همشهری آنلاین: سازمان عفو بین الملل اعلام کرد: اتحادیه اروپا به قلعه‌ای تبدیل شده است که جان مهاجران گریخته از مناطق درگیر را به خطر می‌اندازد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری روماندی نیوز سوئیس، سازمان عفو بین الملل یک روز پس از نشست وزرای کشور در اتحادیه اروپا که بسیاری از آنان اصلاح قوانین پناهندگی را نمی پذیرند، این اتحادیه را به قلعه ای نفوذ ناپذیر تشبیه کرد که جان مهاجران گریخته از مناطق درگیر را به خطر می اندازد.

این نهاد دفاع از حقوق بشر با اشاره به گزارش سازمان ملل در مورد کشته شدن 32 هزار مهاجر در 15 سال گذشته، اعلام کرد: سیاست های اتحادیه اروپا در مورد مهاجران و اقدامات شان در مورد کنترل مرزها از برخورداری مهاجران از پناهندگی در اروپا ممانعت به عمل آورده و زندگی همه این افراد را که سفرشان هر روز دشوارتر می شود را به خطر می اندازد.

این گزارش حاکی است که در برابر دشواری فزاینده ورود به اروپا از مسیر زمینی، مهاجران از راه های دریایی که خطر بیشتری دارد - همچون مرزهای آبی یونان و ایتالیا- استفاده می کنند. این در حالی است که هر ساله صدها تن از این افراد در دریا جان می بازند.

عفو بین الملل گزارش داد: در شش ماهه نخست سال، بیش از 200 نفر در دریای مدیترانه جان خود را از دست دادند. صدها تن دیگر نیز ناپدید شدند که به احتمال زیاد جان باخته اند.

این نهاد با اشاره به این که مسئولیت مرگ جان باختگانی که قصد ورود به اروپا را داشته اند، مسئولیتی جمعی است، کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به اجرای طرحی مشابه ایتالیا فراخواند. ایتالیا پس از فاجعه مرگ مهاجران در جزیره ایتالیاییˈلامپدوزاˈ در سال 2013 میلادی، طرح نجاتی موسم به ˈدریای ماˈ را برای نجات پناهجویان در آبهای خود به اجرا در آورد.

بر پایه گزارش عفو بین الملل، بیش از نیمی از افرادی که تلاش می کنند به صورت غیر قانونی وارد اروپا شوند، افرادی هستند که از مناطق درگیر جنگ در کشورهایی چون سوریه، افغانستان، اریتره و سومالی گریخته اند.

به گزارش عفو بین الملل، از سال 2007 تا 2013 میلادی اتحادیه اروپا یک میلیارد و 800 میلیون یورو برای حفاظت از مرزها اختصاص داده است اما تنها 700 میلیون یورو به بهبود شرایط متقاضیان پناهندگی در خاک کشورهای این اتحادیه اختصاص یافته است.

کد خبر 265383

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha