور روي سايت سازمان سنجش به نشاني www. sanjesh. org قرار گرفته است و داوطلبان مي‌توانند از كارت خود پرينت تهيه كنند.

تأثير قطعي 25درصد سوابق تحصيلي

كنكور امسال 2تغيير مهم در نحوه اعمال رتبه در كنكور سراسري دارد. رئيس سازمان سنجش در اين باره گفت: براي مشمولان سوابق تحصيلي تأثير قطعي 25درصدي سوابق تحصيلي داريم. سال92 ما از هر داوطلب 2نمره داشتيم؛ يك نمره كل و يكي هم نمره كل به اضافه سوابق تحصيلي كه درصورتي كه هر كدام بالاتر بود، آن اعمال مي‌شد اما امسال ديگر اينگونه عمل نمي‌شود. وي افزود: امسال يك نمره كل داريم و سوابق تحصيلي 25درصد و نمره آزمون 75درصد است. سوابق تحصيلي شامل امتحانات كشوري است و انتظار داريم كه تأثير اين سوابق بر رتبه‌هاي آزمون امسال خود را نشان دهد.

برخي داوطلبان نسبت به تأثير سوابق تحصيلي انتقاداتي را مطرح مي‌كنند كه خدايي در واكنش به آن اظهار كرد: برخي داوطلبان معتقدند كه يك نفر در سال91 و يك نفر در سال 89ديپلم گرفته و درجه سختي و آساني امتحانات متفاوت بوده است و از همين رو داوطلبان با مشكل روبه‌رو مي‌شوند. ما براي رفع اين مشكل نمرات درس به درس در 4سال پاياني داوطلب را تراز مي‌كنيم و آن را با روش‌هاي علمي و آماري به‌گونه‌اي كه اثر سختي و دشواري را از بين ببرد، لحاظ مي‌كنيم.

كاهش 52هزار نفري داوطلبان

هر سال از تعداد داوطلبان كنكور كاسته مي‌شود. پذيرش دانشجو در بسياري از رشته‌هاي دانشگاه آزاد بدون كنكور انجام مي‌شود، دانشگاه جامع نيز همينطور است، البته ظرفيت پذيرش دانشجو در چند سال اخير با افزايش بي‌رويه دانشگاه‌ها افزايش يافته است. خالي ماندن دست‌كم 500هزار صندلي در آموزش عالي نتيجه گسترش كمي و بي‌ضابطه آموزش عالي است.
رئيس سازمان سنجش در نشست خبري خود از كاهش 52هزار نفري تعداد داوطلبان كنكور امسال نسبت به سال92 سخن گفت و اينكه ظرفيت كنكور امسال تا‌كنون 679هزار و 59نفر اعلام شده است. از اين تعداد دوره‌هاي تربيت معلم داراي 13هزار و 855ظرفيت، پرديس‌هاي خودگردان 2242ظرفيت، پيام نور 366هزار ظرفيت و ساير مؤسسات شامل مؤسسات مجازي و مجازي غيرانتفاعي داراي 3000ظرفيت هستند. دوره‌هاي روزانه نيز 105هزار و 588ظرفيت دارند.

ترين‌هاي كنكور 93

مسن‌ترين داوطلب كنكور امسال ابوتراب صالحي 79ساله از شهرستان كبودرآهنگ استان همدان است و جوان‌ترين داوطلب نيز مهرداد سعيدي 15ساله ساكن شهرستان بوكان از توابع استان آذربايجان‌غربي هستند. امسال به‌طور كلي 68درصد شانس قبولي وجود دارد، شانس قبولي در گروه آزمايشي علوم رياضي و فني با 241هزار ظرفيت و 222نفر داوطلب نسبت به گروه‌هاي ديگر بيشتر است، در اين گروه شانس قبولي 108درصد است. شانس قبولي در گروه علوم تجربي 43درصد، گروه علوم انساني 81درصد، گروه هنر 45درصد و زبان‌هاي خارجي 33درصد است.

 

کد خبر 263432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha