همشهری‌آنلاین: عضو شورای شهر تهران، با حضور در منطقه ۱۸، ضمن بازدید از نخستین کارخانه شیر پاستوریزه در ایران، از احداث موزه صنعت شیر در آینده ای نزدیک خبر داد.

نخستین تهرانگردی احمد مسجد جامعی بعد از انتخابات در منطقه ١٨

مسجد جامعي و تهرانگردان صبح روز جمعه 14 شهريور به منطقه 18 رفتند و از اولین کارخانه شیر پاستوریزه در ایران، بازدید کردند.

به گفته مديرعامل اين واحد توليدي‏، كار احداث این کارخانه توسط مهندسان آلمانی و با سرمایه گذاری یونیسف در سال 1333 شروع شد و در سال 1336 با هدف توليد شير پاستوريزه براي كودكان مورد بهره برداری قرار گرفت.

مسجدجامعی پس از بازدید از بخش های مختلف این کارخانه و گفتگو با کارمندان خط تولید، گفت: این کارخانه به لحاظ تاریخی اهمیت زیادی دارد و باید سابقه تاریخی آن به شکلی در معرض بازدید علاقه مندان قرار گیرد.

وی افزود: ما بايد براي حفظ حافظه تاریخی كشورمان تلاش كنيم. حفظ دستگاه هاي اوليه كارخانه شير پاستوريزه و نشانه‌هایی که در این کارخانه وجود دارد جزو حافظه تاريخي صنعت شير در كشور ماست كه بايد حفظ شود.

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: با توجه به ظرفیت هاي اين كارخانه، این مجموعه می‌تواند به یک مجموعه صنعتی شیر در کشور تبدیل شود که امیدواریم تمهیدات این کار در اسرع وقت صورت گیرد.

مسجد جامعی در پایان پیشنهاد داد: با توجه به تاریخ این محل، تمام اسناد، تجهيزات اوليه و محصولات این کارخانه جمع آوری و به موزه صنعت شیر ایران تبدیل شود. اين پيشنهاد مورد موافقت مديرعامل كارخانه قرار گرفت و قرار شد موزه صنعت شير در اين كارخانه راه اندازي شود.

در ادامه این بازدید مدیر عامل شرکت شیر پاستوریزه، با اشاره به شایعاتی که در مورد روغن پالم مطرح شده بود، خاطر نشان کرد: حدود 1050 برند شرکت لبنی در ایران وجود دارد که در تمام محصولات باید فقط از چربی شیر استفاده کنند و ما نیز این مورد را رعایت می کنیم.

مدیر عامل شرکت شیر پگاه در پایان به سرانه مصرف شیر در ایران اشاره کرده و تصریح کرد: سرانه مصرف شیر در کشور ما 69 کیلوگرم است، در حالی که متوسط جهانی این مصرف 150 کیلو به بالاست و این عدد در کشورهای پیش رفته بالای 300 کیلوگرم است؛ امیدواریم با طرح هایی که در سال جدید تحصيلي برای توليد شیر ويژه دانش آموزان داریم، بتوانیم این آمار را در کشور بهبود بخشیم.

مسجد جامعی سپس به محل تولید خوراک دام این کارخانه رفت و این چرخه تولیدی را که با شیرهای عودت داده شده و تاريخ گذشته توليد می شود، افتتاح کرد. در اين واحد از تركيب مواد لبني تاريخ گذشته و عودتي و مخلوط كردن آن با مكمل هاي غذايي، خوراك دام تهيه مي شود و بدين ترتيب مواد لبني غير قابل استفاده نيز به چرخه بازيافت برمي گردد.

از دیگر بخش های بازدید عضو شورای شهر تهران در کارخانه شیرپاستوریزه، تصفیه خانه ای در قلب این کارخانه بود كه تهرانگردان از آن بازديد كردند و درباره آلودگي هاي زيست محيطي و بوي نامطبوع فاضلاب سوال هايي مطرح كردند.

پس از توضيح كارشناسان و با پيشنهاد مسجدجامعي و استقبال مديران كارخانه مقرر شد اين واحد توليدي شرايطي را براي استفاده همسايگان از فضاي سبز محوطه فراهم آورد و همچنین امکان استفاده فضای سبز شهری از آب حاصل از تصفيه فاضلاب اين كارخانه فراهم آيد. مقرر شد اين موضوعات با امضاي تفاهم نامه ای مابين شهرداري منطقه و كارخانه شير پاستوريزه پگاه عملياتي شود.
در اين برنامه دكتر حافظي، رئيس كمسيون سلامت شورا آقاي مسجدجامعي را همراهي مي‌كرد.

 

کد خبر 271021

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha