معاون آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌های کشور با اشاره به روند بیابانی شدن برخی اراضی در کشور می‌گوید که بالغ بر ۳میلیون هکتار از مساحت استان سمنان را اراضی مرتعی تشکیل می‌دهند که این مراتع از نوع مراتع درجه ۳ محسوب شده و به سمت بیابانی‌شدن پیش می‌روند.

بیابانزایی

 پرويز گرشاسبي با بيان اينكه يكي از دلايل خشك شدن درياچه اروميه عدم‌مديريت منابع آب بود، به ايسنا گفته است كه بهره‌برداري بيش از حد از منابع زيرزميني، عدم‌استفاده از روش‌هاي درست آبياري، توسعه بي‌رويه باغات و كاشت محصولاتي كه به آب فراوان نياز دارند از مهم‌ترين عواملي هستند كه سبب افزايش سطح بيابان‌ها در ايران مي‌شوند. بر اين اساس، بايد به سمت كاشت محصولاتي حركت كنيم كه به آب زياد نياز نداشته باشند و افزايش راندمان كشت بايد جايگزين توسعه كشت در سطح شود.

گرشاسبي درباره مقابله با پديده بيابانزايي در ايران و ساير كشورها هم گفت كه كشورهاي همسايه ايران وضع خوبي ندارند. ايران در آسيا بعد از كشور چين كه از لحاظ عمليات‌هاي بيابانزدايي تجربه‌هاي موفقي دارد، بيشترين موفقيت را در مقابله با بيابانزايي داشته است. كشور عراق نيز از اين لحاظ در وضعيت بسيار بدي قرار دارد و عمده گردوغباري كه به كشور ما وارد مي‌شود از كشور عراق است. به گفته وي، 86هزار هكتار از اراضي كشور عراق در بين‌النهرين از كشت خارج شده و اين اراضي به‌علت داشتن خاك‌هاي ريز و رسي اصلي‌ترين منشأ گردوغبار هستند.

گرشاسبي كه به سمنان سفر كرده است به افت شديد سطح سفره‌هاي زيرزميني در اين استان اشاره كرد و گفت: سفره‌هاي زيرزميني استان سمنان نسبت به ساير استان‌ها سفره‌هاي فقيري هستند و برداشت زياد از آنها سبب مي‌شود آب موجود در آنها نيز به سمت شوري حركت كند. وي استفاده از آبياري باراني، آبياري قطره‌اي و توسعه گلخانه‌ها را راهكارهاي مؤثر در جهت كمك به سفره‌هاي زيرزميني در اين استان كويري عنوان كرد.

گرشاسبي با بيان اينكه در كشور چين از تكنيك‌هاي جديدي براي استفاده از پتانسيل‌هاي بيابان‌ها استفاده مي‌كنند، خاطرنشان كرد: به‌زودي هيأتي از چين براي انتقال تجارب خود در بحث بيابانزايي به ايران سفر مي‌كند و دوره‌هاي آموزشي در برخي استان‌هاي كويري كشور برگزار مي‌شود.

کد خبر 264423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha