پیشگفتار
مواد غذایی در جامعه ما هر روز برجستگی و اهمیت بیشتری پیدا می کند چون خوراک نقطه اوج ، توجه بیشتر کوششهای اندیشه ای، اندامی و اجتماعی روزانه ما شده است. اکثر مردم درباره خوردنی ها دسترسی مناسبی دارند و اینگونه نیست که برای تهیه مواد غذایی خود با دشواری زیادی روبرو شوند. دشواری در این است که چه چیزهایی را برای خوردن گلچین کنند و چه اندازه بخورند . یکی از مهمترین مواد غذایی میوه ها و سبزیجات است که استفاده مناسب و به اندازه از آنها می تواند در سلامتی افراد و جلوگیری از انواع بیماری ها نقش بسزایی داشته باشد علاوه بر این ما از میوه ها و سبزیجات در موارد زیر نیز استفاده می کنیم:
-در میهمانی ها و جشنها و مراسم ها و آیین های مختلف ملی و مذهبی
-جهت تغذیه گروههای سنی مختلف از جمله برای رشد و نمو کودکان و نوجوانان و ...
-جهت رژیم غذایی افرادی که با کاهش یا افزایش وزن مواجه هستند.
-جهت کمک به درمان بسیاری از بیماریها و ....
در جامعه ما مردم از راههای گوناگون میوه و تره بار مورد نیاز خود را تهیه می کنند: عده ای میوه و سبزیجات مورد نیاز را از میوه فروشی های محل سکونت خود خریداری می کنند و عده ای نیز ترجیح می دهند از میادین میوه و تره بار شهرداری تهران خرید کنند. یکی از دلایل مهم در انتخاب محل خرید میوه قیمت آن است چرا که گرانی یکی از عمده ترین دغدغه آحاد جامعه است. اگر چه بسیاری از شهروندان تهرانی از نحوه قیمت گذاری و کیفیت میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران گله مندند، درصد بالایی از ایشان از میادین میوه و تره بار خرید می کنند.
کلیات تحقیق
در این گزارش با به کارگیری نظرسنجی تلفنی و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحلیل علمی آنها، سعی شده است تا به میزان رضایت پاسخگویان نسبت عرضه و قیمت میوه دست یافت. این گزارش حاصل جمع آوری پاسخ 1000نفر از مردم تهران به پرسشنامه تهیه شده توسط واحد نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری است. این افراد به صورت تصادفی و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفن ها (از 22000000 الی 88999999) انتخاب شدند. در این گزارش نظر کسانی که تمایل به پاسخگویی به تمام پرسش های تحقیق را داشته اند، منعکس شده است.
اهداف تحقیق
هدف کلی این تحقیق دستیابی به مجموعه اطلاعاتی است که پاسخگویان در مورد عرضه و قیمت میوه بیان کرده اند .
روش نظرسنجی
در این پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفنی (نظرسنجی تلفنی) به روش پیمایشی و نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. عددهای داخل جدول گرد شده است.
جامعه نمونه
در این تحقیق نمونه آماری شامل 1208 نفر از مردم تهران است لازم به ذکر است که از این تعداد درصد 31 مرد و 69 درصد زن هستند.
زمان اجرای نظرسنجی
این نظرسنجی از تاریخ 23 تا 26 تیر ماه 1386 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری انجام شده است.
پرسشنامه نظرسنجی
1. سن
2. منطقه
3. شما برای چه مدتی میوه می خرید؟
4. هزینه خرید میوه شما در هفته چقدر است ؟
5. در صورت افزایش قیمت چه می کنید؟
6. میوه مصرفی خود را از کجا می خرید؟
7. تا چه حد از نحوه عرضه میوه در آن محل رضایت دارید؟
8. دلایل انتخاب محل خرید میوه مصرفی شما چیست؟
9. به نظر شما در حال حاضر قیمت میوه چگونه است؟
10. به نظر شما دلایل گرانی میوه ناشی از چیست؟
چکیده:
طرح نظرسنجی حاضر، به منظور دست یافتن به نظر پاسخگویان نسبت به میزان رضایت در مورد عرضه و قیمت میوه بیان کرده اند به اجرا درآمده، یافته های این طرح به قرار زیر است:
69 درصد از پاسخگویان را زنان و31 درصد را مردان تشکیل می دهند.
30 درصد پاسخگویان در مناطق 1و2و3و4و5 سکونت دارند.
47 درصد پاسخگویان هفته ای یک بار میوه می خرند.
37 درصد پاسخگویان بین 5 تا 10 هزار تومان درهفته میوه می خرند .
47 درصد از پاسخگویان در صودت افزایش قیمت، کمتر میوه می خرند.
49 درصد ازپاسخگویان میوه مصرفی خود را از میادین میوه و تره بار شهرداری خریداری می کنند.
42درصد از پاسخگویان تا حدی از نحوه عرضه میوه در محل رضایت دارند
اکثریت پاسخگویان معادل 50 درصد، ارزانی را دلیل انتخاب محل خرید میوه مصرفی خود اعلام کردند.
48 درصد از پاسخگویان قیمت میوه را گران می دانند.
28 درصد پاسخگویان معتقدند دولت عامل گرانی میوه است.
جنس پاسخگویان
بر اساس جدول شماره 1، از میان 1208 نفر پاسخگو 69 درصد زن و 31 درصد مرد هستند.
جدول شماره 1- توزیع پاسخگویان بر اساس جنس
جنس |
تعداد |
درصد |
زن |
839 |
69 |
مرد |
369 |
31 |
جمع |
1208 |
100 |
نمودار شماره 1
منطقه محل سکونت پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 2 از میان 1208 نفر پاسخگو معادل (30درصد) در مناطق (1و2و3و4و5)، معادل (1درصد ) در مناطق ( 21 و 22 ) سکونت دارند.
جدول شماره 2- توزیع پاسخگویان بر اساس منطقه سکونت
منطقه محل سکونت |
تعداد |
درصد |
منطقه 1-2-3-4-5 |
362 |
30 |
منطقه 6-7-8-9-10 |
372 |
31 |
منطقه 11-12-13-14-15 |
291 |
24 |
منطقه 16-17-18-19-20 |
176 |
14 |
منطقه 21 و 22 |
7 |
1 |
جمع |
1208 |
100 |
پاسخگویان برای چه مدت میوه می خرند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره3، از میان 1208 نفر پاسخگو، 47 درصد هفته ای یکبار، 35 درصد هفته ای دو بار و 12 درصد هر روز میوه می خرند.
جدول شماره 3- توزیع پاسخگویان بر اساس مدت زمان میوه خریدن
پاسخگویان برای چه مدت میوه میخرند |
تعداد |
درصد |
هفته ای یک بار |
562 |
47 |
هفتهای دوبار |
428 |
35 |
روزانه |
149 |
12 |
اصلا میوه نمی خرم |
43 |
4 |
ماهی یکبار |
26 |
2 |
جمع |
1208 |
100 |
نمودار شماره 2
هزینه خرید پاسخگویان در هفته
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 4، از میان 1165 نفر پاسخگویی که میوه می خرند، 37 درصد بین 5 تا 10 هزار تومان، 25 درصد کمتر از 5 هزار تومان و 13 درصد بین 10 تا 15 هزار تومان در هفته میوه می خرند.
جدول شماره 4- توزیع پاسخگویان بر اساس هزینه خرید میوه در هفته
هزینه خرید میوه پاسخگویان در هفته |
تعداد |
درصد |
بین 5 تا 10 هزار تومان |
435 |
37 |
کمتر از 5 هزار تومان |
291 |
25 |
بین 10 تا 15 هزار تومان |
146 |
13 |
نمیدانم |
106 |
9 |
بالای 20 هزار تومان |
97 |
8 |
بین 15 تا 20 هزار تومان |
90 |
8 |
جمع |
1165 |
100 |
نمودار شماره 3
آیا افزایش قیمت میوه تاثیری بر خرید پاسخگویان دارد؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5، در صورت افزایش قیمت، از میان 1165 نفر پاسخگویی که میوه می خرند، 47 درصدکمتر میوه می خرند، 20 درصد میوه را حذف می کنند و 17 درصد باز هم میوه می خرند.
جدول شماره 5- توزیع پاسخگویان بر اساس تاثیر افزایش قیمت میوه برخرید آنان
تاثیر افزایش قیمت میوه بر خرید پاسخگویان |
تعداد |
درصد |
کمتر میخرم |
546 |
47 |
میوه را حذف میکنم |
231 |
20 |
میوه را حذف نمیکنم |
200 |
17 |
میوههای ارزانتر میخرم |
96 |
8 |
از حاجی ارزونی میخرم |
34 |
3 |
نمیدانم |
32 |
3 |
از هزینههای دیگر کم میکنم |
26 |
2 |
جمع |
1165 |
100 |
نمودار شماره 4
پاسخگویان میوه مصرفی خود را از کجا می خرند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 6، از میان 1165 نفر پاسخگویی که میوه می خرند، 49 درصد میوه مصرفی خود را از میادین میوه و تره بار شهرداری، 35 درصد از میوه فروشی محل و 7 درصد از بازار میوه خرید می کنند.
جدول شماره 6- - توزیع پاسخگویان بر اساس محل خرید میوه
محل خرید میوه پاسخگویان |
تعداد |
درصد |
میادین میوه و تره بار |
571 |
49 |
میوه فروشی محل |
402 |
35 |
بازار میوه |
87 |
7 |
وانتی |
70 |
6 |
حاجی ارزونی |
35 |
3 |
جمع |
1165 |
100 |
نمودار شماره 5
میزان رضایت پاسخگویان از نحوه عرضه میوه در مراکز خرید
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 7، از میان 1165 نفر پاسخگویی که میوه می خرند، 42درصد تا حدی، 25 درصد زیاد و 23 درصد از نحوه عرضه میوه زیاد راضی هستند.
جدول شماره 7- توزیع پاسخگویان بر اساس میزان رضایت از نحوه عرضه میوه در مراکز خرید
میزان رضایت پاسخگویان از نحوه عرضه میوه در مراکز خرید |
تعداد |
درصد |
تا حدی |
486 |
42 |
زیاد |
282 |
25 |
کم |
271 |
23 |
اصلا راضی نیستم |
126 |
10 |
جمع |
1165 |
100 |
نمودار شماره 6
دلایل پاسخگویان در انتخاب محل خرید میوه مصرفی
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 8، از میان 1165 نفر پاسخگویی که میوه می خرند، 50 درصد ارزانی، 30 درصد نزدیکی به منزل و 20 درصد کیفیت میوه را دلیل انتخاب محل خرید میوه مصرفی خود اعلام کرده اند.
جدول شماره 8- توزیع پاسخگویان بر اساس دلایل انتخاب محل خرید میوه مصرفی
دلایل پاسخگویان در انتخاب محل خرید میوه مصرفی |
تعداد |
درصد |
ارزانی |
580 |
50 |
نزدیکی منزل |
349 |
30 |
کیفیت میوه |
236 |
20 |
جمع |
1165 |
100 |
نمودار شماره 7
نظر پاسخگویان درباره قیمت میوه
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 9 ، از میان پاسخگویان 48 درصد قیمت میوه را گران، 41 درصد خیلی گران و 9 درصد قیمت میوه را مناسب اعلام کردند.
جدول شماره 9- توزیع پاسخگویان بر اساس قیمت میوه
نظر پاسخگویان درباره قیمت میوه |
تعداد |
درصد |
گران است |
575 |
48 |
خیلی گران است |
492 |
41 |
مناسب است |
109 |
9 |
نمی دانم |
32 |
2 |
جمع |
1208 |
100 |
نمودار شماره 8
دلایل گرانی میوه از نظر پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 10 ، از میان 1165 نفر پاسخگویی که میوه می خرند، 28 درصد دولت را عامل گرانی میوه، 14 درصد واسطه ها و 8 درصد عدم مدیریت عرضه را از دلایل گرانی میوه اعلام کردند.
جدول شماره 10- توزیع پاسخگویان بر اساس دلایل گرانی میوه
دلایل گرانی میوه از نظر پاسخگویان |
تعداد |
درصد |
دولت عامل گرانی است |
299 |
28 |
نمی دانم |
271 |
25 |
همه چیز گران است |
262 |
25 |
واسطه ها |
147 |
14 |
عدم مدیریت عرضه |
88 |
8 |
جمع |
1067 |
100 |
نمودار شماره 9
مرکز تحقیقات و مطالعات رسانهای روزنامه همشهری
مدیر طرح: فریده درفشی
همکاران: زهرا ادریس آبادی، شبنم چهره، فریده حیدرنزاد، میترا زاغی، سیامک کفایی، سمیه گایگانی، سرورالسادات هاشمی