سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۶
۰ نفر

«اتصال نامبارک»؛ وقتی وزیری درباره ارتباط ۲بخش وزارتخانه‌اش اینچنین اظهارنظر می‌کند، جدایی این حوزه‌ها را نباید چندان دور از ذهن تصور کرد.

جدایی ورزش از جوانان

محمود گودرزي نفر اول وزارتخانه‌اي است كه دي‌ماه 89در مجلس هشتم و پس از ادغام سازمان تربيت بدني و سازمان ملي جوانان و با وجود مخالفت‌هاي رئيس‌جمهور پيشين، سنگ بنايش گذاشته شد. در دولت يازدهم هم كه 3وزير پيشنهادي قبل از گودرزي رأي نياوردند، يكي از مهم‌ترين دلايل نمايندگان براي ندادن رأي اعتماد، عدم‌تخصص در هر دو حوزه ورزش و جوانان بود.
حالا اين نمايندگان مجلس هستند كه انگار در فرصتي آرام‌تر مي‌خواهند فكري به حال اين اتصال نامبارك بكنند.

در وزارتخانه

وزير ورزش و جوانان با اينكه پيش از اين اعلام كرده كه بايد به هر حال در كنار هم بودن اين حوزه را پذيرفت، گفته است: تفكيك اين دو حوزه حتما مساوي با حل مشكل جوانان نخواهد بود اما در تشكيلاتي به نام وزارت ورزش و جوانان، با وجود جذابيت‌هاي بسيار عمده‌اي كه ورزش دارد طبيعي است كه موضوع و مسئله جوانان به حاشيه رانده‌شده و درواقع دست دوم ‌شود. اينجاست كه اگر تفكيك صورت گيرد، موضوع جوانان شكل مي‌گيرد.

علاوه بر اين معاون وي در ساماندهي امور جوانان هم سياست وزارتخانه را پيگيري جدايي اين دو حوزه مي‌داند و مي‌گويد: براي اينكه مشكلات جوانان حل شود، وزارت ورزش و جوانان تشكيل نشده است. در واقع بهتر بود از همان ابتدا تكليف سازمان تربيت بدني مشخص و مشكلات آن برطرف مي‌شد و بعد اين مجموعه پرحاشيه را با حوزه جوانان ادغام مي‌كردند.

دكترمحمود گلزاري هشدار مي‌دهد كه در نتيجه همين تفكيك نشدن، حوزه‌ جوانان نسبت به سال‌هاي قبل در شهرستان‌ها افت جدي كرده و اعلام مي‌كند كه از سوي دولت پيشنهاد شده تا حوزه جوانان زيرنظر معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري برود.

در مجلس

هرچند دكتر گلزاري قبل از اين پيش‌بيني كرده بود تفكيك اين دو حوزه به سال 93نرسد اما اظهارنظرهاي مختلف برخي كارشناسان و نمايندگان مجلس دراين باره را مي‌توان نشانه‌اي بر عزم جدي‌تر براي تسريع اين اتفاق تلقي كرد. در كميسيون اجتماعي مجلس، محمداسماعيل‌سعيدي كه معتقد است اين دو حوزه در وزارتخانه به‌جاي ادغام، تجميع شده‌اند و هيچ‌يك از اهداف پيش‌بيني شده محقق نشده است، مي‌گويد:تفكيك حوزه جوانان از ورزش براي رسيدگي بهتر به امور جوانان يك ضرورت واقعي است چرا كه مي‌توان با اين امر شاهد حل بسياري از مشكلات و كاستي‌ها باشيم. در بخش جوانان نيازمند ساختاري فراتر از وزارتخانه هستيم تا بتواند امور جوانان را به‌درستي ساماندهي كند در غيراين صورت مشكلات اين قشر از جامعه همچنان ادامه خواهد يافت. بايد تشكيلات ساختاري وزارتخانه ورزش و جوانان به‌صورت فرابخشي در حوزه جوانان برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري داشته باشد.

شهروز افخمي ديگر عضو اين كميسيون نيز موافق راه‌اندازي وزارتخانه‌اي اختصاصي براي جوانان است و ديدگاه خود را اينطور توضيح مي‌دهد: اكنون واژه جوانان براي وزارت ورزش و جوانان اضافه است، انتظار داريم كه به حوزه جوانان بيش از پيش توجه شود و امكانات و بودجه براي اين حوزه از سوي دولت درنظرگرفته شود. متأسفانه استفاده مطلوبي از امكانات وزارت ورزش و جوانان صورت نمي‌گيرد بنابراين بايد به‌دنبال اصلاح امور باشيم و اگر تفكيكي امكانپذير نبود، بودجه‌اي مناسب براي حوزه جوانان اختصاص يابد.

گام نخست

حتي محسن عليمرداني از ديگر اعضاي اين كميسيون هم معتقد است جدايي اين دو بخش به صلاح نيست. وي در تأييد وجود چنين مشكلي مي‌گويد: سابقه ورزش براي وزارت ورزش و جوانان بيشتر است و بيشتر كاركنان اين وزارتخانه در حوزه ورزش متخصص هستند، اختصاص بودجه به حوزه جوانان بهتر از تفكيك آن از ورزش است، بنابراين نبايد به‌دنبال تغيير ساختار باشيم بلكه بايدبه‌دنبال برنامه و حضور افراد متخصص در اين حوزه باشيم.

اينكه آيا بايد پس از اين تفكيك براي هر حوزه وزارتخانه جديدي پيش‌بيني كرد يا آنطور كه دولت پيشنهاد كرده، حوزه جوانان زيرنظر يكي از معاونت‌هاي رئيس‌جمهور برود يا هر راه‌حل ديگري، گام بعدي است. هرچه باشد ،حالا در گام نخست هستيم؛زمزمه‌هايي براي جدايي!

 

کد خبر 266585

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha