ابراهیم متقی: سفر جدید یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران شنبه ۱۶ آگوست ۲۰۱۴ انجام گرفت.

در اين سفر آمانو تلاش دارد تا چگونگي اجراي 2توافقنامه 7‌ماه گذشته آژانس و ايران را بررسي كند. سفر جديد آمانو به تهران در حالي انجام گرفت كه اصلي‌ترين ديدارهاي نامبرده با وزير امورخارجه و رئيس‌جمهور بوده است. ديدار با رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در مرحله بعدي انجام شده كه عموماً با عرف ديپلماتيك و الگوي كنش نهادهاي بين‌المللي مغايرت دارد.

براساس موافقتنامه‌هاي انجام‌شده بين دولت ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، مقررشد كه زمينه براي انجام بازرسي از سايت نطنز و اراك انجام پذيرد. اگرچه يوكيا آمانو در فوريه 2014موضوع مربوط به بازديد و بازرسي از پارچين را مطرح كرده بود، اما مقامات ايراني بر اين موضوع تأكيد داشتند كه چنين درخواستي خارج از پادمان و اساسنامه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بوده و در نتيجه قابليت طرح و مذاكره را نخواهد داشت؛ درحالي‌كه موافقتنامه دوم براساس «مطالبات ادعايي» آژانس تنظيم شده است؛ مطالبات ادعايي آژانس در قالب موضوع PDM طرح شده و در اين مدت مذاكراتي با نهادهاي مختلف ايران انجام شده است.

PDM مربوط به طرح موضوعي است كه آمانو در ضميمه گزارش سال 2011و در قالب 64پاراگراف منتشر كرده است. 64پاراگراف ضميمه‌اي مربوط به اطلاعات سازمان‌هاي جاسوسي و امنيتي كشورهاي اروپايي، آمريكا و كانادا بوده كه جمهوري اسلامي را متهم به انجام مطالعات و فعاليت‌هاي نظامي در حوزه هسته‌اي و انفجارهاي همزمان كرده است. تاكنون جمهوري اسلامي ايران در چندين مرحله از آمانو و مقامات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درخواست كرده كه اسناد ادعايي قدرت‌هاي بزرگ را در اختيار ايران قرار دهد، درحالي‌كه آژانس و همچنين قدرت‌هاي بزرگ از پذيرش درخواست قانوني ايران درباره اسناد مطالبات ادعايي خودداري كرده‌اند.

هم‌اكنون مهم‌ترين سياست جمهوري اسلامي ايران بايد معطوف به پايان دادن به مطالبات ادعايي باشد.واقعيت آن است كه بدون ارائه اسناد اتهامي، هيچ سازمان و نهاد بين‌المللي نمي‌تواند درخواست‌ها و مطالبات گسترده‌تري را از كشورهاي هدف به انجام رساند. هم‌اكنون از زمان طرح و پيگيري مصوبات ادعايي در حدود 3سال سپري شده است. تاكنون آمانو هيچ‌گونه واكنشي نسبت به قابليت هسته‌اي رژيم‌صهيونيستي يا ترور دانشمندان هسته‌اي ايران توسط سرويس اطلاعاتي رژيم‌صهيونيستي نشان نداده است. مذاكرات تهران با آمانو از اين جهت اهميت دارد كه بعد از همكاري در قالب 2موافقتنامه سازمان انرژي اتمي ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، شرايط براي دستيابي به مداليته جديد در قالب پايان بخشيدن به مطالبات ادعايي به‌وجود آيد.

کد خبر 269128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha