یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه کمبریج قصد دارند ابزاری بسازند که می‌تواند جزئیات الکترونیکی را ذخیره کرده و آنها را در نهایت ایمنی حفظ کند، هاله‌ای الکتریکی که هر فردی را احاطه خواهد کرد.

امنیت الکترونیکی

براساس گزارش گاردين، امنيت الكترونيكي براي ميليون‌ها نفر از انسان‌ها بسيار دردسرساز بوده‌است، مشكلي كه مردم را از حفظ ايمني سيستم‌ها و دستگاه‌هاي الكترونيكي عاجز كرده‌است. فراموش كردن رمز كارت‌هاي اعتباري، گم كردن سوئيچ خودرو در محلي عمومي و رويداد‌هاي اينچنيني همواره براي بسياري از مردم دردسر ايجاد ايجاد كرده‌است.

اما محققان دانشگاه كمبريج مي‌گويند راه‌حلي براي رفع اين مشكل يافته‌اند. به گفته اين محققان هر انساني به يك هاله الكترونيكي نياز دارد، ميداني كه گستردگي آن از بدن انسان بيش از يك متر نيست و مي‌توان آن را به همان شيوه‌اي كه سيگنال‌هاي واي‌فاي را ايجاد مي‌كنند، در فواصل كوتاه به‌وجود آورد. اين سيگنال‌ها مي‌توانند مالك خود را شناسايي كرده و تنها به تجهيزات الكترونيكي مالك خود اجازه دهند تا در اين محدوده فعاليت كنند.

خارج از اين هاله الكترونيكي، براي مثال كليد‌هاي الكتريكي خودروي فرد از كار خواهند افتاد، به بياني ديگر اين كليد‌ها تنها زماني قابل استفاده خواهند‌بود كه در دستان مالك خود باشد، زيرا تنها در محدوده هاله فعال خواهند بود.

محققان همچنين در فكر ساخت ابزاري هستند كه مي‌تواند هزاران نام كاربري و رمز عبور را به‌خاطر بسپارد. اين ابزار كه پيكو نام دارد، به‌صورت خودكار با وب‌سايت‌هاي بانك‌ها، سالن‌هاي نمايش، سينماها، شركت‌هاي حمل‌و‌نقل و ديگر مراكز خدماتي در تعامل خواهد‌بود و كاربر براي دسترسي به حساب‌هاي خود در اين وب‌سايت‌ها تنها كافي است اين ابزار را به همراه داشته‌باشد. اين ابزار نيز از نهايت ايمني برخوردار خواهد بود زيرا تنها در محدوده هاله كاربرش قابل استفاده است.

به گفته محققان،‌رمزهاي عبور امروزه به پديده‌هايي اسفبار تبديل شده‌اند كه به‌خاطر سپردن تعداد زيادي از آنها همه را كلافه كرده‌است. اما وجود چنين ابزاري مي‌توان كاربران را از دردسر به‌خاطر سپردن دهها رمز عبور كاملا متفاوت از يكديگر نجات دهد.

کد خبر 267080

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha