سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۰
۰ نفر

اسدالله افلاکی: ۵سال از ظهور پدیده خشکیدگی(زوال) بلوط‌ها می‌گذرد؛ پدیده‌ای که بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار هکتار از رویشگاه‌های زاگرسی را در ۷استان زاگرسی به ورطه نابودی کشانده اما طی این زمان طولانی، اقدام کارسازی برای مقابله با این آفت صورت نگرفته است.

اكنون اما از لرستان خبر مي‌رسد كه به همت استاندار، كارگروهي براي مقابله با پديده خشكيدگي بلوط‌ها در اين استان شكل گرفته است.

عزم استاندار براي نجات بلوط‌ها

مهندس سيدمحمد قاسمي، عضو كارگروه حفاظت و احياي جنگل‌هاي لرستان مي‌گويد كه مهندس هوشنگ بازوند، استاندار لرستان، پس از نشستي با مسئولان جهادكشاورزي، منابع طبيعي و صاحب‌نظران حوزه منابع طبيعي، دستور تشكيل «كارگروه حفاظت و احياي جنگل‌هاي لرستان» را صادر مي‌كند؛ كارگروهي كه رياست آن را استاندار برعهده دارد و رئيس سازمان جهادكشاورزي استان دبير آن است. مديران كل منابع طبيعي و حفاظت محيط‌زيست استان نيز اعضاي اصلي آن محسوب مي‌شوند.

به گفته قاسمي، نخستين جلسه اين كارگروه، دوم مردادماه جاري در استانداري لرستان برگزار شد و طي آن، مهندس غضنفري رئيس سازمان جهادكشاورزي استان درباره اهداف و نحوه شكل‌گيري كارگروه توضيح ‌داد، سپس گزارش تصويري پديده خشكيدگي(زوال) بلوط و راهكارهاي پيشنهادي مقابله با آن ارائه شد و در پي آن، مديركل منابع طبيعي استان مشكلات اجرايي مقابله با پديده خشكيدگي را بيان كرد.

استان لرستان با يك‌ميليون و 200هزار هكتار جنگل، سومين استان كشور از لحاظ مساحت جنگل‌ها به شمار مي‌آيد. مطالعات بانك جهاني نشان مي‌دهد كه جنگل‌هاي زاگرسي با سرعت 1/1درصد در سال در حال تخريب هستند. براساس اين آمار هر سال95هزار هكتار از 5ميليون و 400هزار هكتار جنگل‌هاي زاگرسي نابود مي‌شود و سهم لرستان از اين تخريب‌ها، سالانه 12هزار هكتار است.

قاسمي درباره نخستين جلسه كارگروه حفاظت و احياي جنگل‌هاي لرستان به همشهري گفت كه در اين جلسه استاندار لرستان كه رياست كارگروه را برعهده دارد خواستار نظارت دقيق بر حفاظت از رويشگاه‌هاي جنگلي شد و بر انجام مطالعات منظم درخصوص دلايل خشكيدگي بلوط و گونه‌هاي بومي استان تأكيد كرد. اين رويكرد مثبت بالاترين مقام اجرايي استان لرستان به رويشگاه‌هاي زاگرسي از يك سو، باعث دلگرمي مسئولان منابع طبيعي استان شده و از سوي ديگر، مي‌تواند به‌عنوان الگويي در ساير استان‌هاي زاگرسي مورد توجه استانداران قرار بگيرد.

تلاش مسئولان محلي

پيش از اين اقدام درخور تحسين استاندار لرستان، مسئولان محلي استان ايلام هم براي نجات بلوط‌ها دست به‌كار شدند. رويشگاه‌هاي جنگلي ايلام بيش از ساير استان‌ها آسيب ديده به‌طوري كه در برخي مناطق جنگلي خشكيدگي بلوط‌ها 100درصد اتفاق افتاده است.

آنطور كه دكتر رضا احمدي، مديركل منابع طبيعي ايلام، فروردين‌ماه سال‌جاري در جمع خبرنگاران اعزامي به اين استان اعلام كرد، 577هزار هكتار از جنگل‌هاي ايلام از خشكيدگي آسيب ديده‌اند. اين در حالي است كه مساحت كل جنگل‌هاي اين استان 641هزارو667هكتاراست.

مديركل منابع طبيعي ايلام اما با همدلي كارشناسان و كاركنان دلسوز اين اداره توانسته بود با وجود تنگناهاي مالي و با كمترين تجهيزات و امكانات، 18هزار هكتار از رويشگاه‌هاي مبتلا به خشكيدگي را طي سال‌هاي 91 و 92 احيا كند.

احمدي در جمع خبرنگاران گفت كه احياي بلوط‌هاي خشك شده در گرو عمليات پرورش و اصلاح است. با همين نگاه، علاوه بر احياي 18هزار هكتار، عمليات پرورشي‌- اصلاحي و تيمارهاي بهداشتي از دي‌ماه سال گذشته در جنگل‌هاي مبتلا به خشكيدگي به اجرا درآمد. براساس اين طرح، عمليات قطع و خروج درختان خشكيده در 7218هكتار از عرصه‌هاي جنگلي استان اجرا شد و به ازاي قطع و خروج هر درخت، 4تا 5اصله نهال از نوع بنه و بلوط در مناطق موردنظر غرس شد.

مصوبات نخستين جلسه كارگروه حفاظت و احياي جنگل‌هاي لرستان

1 - مطالعه و تعيين عوامل و دلايل پديده خشكيدگي بلوط و اعلام كانون‌هاي بحران ظرف مدت 3‌ماه توسط كميته تخصصي مستقر در سازمان جهادكشاورزي لرستان2- تهيه و تدوين نقشه راه و اقدامات كاربردي كارگروه3- تشكيل كميته حفاظت متشكل از فرماندهان يگان‌هاي حفاظت منابع طبيعي، محيط‌زيست، ميراث فرهنگي با همكاري فرماندهي انتظامي لرستان 4- تأمين اعتبار اجاره 16دستگاه خودروي كمك دار با راننده به‌منظور تقويت يگان حفاظت منابع طبيعي لرستان.

 

کد خبر 267795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha