چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

گروه اقتصادی جذب سرمایه‌گذاری خارجی در فرآیند اجرای یک طرح صورت می‌گیرد و امری زمان‌بر است.

روابط عمومی وزارت صنایع و معادن با بیان این مطلب، افزود: طبق آمار بانک مرکزی  رشد بخش صنعت و معدن در سال 84 به میزان 2/7 درصد بوده که بیشترین رشد در بین بخش‌های اقتصادی کشور را تشکیل می‌داده است.

روابط عمومی وزارت صنایع و معادن این مطلب را در واکنش به گفت‌وگوی همشهری با رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با عنوان «اجرایی نشدن سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت» در مورخه 17/4/86، اعلام کرده است.

در این جوابیه در زمینه رشد صنعت و معدن در دولت نهم ، با بیان مطلب مذکور آمده  است: همچنین رشد ارزش افزوده این بخش در سال 85 نیز هنوز از سوی بانک مرکزی اعلام نشده است، اما انتظار می‌رود با توجه به رشد بالای تولیدات این بخش نظیر فلزات اساسی (4/6 درصد) سیمان(2/8 درصد) محصولات پتروشیمی(2/16 درصد) خودرو (9/01 درصد) مس کاتد(8/12 درصد) ذغال‌سنگ(9/11 درصد) شمش روی(6/28درصد) کاشی و چینی بهداشتی(4/25 درصد) انواع دارو(7/15درصد) پودر شوینده( 4/14درصد) و...

این وزارتخانه می‌افزاید: رشد بخش صنعت و معدن در سال 85 بیش از سال 84 بوده و رقمی در حدود 8 درصد را تشکیل می دهد. لذا اظهار نظرهای غیر کارشناسانه بیان شده در این مطلب جای شگفتی و تاسف دارد.

روابط عمومی وزارت صنایع و معادن، می‌افزاید: در خصوص رقم 2/10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت و معدن در سال 85 نیز که از سوی اظهار نظر کنندگان مبهم عنوان شده است، به آگاهی می‌رساند رقم ذکر شده یعنی 2/10 میلیارد دلار، میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در این بخش می‌باشد که هر فرد آگاهی در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی به خوبی می‌داند که جذب این سرمایه‌ها در فرآیند اجرای یک پروژه انجام می‌شود که امری زمانبر بوده  و بین 3 تا 5 سال وقت نیاز دارد.

در ادامه این جوابیه، آمده است، طبیعی است سرمایه‌گذاری خارجی مصوب سال85 نمی‌تواند در همان سال جذب و وارد کشور شده باشد ولی حسب آمارهای موجود سرمایه جذب شده خارجی در بخش صنعت و معدن کشور تا پایان سال 84 بیش از 22 درصد است.

وزارت صنایع و معادن، آمارهای کلی طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی را این گونه اعلام کرده است: مجموع طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی مصوب 331 طرح، طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی مصوب بخش صنعت 281 طرح ( 85 درصد)، طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی مصوب سایر بخش‌ها 50 طرح (15 درصد)، آورده کل سرمایه‌گذاری خارجی تا پایان سال 84 به میزان 21 درصد( 330/2 میلیون دلار) ، آورده  سرمایه‌گذاری خارجی بخش صنعت تا  پایان سال 84 معادل 22درصد (290/ 1 میلیون دلار) ، آورده سرمایه‌گذاری خارجی سایر بخش‌ها تا پایان سال 84 معادل 20 درصد(030/1 میلیون دلار).

سید حسین هاشمی در گفت‌وگو با همشهری گفته بود: سرمایه‌گذاری‌های خارجی مصوب در بخش صنعت اجرایی نشده است.

کد خبر 26914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز