رفتار مصرفكننده، بازاريابي رسانههاي اجتماعي، و تبليغات مدرن، اصليترين محور اين شمارهي توسعه مهندسي بازار است.
نیازمندیهای توسعه مهندسی بازار, بخش جدیدی است که از شمارهی پیشین با خوانندگان همراه شده است. مطالب این بخش آموزههايي دارد كه در قالب طنز، بار آموزشي را بر عهده گرفتهاند.
در این شماره میخوانید:
- يادداشت پرویز درگی
رفتار مصرفكننده، گفتوگو با بزرگان بازاريابي ايران و جهان، و تجربهي ورود به بازارهاي بينالمللي
- سرمقاله:
دكتر فرزاد مقدم سرمقالهي اين شماره را تحرير كردند كه عنوان آن اعتقاد به دانش؛ درسي كه بايد براي ورود به بازارهاي جهاني آموخته شود است. دكتر مقدم، نويسنده، مترجم، و متخصص تبليغات است كه فعاليت اجرايي هم در تبليغات دارد. وي افزون بر دانش و تجربهي فعاليتهاي تخصصي تبليغات در ايران، از نزديك با صاحبنظران و آژانسهاي تبليغاتي در تركيه همكاري دارد.
- ميزگرد تجربهي ورود به بازارهاي بينالمللي
حاضران ميزگرد، خاطرات خود را از ورود به بازارهاي بينالمللي تشريح كردند كه هماينك ميتواند شركتها را از اتلاف منابع مادي و انساني برهاند، افزون بر آن، سودآوري آنها را نيز تضمين كند.
بیان شکستها و ناکامیها، بیتجربگیها و عدم شناخت، از اساس در قاموس گفتاری بسیاری از شرکتها و مدیران ایرانی نمیگنجد. اما حاضران این میزگرد، به سراغ این نوع از تجربهها و خاطرات رفتهاند که درسآموزیهای فراوانی برای مدیران و شرکتهای ایرانی دارد.
- گفتوگو با استادان ايراني و خارجي دربارهي رفتار مصرفكننده و...
چهار گفتوگو در اين شماره با استادان و بزرگان بازاريابي ايران و جهان ميخوانيد كه سه گفتوگوي آن، حاصل ارتباط مستقيم همكارانم با اين بزرگان است.
1- گفتوگو با دكتر ابراهيم مظاهري/ رفتار مصرفكننده، بازاريابي رسانههاي اجتماعي
2- گفتوگو با پروفسور جاناتان رابرتايست، مؤلف كتاب رفتار مصرفكننده: ايدههاي كاربردي در بازاريابي
3- گفتوگو با دكتر مايكل راشتون/ قيمتگذاري و بازاريابي آثار هنري
4- گفتوگو با مارك گوبه، نويسندهي كتاب برندينگ عاطفي
- برخي از آثار و مقالات اين شماره نيز دربارهي رفتار مصرفكننده است، از جمله:
- پايان جامجهاني فوتبال و تأثير آن بر رفتار خريد كشورهاي جهان
- ويژگيها و رفتار مصرفكنندگان هزارهي سوم
- بازاريابي براي چپدستها
- برند/ تبليغات
افزون بر گفتوگو با مارک گوبه، طراح، فيلمساز، و نويسندهي كتاب برندينگ عاطفي، كه در صفحات 26 تا 29 درج شده، چند مطلب ديگر نيز دربارهي برند و تبليغات آمده است:
- دندانهاي فوتبالي بر شانههاي برندهاي جهاني (سوارز خوب يا بد)
- پايان عصر تبليغات سنتي؛ 5 ويژگي براي موفقيت رسانههاي ديجيتال جديد
- برند كارفرما
- تبليغات خلاق، راهي براي شگفتزدگي مشتريان
- رهايي از خودشيفتگي در مديريت، برند كارفرما، و 6 كلاه مديريتي سه عنوان اين شماره از مجله، دربارهي مديريت است كه عبارتند از:
1- منِ مدير، بزرگتر و برتر از همهي سيستم
2- 6 كلاهي كه هر مديرعاملي بايد بر سر بگذارد
3- برند كارفرما
موضوع اول دربارهي خودشيفتگي و ارتباط آن با تفكر سيستمي است. موضوع دوم، به نقشهاي متنوع مدير در محل كار، و شركت پرداخته است. ظاهراً مديراني كه قادر باشند اين 6 كلاه را بر سر بگذارند، و بدانند چه زماني هر كلاه را برداشته و كلاه بعدي را جايگزين كنند، هم به موفقيت كسبوكار دست مييابند، و هم سودآوري شركت را تأمين خواهند كرد.
- مقالات متنوع خردهفروشي، منابع انساني، درسهاي كسبوكاري از پيكاسو
پيكاسو، هنرمند برجستهي اسپانيايي، براي خودش تعريفي از كسبوكار دارد، كه براي اطلاع بيشتر به صفحات 32 و 33 مراجعه كنيد.
آشنايي با هري گوردونسلفريج، مبدع خردهفروشي نوين در جهان، معرفي دو مجلهي فستكامپني (fast company) و استورز حاوي مقالات برجستهي فروش و بازاريابي، معرفي ديدگاههاي بيل تيلور دربارهي منابع انساني، بخشهاي ديگري از مطالب اين شمارهي نشريه است.
ماهنامه توسعه مهندسی بازار به صاحبامتیازی و مدیرمسئولی پرویز درگی، و با سردبیری محسن جاویدمؤید، تمام رنگی، تمام گلاسه و حاوی 80 صفحه منتشر میشود.
علاقهمندان برای خرید این نشریه میتوانند به نشانی اینترنتی www.MarketingShop.ir مراجعه کنند و یا با شماره تلفنهای 71 و 66408251 تماس بگیرند.
نظر شما