معاون هنرهای سنتی و صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی در گزارشی که روابط‌عمومی سازمان میراث فرهنگی منتشر کرده است عملکرد یکساله یکی از اقتصادی‌ترین معاونت‌های سازمان میراث فرهنگی را تشریح کرده است.

صنایع دستی


آنطور كه بهمن نامور مطلق اعلام كرده است، به‌زودي يك نوزايي در حوزه بازرگاني خارجي و داخلي صنايع‌دستي ايران مشاهده خواهد شد. اگرچه نامور مطلق زمان دقيقي براي اين نوزايي اعلام نكرده است آنطور كه در گزارش او آمده، حضور بين‌المللي صنايع‌دستي ايران در عرصه‌هاي بين‌المللي به‌طور جدي در دستور كار معاونت صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفته است.در گزارش معاون صنايع‌دستي با تأكيد بر اينكه انتقال اين معاونت به اصفهان اشتباه بود، آمده است: افراد با تجربه و آگاه و با دانش كه به اصفهان نرفتند از بدنه صنايع‌دستي خارج شدند و آنها كه به اصفهان رفتند نيز به‌دليل مشكلات، كارايي خود را از دست دادند.

بهمن نامور مطلق با اشاره به از بين رفتن عرصه‌هاي فعاليت صنايع‌دستي كشور اعلام كرد: صنايع‌دستي ايران از صحنه بين‌المللي حذف شد و در بازارهاي داخلي نيز مورد حمايت قرار نگرفت.او با اشاره به تعطيلي 40درصد كارگاه‌هاي توليد صنايع‌دستي در كشور در 2سال آخر دولت گذشته اعلام كرد كه سال گذشته، سال تثبيت در بخش هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي كشور بود كه بيشتر تمركز بر جلوگيري از سقوط آزاد صنايع‌دستي قرار گرفت. نامورمطلق حفاظت و صيانت از كارگاه‌هاي توليد صنايع‌دستي را نخستين اقدام در دستور كار معاونت صنايع‌دستي خواند.

در اين استراتژي، اعطاي تسهيلات براي احيا و حفظ كارگاه‌ها، در معاونت ميراث فرهنگي پيگيري شده و براي نخستين‌بار پس از يك دهه، كمك‌هاي فني و اعتباري از دولت براي حفظ و نگهداري كارگاه‌هاي صنايع‌دستي به صنعتگران اختصاص داده شد.

329صنعتگر براي گرفتن تسهيلات به بانك عامل معرفي شدند. كمك به بازرگانان داخل و خارج از كشور نيز از سوي معاونت صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي پيگيري شده است نامور مطلق مي‌گويد: بيش‌از 20بازرگان صنايع‌دستي كه عده‌اي از آنها، خارج از كشورند در حال فعاليت هستند.

کد خبر 269753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha