یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۶ - ۰۳:۵۷
۰ نفر

خمیازه‌های بی‌سرانجام را رها کن. کولر را که سرویس می‌کنی، دلت آرام می‌گیرد که «خب، حالا دیگه می‌شه لم داد روی مبل و تلویزیون دید».

 وسوسه‌ای غریب هر سال قبل از آغاز تعطیلات تابستانی سراغمان می‌آید. می‌خواهیم در این 3 ماه - که مثل برق و باد می‌گذرد - همه کاری بکنیم؛ «شنا را باید تکمیل کنم. زبان، وای زبانم خیلی ضعیفه! دلم یه کلاس هنری می‌خواد؛ سه‌تاری، دوتاری، گیتاری، چیزی. باید یک حالی به این کتاب‌های کتابخونه بدم.

 الو... مریم جون، گفتی کجا می‌ری یوگا؟...». بله، این قصه سر درازی دارد؛ به بلندای روزهای تابستانی داغ و فاصله 9ماهه‌ای که بین فصل‌های تابستان، انتظار مادرگونه‌ای را رقم می‌زند. حالا خداوکیلی این همه برنامه‌ریزی برای تابستانتان می‌کنید، تا حالا چند تا را توانسته‌اید به سرمنزل مقصود برسانید؟

 این همه هیاهو برای چیست؟ برای اینکه استفاده بهینه‌ای از اوقات فراغت ببریم. از جمله‌های قلمبه‌سلمبه‌ای مثل «اوقات فراغت را به اوقات فرصت‌سوز بدل نکنیم» که بگذریم، سر جمع دو ماه و اندی تعطیلی نصیبمان می‌شود که یا ختم به خیر می‌شود و یا از روزهای بیکاری همچون جوی حقیری که به گودالی می‌ریزد، مرواریدی صید نخواهیم کرد و نقطه سر خط... تابستان سال آینده زنده باشد!

پیشنهادهایی برای یک تا 8ساله‌ها
کوچولوی آتشپاره:پدر و مادر محترم، این بخش مجله صرفا مربوط به کودک یک تا 8ساله شماست. لطفا بدون سانسور برای او بخوانید و به یاد داشته باشید که شما در این مرحله از زندگی (یعنی الان که در حال خواندن همشهری خانواده هستید)، صرفا به دلیل توانایی‌ای به نام «خواندن» به کودکتان مرتبط می‌شوید و نه چیز دیگر. هرگونه برداشت شخصی از این بخش، غیرقانونی است و در صورت مشاهده چنین چیزی، منتظر پیگرد قانونی باشید!

آموزشی: اول از همه قسمت‌های دوست‌نداشتنی را می‌گوییم تا خیالت راحت شود. اصولا شما همیشه بیکارید و هنوز وارد مراحلی مثل درس و کار نشده‌اید. ولی با توجه به اینکه تابستان‌ها، کلاس‌های رنگارنگ گل می‌اندازند، شما هم فرصت پیدا می‌کنید تا سر و سامانی به وضعیت آموزشی‌تان بدهید (آخی... خوشت اومد مثل بزرگترها باهات حرف زدیما!).

کلاس‌های ورزشی برای شما خانم کوچولو و آقا کوچولوی عزیز از همه چیز بهتر است. ورزش‌های مادر (با مامان فرق داره) مثل شنا، دو و ژیمناستیک اصلا برای بچه‌های هم‌سن و سال شما ساخته شده‌اند.  نقاشی،‌ سفالگری با دست (یک چیزی شبیه گل‌بازی) و تئاتر، کلاس‌های خیلی خوبی هستند که می‌توانید در آنها با کلی نیم‌وجبی مثل خودتان آشنا شوید. کلاس‌های موسیقی هم برای شما خوب است (مامان و بابای محترم توجه داشته باشند که منظور از موسیقی، آشنایی با مبانی موسیقی کلاسیک نیست).  فلوت، ارف و سلفژ بهترین کلاس‌های آموزش موسیقی برای شمایند.

تفریحی: از سه‌چرخه‌سواری و پازل و لگو گرفته تا مامان‌بازی و تفنگ‌بازی. به مامان عصرها غر بزنید تا شما را به پارک محل ببرد.

ژانگولر: مامان وظیفه دارد موقع خواب بعدازظهر، برای شما کتاب قصه بخواند. این جزء حقوق کودکان است. نقاشی‌های خوب برای مامان بکشید تا روی یخچال بزند. کاردستی‌هایی که در مهدکودک یاد گرفته‌اید را یک بار دیگر بسازید و دوستان همسن و سال را برای بازی کردن به خانه دعوت کنید. در ضمن بابا بازی‌های دو نفره خوبی مثل گرگم به هوا و گل یا پوچ و نقطه‌بازی بلد است. این‌قدر کیف داره...

توقیفی‌ها: لطفا بگذارید یک سال از آموختن زبان فارسی بگذرد، بعد زبان انگلیسی را تجربه کنید. هیچ دلیلی ندارد که پشت سر هم کلاس بروید. برای شما 10ساعت در هفته کافی است.

پیشنهادهایی برای 8 تا 15ساله‌ها
سربه هواست، می‌دونم: اصلا انگار تابستان برای این سن و سال آفریده شده. دردسر مدرسه و امتحان که می‌خوابد، مامان و بابا پیله می‌کنند که اسمتان را برای کلاس‌های تابستانی بنویسند. از آنها اصرار و از شما انکار، تا بالاخره مغلوب می‌شوید و یکی دو ماهی، کمتر یا بیشتر (بستگی به میزان اتوریته والدین دارد)، چند تا کلاس نیم‌بند هم می‌روید و آخر سر هم تا می‌آیید کمی استراحت کنید و بازی و سربه هوایی، زنگ اول مدرسه را می‌زنند و روز از نو... روزی از نو.

آموزشی: سعی کنید وقت‌تان را الکی از دست ندهید. کلاس‌های ورزشی مخصوص شما به غیر از شنا و دو و ژیمناستیک، والیبال، بسکتبال، شطرنج، کاراته، آی‌کید، یوگا و فوتبال را شامل می‌شود.   شما می‌توانید در انواع کلاس‌های آموزش موسیقی شرکت کنید. البته بهتر است با مشورت خانواده، سازی را انتخاب کنید تا بتوانید آن را به صورت جدی دنبال کنید. 

 آموزش زبان را آغاز کنید چون چند سال دیگر متوجه می‌شوید که چه اشتباهی مرتکب شده‌اید که زبان را جدی نگرفته‌اید. به بچه‌های بزرگتر هم پیشنهاد می‌دهیم دوره‌های گرافیکی مثل فتوشاپ و اتوکد و کرل و... را شروع کنند. هنرهای نمایشی، نقاشی، طراحی، خطاطی، آموزش اینترنت و آموزش‌های دینی مثل تفسیر قرآن، روخوانی، روان‌خوانی، فصیح‌خوانی، مفاهیم، حفظ و تواشیح هم می‌تواند برای هر چه بیشتر استفاده‌کردن از اوقات فراغت کمکتان کند. کلاس‌های آسمان‌نما (نجوم) هم خیلی جالب است.

تفریحی: دوچرخه‌سواری و گل‌کوچک را برای چه گذاشته‌اند؟ برای روزهای گرم تابستانی. با اجازه مامان و بابا سری به پارک بزنید و با دوستانتان بدمینتون تپلی به رگ بزنید. کارتون‌ها و فیلم‌های مناسب سنین نوجوانی کم نیستند. از طرف دیگر گیم‌نت‌ها منتظر شما و پول‌های توجیبی‌تان هستند تا هیجان از سر و کله‌تان بالا برود. اگر در خانه ماندید، غر نزنید. دیگر سواد دارید پس کتاب بخوانید.

ژانگولر: از معجزه فیفا2007 هم غافل نشوید! 
توقیفی‌ها: خانه جای گل‌کوچک نیست. رفتن به 2 یا 3 نوع کلاس برای شما کافی است. کلاس‌‌های تقویتی خوب است اما هیچ دلیلی ندارد شما درس‌های سال آینده را پیش‌پیش بخوانید. شیطنت بیجا موقوف!

پیشنهادهایی برای 15 تا 30 ساله‌ها
زندگی بهتر از این نمی‌شه: شما دیگر عقلتان می‌رسد؛ یعنی دیگر خودتان آدم شده‌اید. خودتان می‌دانید که بهتر است چه کلاس‌هایی بروید و چه کارهایی برای اوقات فراغت‌تان بکنید. البته این به معنای این نیست که والدین نباید اظهارنظر کنند، مخصوصا در مورد کوچک‌ترها.

آموزشی:کلاس‌های ورزشی شما چندان تفاوتی با گروه سنی قبل ندارد؛ هرچند به احتمال زیاد استخر رفتن برای شما بیشتر جنبه تفریحی پیدا کرده و راهی شده برای برنزه‌شدن. شما می‌توانید دوره‌های پیشرفته زبان مثل آمادگی تافل را در این تابستان بگذرانید (البته اگر زبانتان خوب است).

مهارت‌های هفت‌گانه ICDL خوراک خودتان است و دوره‌های امدادگری از آن آموزش‌هایی است که شما را به مهارتی خوب مجهز می‌کند. دخترهای جوان، علاوه بر این کلاس‌ها می‌توانند آموزش گریم و هنرهای دستی مثل خیاطی و گلدوزی و سرمه‌دوزی و ترمه‌دوزی و هر چیزی را که در خانم‌شدن کمک می‌کند تجربه کنند.

تفریحی:پیگیر نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های تابستانه باشید. فیلم‌های معروف تاریخ سینما را ببینید. بزرگترها حتی می‌توانند در یکی از تورهای طبیعت‌گردی نام‌نویسی کنند و 24 ساعت شادی برای خودشان دست و پا کنند.

ژانگولر: شما در این سنین نیاز دارید که متفاوت به نظر برسید. عکاسی، مجسمه‌سازی، گریم، دکوراسیون منزل و آموزش ترمیم لبخند، خوراک خودتان است.
توقیفی‌ها: قرار نیست 24ساعته خوش بگذرانید. کمی هم به فکر جنبه‌های جدی زندگی باشید. میوه‌های تابستانی و گل‌های خوش آب و رنگ این فصل برای خواستگاری جان می‌دهند. خوشگذرانی مجردی را فراموش کنید!

پیشنهادهایی برای بابا و مامان‌ها
تابستان مادام و موسیو: حالا که سر بچه‌ها خلوت‌تر شده و کلاس‌های تابستانی هم به اندازه درس و مشق حرص ندارد، کمی هم به فکر خودتان باشید. بهتر است برای پر کردن اوقات فراغت، با همسرتان تعامل داشته باشید. دقیق‌ترش یعنی «گهی پشت بر زین، گهی زین به پشت»...

آموزشی: چه اشکالی دارد شما هم به کلاس زبان بروید؟ خجالت می‌کشید؟ ولی بهتر نیست همپای بچه‌ها شما هم پیش بروید تا بتوانید سر از کارشان در بیاورید؟ کلاس آموزش اینترنت و رایانه را هم پیشنهاد می‌دهیم. کلاس‌های ورزشی مثل آیروبیک، بدنسازی و شنا هم مورد علاقه خیلی از خانم‌هاست.

سفره‌آرایی، آشپزی، شیرینی‌پزی و کلاس‌هایی از این دست می‌تواند هم همسرتان را خوشحال کند، هم بچه‌ها را و هم مؤسسه آموزشی را! پدرها هم بهتر است سر و سامانی به شکم توپی خود بدهند. کلاس‌های ورزشی را برای همین گذاشته‌اند. موسیقی هم روحتان را کمی آسوده می‌کند. همان آموزشگاه‌هایی که بچه‌هایتان می‌روند، برای شما هم کلاس‌های مختلفی دارد.

تفریحی: خانم خانه که به همسرش علاقه دارد یک شب در هفته (یا ماه) مراقب بچه‌هاست تا آقای خانه با دوستان، مجردی شام را با هم باشند یا تنی به آب استخر بزنند.
برعکس این قضیه هم، بسیار حرکت دلنشینی از نظر خانم‌ها محسوب می‌شود. اول تابستان سری به کتابفروشی محل بزنید. روزنامه و کتاب باعث ایجاد کهیر در شما نخواهد شد! سینمای دسته‌جمعی با اعضای خانواده را تجربه کنید و یک شب تئاتری خوب را به همراه دوستانتان بینید. ناهار در کنار دوستان قدیمی لذتی وصف‌ناپذیر دارد. سری هم به شهرداری بزنید. برنامه‌های شهرداری برای خانواده‌ها خیلی خوب و ارزان و در مواردی رایگان است.

ژانگولر: به فکر یک مهمانی دوره‌ای برای عصرهای طولانی تابستان باشید. خانم‌های دوست و فامیل را جمع کنید و با هم شربت و شیرینی بخورید. حتما می‌دانید که حرف‌های خاله‌زنک چه عالمی دارد! یک شب، بی‌دلیل برای بچه‌ها یک جشن خانوادگی بگیرید و همگی دور هم باشید. اگر بچه‌هایتان بزرگ شده‌اند، بهتر است یک شب به یاد ایام نامزدی، مادام و موسیو به یک رستوران بروند.

توقیفی‌ها: نشستن در خانه و یکسره‌آشپزی‌کردن  و سبزی قرمه و شوربا و پلویی فریز کردن، ممنوع. از خروس‌خوان تا بوق سگ کار کردن هم ممنوع. این روزها در حال تمام شدن هستند. برای خودتان تفریحی دست و پا کنید.

کد خبر 26488

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز