دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

مقامات کشورمان می‌گویند از یک سال پیش اخطار داده بودند که تروریست‌های داعش خطر گسترش در کل منطقه را دارند، اما کشورهای بزرگ غربی و منطقه‌ای برای این تروریست‌ها سلاح می‌فرستادند.

داعش

حالا فرماندهان ارشد نظامي كشورمان مي‌گويند اين خطر نزديك است و در آينده اتفاقات ناگواري براي «كشورهاي صادركننده تروريسم به عراق و سوريه» مي‌افتد. معاون ستاد كل نيروهاي مسلح در گفت‌وگو با شبكه العالم به صراحت از عربستان به‌عنوان يكي از مجريان منطقه‌اي درگيري‌ها در عراق نام برد و گفت كه اتاق فرماندهي و كنترل مركزي اين تنش‌ها در آمريكا و كاخ سفيد است. با گسترش نفوذ تروريست‌ها در خاك عراق رئيس‌جمهور و وزير خارجه آمريكا از آمادگي واشنگتن براي مذاكره با ايران درباره عراق خبر داده بودند كه ايران اين درخواست را نپذيرفت. مقامات كشورمان پرهيز از مداخله خارجي در بحران عراق را به‌عنوان بخشي از سياست خارجي خود در اين مورد اعلام كرده‌اند. حسن روحاني رئيس‌جمهور يكشنبه اول تير در كنگره بين‌المللي امام حسن مجتبي بدون نام بردن از كشوري خاص تأكيد كرد: آنها كه با پول و دلار نفتي به تروريست‌ها كمك مي‌كنند، بدانند فردا نوبت خود آنهاست.

جزايري پيش‌بيني كرده است كه با توجه به حمايت‌هاي خارجي از جنگ نيابتي در عراق، نمي‌توان يك زمان كوتاه را براي پايان اين بحران پيش‌بيني كرد. او همچنين گفت كه اطلاعات ميداني ايران نشان مي‌دهد كه دولت عراق بعد از يك غفلت اوليه بر اوضاع مسلط شده است و پيش‌بيني كرد كه در روزهاي آينده ارتش عراق پيشروي‌هاي چشمگيري داشته باشد. معاون ستاد كل نيروهاي مسلح ايران به شبكه العالم گفت كه درصورت درخواست دولت عراق، ايران از هيچ‌گونه كمكي در هيچ زمينه‌اي دريغ نخواهد كرد. پيش از اين حسين اميرعبداللهيان معاون عربي آفريقايي وزارت امور خارجه نيز با اشاره به كمك‌هاي ايران درصورت درخواست دولت عراق گفته بود: اگر عراق درخواست نمايد، در چارچوب حقوق بين‌الملل و قراردادهاي متعارف و روشن تجهيزات نظامي به عراق ارسال خواهيم كرد.

کد خبر 264248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha