در جلسه گذشته شورای اسلامی شهر تهران، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی این شورا به ارائه گزارشی درباره نحوه جبران و پرداخت خسارت حوادث غیرمترقبه به شهروندان تهرانی پرداخت که در حادثه اخیر طوفان آسیب‌های جانی و مالی دیدند.

شورای شهر

در اين گزارش پرويزسروري از مديريت بحران خواست تا درهنگام وقوع حوادث اولويت خود را به انسجام در خدمات رساني معطوف سا‌زد و با هماهنگي با دولت و وزارت كشور نسبت به انجام اقدامات پيشگيرانه كوشا باشد، ضمن اينكه ضروري است براي هماهنگي دستگاه‌هاي متولي حين بحران و بعد از آن نيز برنامه‌اي تهيه شود. وي دراين باره از مسئولان خواست تا يك جدول و برنامه زمانبندي مشخص به شوراي شهر ارائه دهند تا تصميمات لازم اتخاذ شود.

سروري در بخشي از گزارش خود گفت:‌ در بررسي‌هاي انجام شده به اين نتيجه رسيديم كه 10كشور جهان نظير ژاپن، آمريكا، چين و... به‌دليل بروز حوادث غيرمترقبه مكرر از تجربيات ارزنده‌اي برخوردارند به همين دليل مي‌توان از تجربيات آنها درباره نحوه مقابله يا پيشگيري از بحران استفاده كرد.

از نظر سروري يكي از تجربيات 10كشور حادثه‌خيز دنيا استفاده از صنعت بيمه براي جبران خسارت حادثه ديدگان است. وي ادامه داد: با توجه به اينكه حادثه ما راخبر نمي‌كند ممكن است عواقب گسترده‌اي دامن ما را بگيرد، بنابراين اگر پوشش بيمه‌اي نداشته باشيم اين حوادث مارا غافلگير مي‌كند و باعث مي‌شود اقدامات ما مؤثر واقع نشود.

وي بر لزوم استفاده از ابزار بيمه براي جلوگيري از ساخت وساز در پهنه‌هاي ناامن، مقاوم‌سازي‌ ساختمان‌ها، بهره‌گيري از تكنولوژي جديد در ساخت وساز سخن گفت و پيشنهاد داد: مديريت بحران را ملزم كنيم سريعا با اولويت بالا و با هماهنگي دستگاه‌هاي ذيربط طرحي با پوشش‌هاي بيمه‌اي درقاعده و چارچوب مشخص تهيه كند تا براي آن اقدام اساسي از سوي شوراي شهر صورت گيرد.

رئيس كميسيون نظارت و حقوقي گفت: ضعف ما در اجرايي كردن ضوابط و قوانين براي افراد داغديده و مصدومين مشكل ايجاد كرده به همين دليل سريعا دولت و شهرداري براي حمايت از اين خانواده‌هاي داغدار و مصدومين حادثه طوفان اقدامي مؤثرداشته باشند.
در پايان اين گزارش، محسن سرخو، پيشنهاد مطرح شده درباره بيمه را مناسب ارزيابي كرد و خواستار ارائه راهكاريي براي اجرايي و عملياتي كردن آن شد. وي همچنين با اشاره به فرسودگي بيمارستان‌ها و مدارس شهر گفت: اين مكان‌ها به‌عنوان پشتيبان براي زمان بحران محسوب مي‌شوند پس بايد از دولت بخواهيم هرچه سريع‌تر نسبت به نوسازي و بازسازي اينگونه اماكن اقدام كند يا سازوكاري ارائه دهد تا در زمان بروز حادثه پشتيبان مردم باشند.

علي صابري، ديگر عضو شوراي اسلامي شهر تهران بود كه با مناسب ارزيابي كردن گزارش ارائه شده به موضوع حوادث مترقبه در شهر اشاره كرد و گفت: مي‌توان همزمان با بررسي موضوعات درخصوص بيمه در حوادث غيرمترقبه، حوادث مترقبه را نيز مورد بررسي قرار داد.

اسماعيل دوستي نيز گفت: پرداخت خسارت طوفان برعهده دولت است و نبايد در آن تشكيك ايجاد شود. وي با بيان اينكه مختصات طوفان در اين گزارش مشخص نشده است، گفت: به‌نظر مي‌رسد تجهيزات ستاد بحران در طوفان شناسي ضعيف است.
رحمت‌الله حافظي اما برخلاف اسماعيل دوستي معتقد بود كه شناسايي بادها و طوفان‌هاي بعدي با سرعت‌هاي پايين‌تر نشان مي‌دهد كه اين تجهيزات ما ضعيف نيست بلكه تنها مشكل ناشي از قصور و عدم‌اطلاع‌رساني بود.

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در پايان با بيان اينكه موضوع مرتبط با طوفان به 2 بخش جدا تقسيم مي‌شود، تصريح كرد: بخش اول اقدامات لازم درخصوص رسيدگي به آسيب شهروندان در اين طوفان و مبحث دوم اقدامات ساختاري براي اتفاقات مشابه در آينده است.

احمد مسجد جامعي رئيس شوراي شهر گزارش ارائه شده از سوي پرويز سروري را خوب و كارشناسي ارزيابي كرد و از كميسيون سلامت و نظارت شوراي شهر خواست تا مأمور پيگيري حمايت از آسيب‌ديدگان طوفان تهران شود.وي همچنين از اين دو كميسيون خواست تا بحث بيمه حوادث را در قالب مصوبه‌اي مستقل به صحن شوراي شهر بياورند تا اگر لازم بود اعتبار لازم براي آن ا‌ختصاص يابد.

اعطاي تنديس شهيد بهشتي به فعالان حوزه شهري

دراين جلسه همچنين از سوي رئيس شوراي اسلامي شهر تهران پيشنهاد اعطاي تنديس شهيد بهشتي به فعالان برتر حوزه شهري مطرح شد.احمد مسجد جامعي با اشاره به فعاليت‌هاي شهيد بهشتي در زمان انقلاب اسلامي گفت: شهيد بهشتي يكي از مؤثرترين افراد در شكل‌گيري شوراها و قانون مند شدن تفكر شورايي بود.

وي با بيان اينكه امروز شهيد بهشتي بيشتر در بستر قوه قضاييه تعريف مي‌شود، گفت: مطالعه مذاكرات نشان از نقش بي‌بديل و جايگاه متفاوت اين شهيد بزرگوار در حوزه شورا دارد.وي اظهار داشت: مي‌توان با طراحي، تنديسي با عنوان اين شهيد و اهداي آن به فعال‌ترين و تأثير گذار‌ترين افراد در حوزه شهري نام و تأثير گذاري‌شان را در حوزه شهري احيا كرد.

کد خبر 263834

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha