همشهری آنلاین: دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس بعد از شکست در مخالفت با انتخاب ژان کلود یونکر به مقام ریاست کمیسیون اروپا توسط سران اروپایی، با انتقادهای فراوانی در داخل کشور مواجه شده است.

انگلیس در کانون تحقیر اروپا؛ لندن منزوی تر از همیشه

به گزارش روز یکشنبه ايرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری  بی بی سی، اد میلیبند رهبر حزب مخالف کارگر بعد از نشست بروکسل سران اروپایی جمعه گذشته (6 تیر/ 27 ژوئن) گفت که انگلیس اکنون یک گام دیگر به درهای خروج از اتحادیه اروپا نزدیک شده است، این وضعیت خطری برای اقتصاد این کشور به شمار می‌رود و ˈنایجل فراژˈ رهبر حزب افراطی استقلال انگلیس نیز شکست کامرون را ˈتحقیر صریح در اروپاˈ دانست.

میلیبند افزود: نخست وزیر خطری کامل و روشن را برای آینده انگلیس پدید آورده است. کامرون به جای اینکه در اروپا متحدان بیشتری برای لندن فراهم کند، ائتلاف ما را از بین می‌برد. احساس می‌کنم از آنجا که کامرون دیگر در مرکزیت حزب محافظه کار نیست و افراد درجه دو حزب او را به حاشیه رانده اند، این حزب نتوانسته راهبرد درستی برای ایجاد ائتلاف ها در اروپا طراحی کند، این امر اصلا در راستای تامین منافع ملی ما نیست.

اما در همین حال وزرای دولت کامرون دست از حمایت از وی برنداشته‌اند، ˈجرمی هانتˈ وزیر بهداشت، شجاعت کامرون را برای جلب توجه اتحادیه اروپا به نیاز برای تغییرات ستود و ˈفیلپ هاموندˈ وزیر دفاع انگلیس گفت که کامرون نشان داده است دولت انگلیس خود را به مذاکره برای اصلاح در چارچوب اتحادیه اروپا ملزم می داند، نه تنها به خاطر انگلیس بلکه به خاطر همه مردم اروپا.

کامرون که از مدت‌ها قبل مخالفت خود را با معرفی یونکر به عنوان رییس کمیسیون اروپا به پارلمان اروپا آغاز کرده و رایزنی های زیادی را با سران اروپایی در این مسیر انجام داده بود، در نشست سران اروپا روز جمعه گذشته خواستار رای گیری در این مورد شد و یونکر با 26 رای موافق در برابر 2 رای مخالف انگلیس و مجارستان به عنوان نامزد مد نظر سران اروپایی معرفی شد.

روزنامه فرانسوی ˈلا دپش میدیˈ نیز در گزارشی درخصوص تحولات اخیر در حوزه روابط انگلیس و اتحادیه اروپا نوشت: مخالفت انگلیس با انتخاب یونکر به عنوان رییس کمیسیون اروپا را می توان از منظری جز اختلاف نظر شخصی کامرون و یونکر 59 ساله و نخست وزیر پیشین لوکزامبورگ بررسی کرد؛ نتایج انتخابات اخیر پارلمان اروپا در انگلیس از افزایش محبوبیت گروه های اروپاستیز در این کشور حکایت دارد. کامرون یک سال دیگر انتخابات پارلمانی کشورش را در پیش رو دارد و اگر می خواهد مقام خود را حفظ کند باید بتواند رضایت رای دهندگان را از عملکردش به دست آورد.

از سوی دیگر کامرون در اقدامی سیاسی از نمایندگان اروپاستیز کشورش در پارلمان اروپا خواست تا از ˈحزب مردم اروپاˈ خارج شوند. این در حالی است که نمایندگان انگلیس مخالفتی با انتخاب یونکر از خود نشان نداده اند. این امر نشان می دهد کامرون تنها و منزوی مانده است.

کامرون در انتقاد از یونکر وی را فردی ˈمتعلق به گذشتهˈ و دارای ˈافکار فدرالیستی بیش از حدˈ می داند. یونکر در طول فعالیت سیاسی خود در اتحادیه اروپا طرفداری خود را از افزایش قدرت اتحادیه اروپا و کاهش قدرت کشورهای عضو نشان داده است.

مشخص است که ریاست این فرد بر کمیسیون اروپا، لندن را به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا که با افزایش قدرت بروکسل مخالف است، نسبت به آینده این اتحادیه نگران می کند.

در همین حال ˈآلکس سالموندˈ نخست وزیر اسکاتلند نیز گفت: به کشورهای کوچک کمک می کند نقشی در روند اداره اتحادیه اروپا داشته باشند.

وی که برای برگزاری همه پرسی استقلال انگلیس از اسکاتلند در ماه سپتامبر آماده می شود، افزود: دیدگاه های شخصی یونکر برای آینده اروپا دیکته نمی شود، بلکه کشورهای عضو باید در مورد آینده اروپا تصمیم بگیرند. تلاش دیوید کامرون برای مخالفت با یونکر اقدامی احمقانه بود که به دلیل آن وی کاملا خود را تحقیر کرد.

میلیبند نیز در توضیح رای قاطع سران اروپا به یونکر در نشست روز جمعه گذشته یادآور شد: سران اروپایی نیات واقعی نخست وزیر انگلیس را زیر سوال می بردند و به همین دلیل با او همراه نشدند که در واقع انگلیس ضرر کرد. راهبرد کامرون به طور کلی شکست خورد و او به شکل تحقیر آمیزی در رای گیری تنها ماند.

نایجل فراژ رهبر حزب استقلال انگلیس که خواستار خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست و در انتخابات اخیر پارلمان اروپا توانست نمایندگان بیشتری را نسبت به حزب حاکم محافظه کار به پارلمان بفرستد، گفت شکست کامرون باعث شد او مانند بازنده ای تنها جلوه کند که اصلا درس نمی گیرد.

وی افزود: کامرون نخواهد توانست در مورد آینده انگلیس با اتحادیه اروپا مذاکره کند، با آنکه ادعا کرده این کار را خواهد کرد.

فراژ یادآورد شد که فضای حاکم بر اتحادیه اروپا این است که از شر انگلیس خلاص شود تا اینکه شرایط عضویت لندن را تغییر دهد. رهبران اروپا، انگلیس را مایه دردسر می دانند که همواره در حال شکایت است و در حالیکه ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان گفته است نگرانی های انگلیسی ها را حل می کند، در نهایت زمانیکه او دستوری می دهد همه اطاعت می کنند. فراژ اتحادیه اروپا را ائتلافی سیاسی دانست که مردم انگلیس نمی خواهند. حتی سوئد نیز به عنوان مهم ترین متحد انگلیس، از کامرون حمایت نکرد و به یونکر رای مثبت داد اما ˈ فردریک رینفیلدتˈ نخست وزیر این کشور بعد از رای گیری گفت همه خواستار نزدیکی بیشتر اتحادیه نیستند. وی به بیانیه سران بعد از رای گیری اشاره کرد که طرح های نزدیکی بیشتر اتحادیه برای همه اعضا لازم الاجرا نیست و اولین بار است که به این صراحت بیان می شود.

یونکر نامزد حزب مردم اروپا بود که بیشترین رای را در انتخابات اخیر پارلمان به دست آوردند و انتخاب او باید اکنون به تایید نمایندگان پارلمان برسد. انتخاب رییس کمیسیون اروپا پیش از این با توافق آرای سران در نشستی انجام می شد اما کامرون در نشست اخیر سران اروپا خواستار رای گیری برای انتخاب یونکر شد و بقیه با این درخواست موافقت کردند.

کامرون هشدار داده بود که انتخاب یونکر به ریاست کمیسیون اروپا به معنای اعطای قدرت بیشتر به پارلمان و کاهش قدرت سران اروپاست. گفته می شود نخست وزیر انگلیس برای اجرای اصلاحات در چارچوب اتحادیه اروپا به بازگرداندن قدرت به سران اروپا و در نهایت پارلمان های دولت ها نیاز دارد.

به نوشته نشریه آلمانی ˈاشپیگلˈ، کامرون بعد از انتخاب یونکر به مقام ریاست کمیسیون اروپا هشدار داده است که انگلیس از اتحادیه جدا می شود، زیرا این امر باعث بی ثباتی دولت انگلیس و در نهایت جلو انداختن همه پرسی در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می شود.

در همین حال شماری از مسئولان تجاری انگلیس نیز نسبت به تبعات جدایی این کشور از اتحادیه اروپا در حوزه مسائل اقتصادی هشدار دادند. ˈجان کریدلندˈ دبیر کل کنفدراسیون صنایع انگلیس، گفت عضویت این کشور در اتحادیه اروپا به اشتغالزایی، افزایش نرخ رشد اقتصادی و رقابت پذیری بیشتر انگلیس منجر می شود.

شماری از نمایندگان محافظه کار انگلیس معتقدند این کشور باید عضویت در اتحادیه اروپا را لغو کند و ˈدانیل هانانˈ نماینده محافظه کار روز جمعه گذشته توافقی مانند سوئیس را پیشنهاد داد که تنها عضویت انگلیس در بازار آزاد اروپا را در برمی گیرد و از بقیه جنبه ها انگلیس ارتباطی با اتحادیه اروپا ندارد.

اما کریدلند حتی با پیشنهادی مشابه این پیشنهاد نیز مخالفت کرده و گفته است: هر جایگزینی برای عضویت کامل انگلیس در اتحادیه اروپا به هیچ وجه مفید نخواهد بود، از یک طرف باید قوانین اتحادیه اروپا را اجرا کنیم و از طرف دیگر نفوذی بر آن نخواهیم داشت. کنفدراسیون صنایع انگلیس که از طرف تجار با دولت رایزنی می کند به تلاش های خود برای ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا ادامه می دهد.

وی گفت: اتحادیه اروپا بزرگ ترین بازار صادرات ما و برای آینده اقتصادی ما حیاتی است.

رییس کمیسیون اروپا به عنوان رییس مهم ترین نهاد شاخه اجرایی این اتحادیه، مسئول اجرای قوانین اروپاست و انتخاب او به این مقام با انتخابات پارلمان اروپا ارتباط نزدیک دارد. وی شش ماه بعد از اولین جلسه پارلمان اروپا که قرار است اول تا سوم ژوئیه (10 تا 12 تیر) باشد کار خود را آغاز می کند. او باید سیاست های کمیسیون اروپا را تعیین کرده و از طریق رهبری سیاسی خود نقش قاطعی در توسعه اتحادیه اروپا ایفا نماید.

وی نماینده کمیسیون در مجامع خارجی و داخلی مانند نشست های گروه هفت و نشست های شورای اروپا است. رییس کمیسیون همچنین در جلسات مهم تعیین خط مشی شورای وزرا و پارلمان اروپا نیز حاضر می شود. این مقام بر اساس بند 217 معاهده ˈآمستردامˈ ریاست جلسات کمیسیون را برعهده دارد و می تواند مسئولیت های تازه و خاصی را به عهده کمیسیونرها بگذارد یا گروه های کاری تشکیل دهد.

رییس کمیسیون اروپا 27 کمیسیونر اروپا را با رایزنی با سران دولت ها و کشورها تعیین می کند تا مطمئن شود نمایندگان هر کشور دست کم مسئولیت یکی از این حوزه های خط مشی اروپا را برعهده دارند.

انتخابات پارلمان اروپا از 22 تا 25 ماه مه (اول تا چهارم خرداد) در 28 کشور عضو این اتحادیه برگزار شد. نتایج نشان داد حزب محافظه کار مردم اروپا و حزب راست میانه ائتلاف پیشرفته سوسیال دموکرات ها 400 کرسی از مجموع 751 کرسی در پارلمان جدید را به دست آوردند. احزاب راست افراطی نیز در برخی کشورها از جمله فرانسه، انگلیس، یونان و دانمارک پیروز شدند و توانستند از احزاب حاکم این کشورها نمایندگان بیشتری را به پارلمان بفرستند.

کد خبر 264199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha