همشهری آنلاین: رئیس انجمن مددکاری ایران گفت: هیچ مسئله‌ای در ایران بحرانی‌تر از آسیب‌های اجتماعی نیست.

آسیب‌های اجتماعی

به گزارش ایسنا، سیدحسن موسوی چلک در نشست هم‌اندیشی مطالعات پژوهشی در حوزه آسیب‌های اجتماعی که در سازمان پزشکی قانونی کشور برگزار شد، اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی همیشه در ایران خط قرمز بوده است و ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی دچار یک بیماری مزمن شده‌ایم. به‌همین دلیل اگر امروز هم کارمان را در این حوزه شروع کنیم باز هم عقب هستیم.

وی افزود: ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی بر روی تحلیل کیفی متمرکز می‌شویم و درصدد هستیم که بررسی کنیم نگاهمان به آینده در این حوزه باید با چه سیاست‌هایی باشد.

وضعیتمان در حوزه آسیب‌های اجتماعی اسف‌بار است

موسوی چلک با بیان اینکه ما در هیچگونه از آسیب‌های اجتماعی در کشور روند کاهشی نداشته‌ایم، گفت: ما در کشور شاهد تنوع انواع آسیب‌های اجتماعی هستیم و در عین حال که این تنوع را داریم، اما آینده‌نگری اجتماعی مبنای برنامه‌ریزی ما در این حوزه نیست.

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در هیچ بخش از آسیب‌های اجتماعی، سن افراد بالا نیست، اظهار کرد: همچنین ما در آسیب‌های اجتماعی شاهد زنانه‌تر شدن این بخش هستیم. متأسفانه با همه اقداماتی که انجام شده ولی وضعیت ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی اسف‌بار است.

وی با بیان اینکه نگاه ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید نگاه همه‌جانبه باشد ادامه داد: نمی‌توانیم آسیب‌های اجتماعی را در قالب یک جزیره بررسی کنیم.

افزایش زنان سرپرست خانوار در سال‌های اخیر

موسوی چلک با ارائه آماری از معضلات آسیب‌های اجتماعی در کشور گفت: متأسفانه در کشور، کودکان طلاق بسیاری وجود دارد و در فاصله سال‌های 75 تا 85، 39 درصد جمعیت کشور، زنان سرپرست خانوار بوده است و از سال‌های 85 تا 90، 53 درصد زنان سرپرست خانوار افزایش یافته و در سال 90 بیش از یک میلیون نفر زنان سرپرست خانوار بوده‌اند.

افزایش خودکشی در میان سالمندان

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در بخش سالمندان وضعیت ما از نظر بهداشت خوب است، اظهار کرد: از طرفی دیگر مشکلاتی در این بخش وجود دارد که به بخش آسیب‌های اجتماعی سرریز می‌شود. ما در کشور شاهد قتل سالمندان، سرقت و اقدام به خودکشی سالمندان هستیم و متأسفانه خودکشی در سالمندان بسیار افزایش یافته است.

موسوی چلک افزود: در دو دهه کار پژوهشی که انجام شد مشخص شد که بیشترین آزاری که سالمندان می‌بینند، آزار روانی است.

دو سال است که دستگاه قضایی آماری از پرونده‌هایش نمی‌دهد

وی با انتقاد از اینکه چرا ما نباید آماری از پرونده‌های قضایی در کشور داشته باشیم؟ گفت: این موضوع اشتباه استراتژیک است و تقریباً دو سال است که دستگاه قضایی آماری از پرونده‌هایش نمی‌دهد گرچه آمار مشکلات را حل نمی‌کند اما باعث می‌شود مردم درگیر شوند. ما نمی‌توانیم مدیریت آسیب‌های اجتماعی را انجام دهیم مگر اینکه به مردم اعتماد کنیم.

موسوی چلک ادامه داد: از کل آمار معتادین در کشور، کمتر از 20 هزار پرونده قضایی داریم در صورتی‌که ما باید آمار کلی از این پرونده‌ها داشته باشیم.

آخرین آمار طلاق

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: متأسفانه به ازاء هر یک ساعت، 68 نفر در زندان هستند. همچنین بیش از 27 هزار نفر آخرین آمار مربوط به معضل ایدز در کشور است و 90 درصد آن را مردان و 10 درصد را زنان شامل می‌شوند. همچنین بیشترین سن طلاق در زنان از 20 تا 24 سال و سن مردان در طلاق 25 تا 29 سال است و به‌طور کلی به ازای هر پنج ازدواج یک طلاق ثبت می‌شود.

جرائم و دعاوی خانوادگی در کشور رو به افزایش است

رئیس انجمن مددکاری ایران با تأکید بر اینکه جرائم و دعاوی خانوادگی در کشور رو به افزایش است گفت: همچنین دعاوی مربوط به ازدواج، طلاق و خشونت‌های خانگی رو به افزایش است. آمار نشان می‌دهد در بحث خودکشی نیز از هر 100 هزار نفر، هفت نفر اقدام به خودکشی می‌کنند.

شاهد ورود ساپورت به مدارس هستیم

وی با بیان اینکه در ایران تنها بخشی که سیاست ندارد، بخش اجتماعی است ادامه داد: متأسفانه ما داشته‌های فرهنگی‌مان را در کشور احیاء نکرده‌ایم و شاهد عدم تقویت هویت فرهنگی در کشورمان هستیم. ما امروزه شاهد ورود ساپورت به مدارس هستیم و وجود فرهنگ‌های بیگانه و سریال‌های ماهواره‌ای باعث شده فرهنگ کشور ما دچار تغییر شود.

موسوی چلک در پایان گفت: رویکرد ما باید سلامت‌محور باشد، البته در کنار سلامت جسم.

کد خبر 269090

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha