- جناب وزیر برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای حل مساله مربوط به سرعت پایین اینترنت کشور چیست؟
متاسفانه در این حوزه در سالهای اخیر سرمایهگذاری نشده است. از سال گذشته تلاش زیادی برای راهاندازی شبکه ملی اطلاعات از سوی وزارت ارتباطات صورت گرفت و تلاش شد که بتوانیم محتوای سایتهای مختلف خارجی وارد کشور شود و در کنار آن در داخل کشور نیز تولید محتوا صورت گیرد. همچنین در تلاشیم که با ایجاد شبکه ملی و افزایش پهنای باند داخلی مشکل سرعت اینترنت را که مردم درسراسر کشور با آن مواجه هستند حل کنیم. پهنای باند در سال گذشته حدود 500 گیگابایت در ثانیه بود که امسال با تلاشهای انجام شده در این حوزه به 1200 گیگابایت در ثانیه افزایش یافت که تقریبا یک افزایش دو و نیم برابری بوده است.
امیدوارم با ادامه این روند در کنار تامین بودجه مورد نیاز با بهرهگیری از سیاستهای وزارت ارتباطات و سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی هم در زمینه پژوهش و تولید داخلی و هم برای استفاده از مشارکت مردمی در این حوزه، مشکلات اینترنتی کشور تا نیمه دوم سال 94 حل شود.
ولی تا زمانی که این مشکلات به طور کامل برطرف شود هرگونه گشایشی که در این مسیر به دست بیاید بلافاصله در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. با این حال با توجه به نیاز مردم در حوزه اینترنتی، در صورت توسعه افزایش پهنای باند ابتدا امکانات اینترنتی در اختیار متقاضیان دریافت اینترنت قرار داده میشود. در سال گذشته نزدیک به سه میلیون مشترک اینترنت گرفتند و حدود 6000 روستا نیز به اینترنت مجهز شدند. بنابراین سیاست وزارت ارتباطات مبنی بر گسترش کمی در کنار ارتقای کیفی است.
- اخیرا کارگروهی با حضور جنابعالی به بررسی اثرات تشعشعات و فرستندههای پارازیت برروی سلامت افراد پرداخته است، جزئیات بیشتر از نتایج این گزارش ارایه میدهید؟
یک مطلبی همواره در افکار عمومی مطرح شده بود که در کشور برخی امواج وجود دارد که برای سلامتی مضر است. بنابراین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با همکاری سازمان انرژی اتمی با استفاده از دستگاهی که دارای تجهیزات کامل تشخیص انواع تشعشعات است به بررسی این امواج پرداخت و در تهران و برخی از شهرها بررسیهای میدانی در روزها و زمانهای مختلف صورت گرفت و سپس دستهبندی شد.
در کشور انواع امواج وجود دارد که برخی از آنها امواج بیضرر، کمضرر و برخی نیز امواجی است که ضرر دارد. این گزارشها در جلسهای که نمایندگان هفت دستگاه مربوطه از جمله وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، وزارت دفاع و سایر دستگاههای ذیربط حضور داشتند بررسی شد.
با توجه به اینکه از وزارت ارتباطات خواسته شده بود که این امواج بررسی و گزارشی تهیه شود؛ این گزارش تهیه شده و پیگیری خواهد شد و وزارت ارتباطات به دنبال آن است که در حین پیگیری گزارش جلوی ضرر امواج مضر به مردم را بگیرد. نقش فرستندههای مخابراتی نیز در این گزارش بررسی و مشخص شد امواج این فرستندهها هیچ ضرری برای سلامتی مردم ندارد.
نهادهای امنیتی و وزیر اطلاعات و وزیر دفاع نیز در تهیه گزارش از تشعشعات در کشور همکاری داشتند زیرا این مسالهای است که به سلامتی مردم مرتبط است و هر کس در هر سمتی که باشد در آن دخالت دارد، زیرا نیروی انسانی مهمترین سرمایه کشور است. همچنین تاثیر فرستنده پارازیت بروی گیرنده ماهواره نیز بررسی شده است.
- پیگیریهای مربوط به راهاندازی فیلترینگ هوشمند در کشور در چه مرحلهای قرار دارد؟
در این زمینه با سه دانشگاه و پژوهشگاه قراردادهای جدید بسته شده است و پیگیریهای کار به صورت مرتب انجام میشود، زیرا مسالهی فیلترینگ نگرانی خانواده است و برخی از سایتهای اینترنتی در زمینهی محتوای خلاف اخلاق قانونی فعالیت میکند.
- اعطای مجوز نسل سوم ارتباطی به همراه اول در چه مرحلهای قرار دارد؟
وزارت ارتباطات با اپراتور همراه اول به صورت تماموقت در حال مذاکره است و امیدوارم در روزهای آینده نسل سوم ارتباطی در این اپراتور راهاندازی شود. تنها حدود 10 درصد از ادامهی مذاکرات باقی مانده است. قرار است مجوز راهاندازی نسل سوم ارتباطی به دو اپراتور واگذار شود و وزارت ارتباطات نمیتواند برخلاف آنچه که از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی مرکب از نمایندگان دستگاههای مختلف و نمایندگان هیات دولت تصویب شده است عمل کند. ان شاالله در هفته دولت نسل سوم ارتباط راهاندازی خواهد شد، زیرا این فعالیت کار بزرگی بوده که روی آن سرمایهگذاری زیادی انجام شده است.
- میزان رضایتمندی مردم از تعرفه خدمات اپراتورها به چه صورت است و آیا وزارت ارتباطات در این زمینه برنامهای دارد؟
وزارت ارتباطات برای خدماتی که از سوی اپراتورها به مشترکین داده میشود یک سقف و کف قیمت قائل است که اپراتورها باید به آن پایبند باشند و در همه دنیا نیز به همین صورت است. خود اپراتورها باید با یکدیگر وارد رقابت شوند و تعرفههای خدمات را به گونهای تنظیم کنند که مشترکین بیشتری را جذب کنند. برخی از اپراتورها برای مشترکین خود مزایای مختلفی از جمله تخفیف در تعرفهها، دیتا، اینترنت و غیره در نظر گرفته است. همچنین اپراتورهای مخابراتی طبق توصیه وزارت ارتباطات بستههای مختلف تعرفهای را به مردم عرضه میکنند که این بستهها براساس نوع خدماتی که هر یک از مشترکین استفاده میکنند تنظیم شده و ارائهی این بستهها میزان رضایتمندی را برای مشترکین بهبود داده است.
- تدوین پیوست فرهنگی تماسهای تصویری به چه مرحلهای رسیده است؟
این پیوست از سوی وزارت ارتباطات تهیه و برای دکتر روحانی ارسال شده است و در حال حاضر منتظریم که در جلسهای که در این زمینه تشکیل خواهد شد، این بسته بررسی شده و تصویب شود. همچنین وزارت ارتباطات نیز در تعامل با اپراتورها است که ملاحظات اساسی را پیش از تصویب بسته فرهنگ تماسهای تصویری رعایت کند و از اپراتورها تعهد گرفته شده است که این ملاحظات را رعایت کنند و پس از تصویب پیوست فرهنگی تماسهای تصویری نیز به آن پایبند باشند. به تصویب این پیوست خوشبین هستم.
منبع: ايسنا
نظر شما