به گزارش ایسنا، پس از پیروزی انقلاب یکی از نخستین بخشها و صنایعی که مورد تحریم بینالمللی قرار گرفت بخش حمل و نقل هوایی ایران بود که در خرید هواپیماهای جدید، دریافت قطعات و تعمیر به شدت محدود شد.
این مساله هر چند در سالهای نخست کمتر خود را نشان داد اما به مرور زمان و با بالا رفتن عمر ناوگان هوایی تاثیرات خود را نشان داد تا جایی که امروز 43 درصد از کل ناوگان هوایی ایران زمینگیر هستند.
طبق اعلام رییس سازمان هواپیمایی کشوری در حال حاضر 251 هواپیما در ناوگان هوایی کشور وجود دارند که با توجه به محدودیتهای موجود در حوزه تعمیر و دریافت قطعات، 108 فروند آن زمینگیر هستند که امکان پرواز ندارند.
در حالی که فرودگاههای فعال در ایران توانایی جابجا کردن بیش از 75 میلیون نفر مسافر در سال را دارد، محدودیت تعداد صندلیها، باعث شده حجم بالایی از این توان عملا بدون استفاده باقی بماند.
اما وضعیت هواپیماهای موجود نیز چندان تعریفی ندارد هر چند در سالهای گذشته تلاش شده، عمر ناوگان فعال در ایران کاهش یابد اما همچنان میانگین سن هواپیماها بیش از 20 سال است.
طبق اعلام دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی عمر ناوگان 22 سال است و در این بین 13 فروند ایرباس فعال در ایران مربوط به سالهای پیش از انقلاب میشود.
مذاکرات هستهای اخیرا در بین شرکتهای هواپیمایی امید زیادی را آفریده است؛ در توافق اولیه هستهای بنا شد امکان صادرات قطعات هواپیما به ایران بار دیگر به وجود آید و در چند ماه گذشته مذاکرات بسیاری برای ورود سازندگان قطعات به ایران باز شده است.
هر چند طبق اعلام شرکتهای هواپیمایی در این زمان چند ماهه هنوز تغییر و تحولی خاصی دراین عرصه اتفاق نیفتاده است اما این امید وجود دارد با توجه به ادامه یافتن مذاکرات، فضای مناسبی برای تبادل تجاری مورد نظر فراهم آید تا بار دیگر تعدادی از هواپیماهای زمین گیر ایران پرواز کنند.
چندی پیش معاون امور بازرگانی هما ابراز امیدواری کرده بود با نتیجهبخش شدن مذاکرات، امکان تبادل قطعات به وجود آید و مشکل ناوگان زمینگیر این شرکت برطرف شود.
هر چند هنوز نتیجه توافقات نهایی هستهای مشخص نیست اما به نظر میرسد عمر بالای 22 سال و زمینگیر بودن 43 درصد از هواپیماهای ایران، این زنگ خطر را به صدا در آورده که در صورتی که چارهای برای این ناوگان اندیشیده نشود، در سالهای آینده بحرانهای بسیاری به وجود خواهد آمد.
نظر شما