سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

محمد کرباسی: دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس درحالی‌که دولت و حزبش با شکست‌های پیاپی در صحنه‌های مختلف سیاسی اوضاع و احوال خوبی ندارد دست به گسترده‌ترین تغییرات خود در کابینه‌اش زده تا شاید در میان انتقادهای مختلف شانس بیشتری در انتخابات سال ۲۰۱۵داشته باشد.

دیوید

جرقه اخبار در رابطه با تغييرات گسترده كابينه انگليس با پيام كناره‌گيري ويليام هيگ، از مقام وزارت امور خارجه پس از 4سال فعاليت كليد خورد. پس از انتشار اين خبر غيرمنتظره كه هيگ به‌صورت شخصي آن را منتشر كرد موجي از بركناري‌ها و تغييرات در كابينه انگليس شروع شد. حتي بسياري از مقام‌هاي سياسي انگليس هم كه در انتظار تغييرات كابينه بودند انتظار كناره‌گيري هيگ را از پست وزارت خارجه نداشتند.

ديويد كامرون در ماه‌هاي گذشته روزهاي خوبي را پشت سر نگذاشته و با انتقادهاي فراوان روبه‌رو بوده است و اين تغييرات براي ورود چهره‌هاي جوان و حضور بيشتر زنان تنها اميد براي بهبود وجهه كابينه‌اش در آستانه انتخابات آينده است. ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس با كناره‌گيري از سمتش به پستي پايين‌تر يعني معاون پارلماني كابينه و رياست مجلس عوام انتقال جايگاه داده است. هيگ علاوه بر اين اعلام كرده كه پس از 26سال عضويت در پارلمان در انتخابات پارلماني مي‌سال 2015ديگر در انتخابات شركت نمي‌كند تا با پايان فعاليت سياسي خود به نوشتن كتاب و كارهاي ديگر شخصي بپردازد.

هيگ در پيامي گفت: خيلي خوشحال خواهم شد بتوانم به‌عنوان رهبر مجلس عوام خدمت كنم و در سراسر كشور براي نامزدهاي محافظه‌كار مبارزه كنم. هيگ تأكيد كرده كه همچنان به حمايت از حزب محافظه‌كار و كمپين در مورد مسائل بين‌المللي كه برايش مهم است، ادامه خواهد داد. فيليپ هاموند، وزير دفاع انگليس هم جابه‌جايي سمت داده و به‌عنوان وزير خارجه جديد و جايگزين هيگ معرفي شده است.

از اختلاف‌هاي داخلي در كابينه انگليس خبري منتشر نشده و اما رسانه‌ها اعلام كرده‌اند كه هيگ با توجه به سابقه‌اش درصورتي كه مي‌خواست مي‌توانست سمت خود را حفظ كند اما اين گمانه‌زني وجود دارد كه او تصميمي شخصي براي كنار رفتن گرفته است. تصميم به استعفاي او مدت كوتاهي پس از آن اعلام شد كه كنت كلارك از اعضاي قديمي حزب محافظه‌كار تصميم گرفت كابينه را ترك كند. هر چند ويليام هيگ چهره سرشناس اين تغييرات با رفتن به پست پايين‌تر بود اما كابينه انگليس با جابه‌جايي و خروج وزيران و وزيران مشاور كاملا چهره جديدي پيدا كرده است.

3وزير در كابينه انگليس جابه‌جا شده‌اند و 4وزير از كابينه كنار گذاشته شده‌اند. از ميان وزراي مشاور هم 3وزير مشاور تغيير سمت پيدا كرده‌اند و 12وزير مشاور هم مجبور به ترك كابينه شده‌اند. شكست‌ماه گذشته ديويد كامرون در مخالفت با انتخاب ژان كلود يونكر به مقام رياست كميسيون اروپا توسط سران اروپا، آخرين حلقه ناكامي‌هاي ماه‌هاي گذشته نخست‌وزير انگليس بود. اين مسئله به‌دنبال آنكه نامزدهاي احزاب مخالف دولت انگليس توانستند در انتخابات پارلمان اروپا به پيروزي چشمگير دست پيدا كنند انتقادهاي فراوان داخلي را از كامرون به‌دنبال داشت.

انتخاب يونكر به رياست كميسيون اروپا به‌معناي جلوگيري از تغيير شرايط عضويت انگليس در اتحاديه اروپا به‌حساب مي‌آيد. يونكر مشهور به سياست‌هاي خود براي نزديكي و همكاري‌هاي بيشتر كشورهاي اتحاديه اروپاست. كامرون اما به مردم انگليس وعده داده بود درصورت انتخاب مجدد به نخست‌وزيري سال 2017 همه‌پرسي‌اي براي تغيير شرايط يا خروج از اتحاديه اروپا برگزار خواهد كرد.

كشتار ميانه‌روها

يكي از تغييرات جنجالي در كابينه اما تغيير جايگاه مايكل گوو از سمت وزير آموزش به‌عنوان رئيس فراكسيون احزاب حاضر در پارلمان انگليس است. نيكي مورگان وزير خزانه‌داري جاي گوو را در وزارت آموزش گرفته است. بسياري از انتصاب گوو به‌عنوان رئيس فراكسيون احزاب پارلمان شگفت‌زده شده‌اند. احزاب مختلف پارلمان براي هماهنگي امور خود يك رهبر يا رئيس فراكسيون مشهور به Chief Whip دارند. ديويد كامرون اعلام كرده كه مايكل گوو نقش مهمي در انتخابات سال آينده خواهد داشت و به‌عنوان نماينده محافظه‌كاران در گفت‌وگوها و نشست‌هاي خبري شركت مي‌كند.

اين درحالي است كه گوو يكي از راديكال‌ترين و جنجالي‌ترين اعضاي كابينه كامرون به‌حساب مي‌آيد. شايد به‌دليل همين انتصاب است كه مخالفان دولت ترميم كابينه را به‌عنوان نقشه‌اي براي كاهش مقام و بيرون‌كردن شخصيت‌هاي ميانه‌رو توصيف كرده‌اند. آنچه مشخص است كه تغييرات كابينه كامرون در يك سال مانده به انتخابات تأثيري خاص در سياست‌ها و برنامه‌هاي اين كشور ندارد و بيشتر يك تغيير چهره براي راي‌دهندگان انگليس به‌حساب مي‌آيد. كامرون در واقع با اين اقدام به‌دنبال اين بوده كه نظر مردم را جلب كند تا شايد بتواند آراي بيشتري به‌دست آورد. رسانه‌هاي داخلي مي‌گويند كامرون با اين اقدام در «حالت جنگي» براي انتخابات قرار گرفته است. حزب كارگر از احزاب مخالف دولت اما تغييرات كابينه را «كشتار ميانه‌روها» در دولت توصيف كرده است.

کد خبر 266013

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha