دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: به دنبال لغو پیمان آتش بس از سوی شبه نظامیان طرفدار طالبان و القاعده با دولت پاکستان که یک روز بعد از انفجار مرگ‌بار در شمال این کشور اعلام شد، ارتش و نیروهای امنیتی پاکستان به حالت آماده باش درآمدند.

در 48 ساعت گذشته بر اثر سه حمله‌ جداگانه در شمال پاکستان - دو حمله علیه گشتی‌های نیروهای دولت و یک حمله در یک مرکز پلیس این کشور – بیش از 73 تن کشته شدند. این درحالیست که بعد از درگیری خونین ارتش پاکستان با شبه نظامیان سنگر گرفته در مسجد سرخ در شهر اسلام‌آباد، اوضاع در این شهر هنوز عادی نشده‌است.

سال گذشته شبه نظامیان طرفدار طالبان در مناطق قبیله‌نشین وزیرستان شمالی با امضای پیمان آتش‌بسی با دولت پاکستان با توقف حملات به نیروهای نظامی و دولتی موافقت کردند. اما در روزهای اخیر آنها این پیمان را زیر پا گذاشته و به انتقام حمله ارتش به مسجد سرخ دست به حملات سنگینی علیه دولت زدند.

این شبه نظامیان دولت پاکستان را متهم می‌کنند که ابتدا  این پیمان آتش بس را زیر پا گذاشته است و به همین دلیل از ادامه هرگونه مذاکره یا تماس با دولت پاکستان خودداری می‌کنند.

در همین حال آفتاب شرپائو، وزیر کشور پاکستان اعلام کرد که این شبه نظامیان هنوز به پایان رعایت مفاد این توافقنامه صحه نگذاشته‌اند و گفت که اگر دولت در حال حاضر اقداماتی در این منطقه‌ ناآرام انجام دهد، این اقدامات توجیه‌پذیر خواهد بود.

واشنگتن نیز اعلام کرده که از پرویز مشرف، رییس جمهور پاکستان حمایت کامل می‌کند و تصریح کرد که این پیمان صلح در برخورد با شبه‌نظامیان به خوبی عمل نکرده‌ است.

استفان هادلی، مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: مشرف این موضوع را درک می‌کند، ما نیز این موضوع را درک می‌کنیم.

مشرف در حال انجام اقداماتی در راستای اعزام نیروها به این منطقه است. هادلی با اشاره به اینکه اقدامات مشرف علیه شبه نظامیان در این منطقه مرزی ناآرام در این طرح کافی نبوده است، گفت: این موضوع نگران کننده است، شمار زیادی از نیروهای طالبان در آنجا حضور دارند.

اما هادلی گفت که ما از مشرف خواسته‌ایم تا اقدامات بیشتری انجام دهد، ما از آنچه که مشرف انجام می‌دهد حمایت کامل می‌کنیم.

کمک 750 میلیون دلاری آمریکا به مناطق قبایلی

 روزنامه‌ نیویورک تایمز دیروز در گزارشی با انتقاد از دولت بوش به خاطر سیاست‌هایش در قبال پاکستان نوشت، واشنگتن قصد دارد با ارسال750 میلیون دلار کمک به مناطق قبیله‌‌ای ‌نشین پاکستان مردم این مناطق را از شبه‌نظامیان طالبان و نیروهای القاعده دور کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این روزنامه آمریکایی به نقل از بعضی کارشناسان و تحلیلگران که در اجرای این طرح دست دارند نوشت، این طرح می‌تواند خطرناک باشد زیرا این مقدار پول هنگفت ممکن است به مسیری خارج از کنترل آمریکا هدایت شود. زیرا این منطقه اصلا قابل کنترل نیست.

در این گزارش آمده است، این موضوع که این کمک‌ها به چه فرد یا گروهی پرداخته خواهد شد، به یکی از سؤالات مهم پیش روی مقامات محلی و تصمیم‌گیرندگان آمریکایی تبدیل شده است.

بعضی از این کارشناسان معتقدند که این مقدار پول ممکن است در مسیر غلط استفاده شود.

این طرح در سفر اخیر ریچارد  بوچر، معاون وزیر خارجه‌ آمریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی، به عنوان تدبیری از طرف واشنگتن در حمایت از ژنرال پرویز مشرف، رییس‌جمهور پاکستان مطرح شد.

کد خبر 26720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز