اين طرح يكي از محورهاي تحول حملونقل در محدوده طهران قديم است كه در آن حدود 6.5ميليون تومان وام كمبهره يا بدون بهره براي خريد موتورسيكلتهاي برقي پيشبيني شده است و همزمان با ورود موتورسيكلتها اقدامات مربوط به ارائه تسهيلات انجام ميشود.
هماكنون فرايند اجرايي تأمين موتورسيكلتهاي برقي آغاز شده و 47شركت در فراخوان تأمين موتورسيكلتهاي برقي شركت كرده و بالغ بر 20شركت اسناد فني و مشخصات كار خود را به شهرداري ارسال كردهاند. مهلت ارسال مدارك فني از سوي شركتها آخر تيرماه بود و با توجه به اينكه تاكنون تنها 20شركت مدارك خود را ارسال كردهاند، مهلت ارسال مدارك فني به شهرداري تهران تا 15مردادماه تمديد شده است. از طرفي هماهنگيها با ستاد مديريت سوخت صورت گرفته تا در قبال خروج و اسقاط يك موتورسيكلت بنزيني، موتورسيكلت برقي جايگزين شود كه در اين زمينه موتور سيكلتهاي شماره تهران يكي از اولويتهاي اين طرح است.
به گفته سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حملونقل و ترافيك شهردار تهران، گام شناسايي اوليه اين محصولات انجام و مقرر شد نمونههاي محصولات تحويل شهرداري شود يا اگر قرار است موتورسيكلتها به كشور وارد شوند، در زمانبندي مشخص اين كار انجام شود تا تستهاي آزمايشگاهي و ميداني روي موتورسيكلتها انجام شود. براي ارائه تسهيلات مالي هم موتورسواران منطقه بازار در اولويت هستند. در اين بخش اقدامات خوبي انجام شده و حداقل 6.5ميليون تومان وام كمبهره يا بدون بهره با كمك بانك شهر پيشبيني شده است كه همزمان با ورود موتورسيكلتها اقدامات مربوط به ارائه تسهيلات انجام ميشود. البته اين مبلغ براساس قيمت موتورسيكلتها تعيين ميشود. از اينرو موتورسيكلتهاي ارزانتر تسهيلات كمتر و موتورسيكلتهاي گرانتر تسهيلات بييشتري را بهخود اختصاص ميدهند. قيمت موتورسيكلتها با توجه به توان و كيفيت ساخت ممكن است متفاوت باشد.
ساماندهي حملونقل عمومي
اما بخش ديگري از تحول حملونقل عمومي مربوط به حوزه اتوبوسراني در توسعه شبكه و ارتقاي عملكرد سيستم حملونقل عمومي است. در اين زمينه راهاندازي سيستم حملونقل عمومي انبوه بر نوين و اختصاص اتوبوس ويژه گردشگري در محدوده تهران قديم برنامهريزي شده كه 49خط عبوري شامل 9خط عمومي و 40خط آن خصوصي است. گرچه پوشش كامل حملونقل عمومي در منطقه بازار و حوالي آن وجود دارد اما عمدتا براي افرادي كه قصد ورود يا خروج از منطقه را دارند كاربرد دارد. اما قرار است شبكه حملونقل درون منطقهاي طراحي شود تا به ساكنين، كسبه و گردشگران خدمات حملونقل ارائه شود.
در طرح ساماندهي تاكسيهاي اين منطقه نيز ايستگاههاي تاكسيراني كم است و بيشتر ناوگان در سطح معابر شهر رها شده و باعث ايجاد اختلال ترافيكي و نابساماني در سطح شهر ميشوند. در اين خصوص قرار است نوع كاربري و نوع خدمات تاكسيها با كيفيتتر شود. از طرفي در بخش ساماندهي سرويسهاي درون منطقهاي و فرامنطقهاي، شبكه مشترك تاكسي و اتوبوس درون منطقه تا پوششدهي كامل و خدماتدهي به شهروندان صورت ميپذيرد.
مشكلات بازار يك ريشه 100ساله دارد كه نميتوان يك شبه مسائل مربوط به آن را حل كرد و بايد با برنامهريزي و تدبير راهحل ارائه شود. بدينترتيب اميد است با همكاري كسبه بازار و صنوف مختلف، ساماندهي وضعيت ترافيكي بهگونهاي انجام شود تا رضايتمندي توليدكنندگان، توزيعكنندگان و مصرفكنندگان به شكل قابلقبولي در مدل آينده فراهم شود.
نظر شما