دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۰۳:۱۷
۰ نفر

دکتر حسین رویوران: در اوایل‌ماه گـــــــذشته میلادی ۳صهیونیست نظامی که به‌صورت دانشجویی یا به‌صورت کادر در نیروی هوایی رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کرده‌اند، کشته شدند.

حسین ریوران

با وجود آنكه تاكنون هيچ گروهي مسئوليت قتل آنان را بر عهده نگرفته اما اين‌ رژيم درواكنش به اين اتفاق، علاوه بر دستگيري‌هاي گسترده، غزه را هم هدف حمله قرارداد. به‌طور طبيعي مقاومت بايد به اين حملات پاسخ مي‌داد. اين رژيم هم دايره حملات خود را گسترش داده و تا حد زيادي تاكنون كاملا به‌صورتي كور غيرنظاميان را مورد حمله قرار مي‌دهد.

رژيم صهيونيستي دنبال بهانه‌اي بود تا يك‌بار ديگر به غزه حمله كند. تل‌آويو اكنون با اطمينان خاطر به سامانه ضدموشكي گنبد آهنين و اينكه اين بار موشك‌هاي حماس را خنثي مي‌كند حملات خود را آغاز كرده اما 7روز از آغاز اين حملات مي‌گذرد و گنبد آهنين آن كارآمدي مورد نظر را نداشته است. موشك‌هاي مقاومت نه‌تنها نزديك غزه بلكه شهرهاي قدس، تل‌آويو و حيفا را هدف گرفته‌اند. اين نشان مي‌دهد كه انهدام موشك‌ها به‌صورت محدودي انجام مي‌گيرد و برخلاف تبليغات، اسرائيل به‌شدت آسيب‌پذير شده است.

اما عملياتي كه شروع شده متوقف كردنش به آساني ممكن نيست. به هر حال اسرائيل با مجموعه‌اي از اهداف اين عمليات را شروع كرد و اكنون اين اهداف محقق نشده است. متوقف‌سازي جنگ يعني اعلام شكست اسرائيل زيرا اهدافش محقق نشده است. به همين دليل، ‌رژيم صهيونيستي به‌دنبال فرار به جلو و ادامه اين شرايط است. در اين بين، عنصر غافلگيري بسيار بالا بوده و اين رژيم فكر نمي‌كرد مقاومت از چنين امكاناتي برخوردار باشد.

لذا با وجود همه تلخي‌ها، در ابعاد استراتژيك، اين رژيم صهيونيستي است كه دچار بحران است و نه غزه. خاصه اينكه فلسطينيان به اين مجاهدت‌ها و ايثارها عادت كرده‌اند.اما اين جنگ در يك بعد اهميت راهبردي دارد و آن اينكه اولويت اول جهان اسلام را يك‌بار ديگر گوشزد مي‌كند؛ يعني اولويت در جهان اسلام، سوريه يا عراق يا لبنان نيست بلكه فلسطين است.

نكته ديگر اينكه، اتحاديه عرب مرده است. اتحاديه عربي كه ظرف نيم ساعت جلسه برگزار مي‌كند تا عضويت سوريه را به تعليق درآورد، نمي‌تواند بعد از 7روز نشستي را درباره فلسطين برگزار كند تا حداقل بيانيه‌اي صادر نمايد. اين نشان‌دهنده اين است كه اين نهاد واقعا از طرف پترودلار عربستان و قطر اشغال شده و كاركرد اصلي‌اش را از دست داده است. اما چرا سازمان ملل سكوت كرده است؟ زيرا آمريكا اين اجازه را نمي‌دهد؛ به‌دليل اينكه معادله قدرت براساس اخلاق و حفظ جان انسان‌هاي بيگناه نيست، براساس زور است و از آن رو كه آمريكا متحد رژيم صهيونيستي است، اين نهاد بين‌المللي درقبال جنايات غزه سكوت اختيار مي‌كند.

كارشناس مسائل خاورميانه

کد خبر 265790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha