به گزارش ایرنا، محرابیان که در نشست علنی غیررسمی روز یکشنبه مجلس برای ارایه گزارش نحوه اجرای تبصره ۱۳قانون بودجه حضور یافته بود، گفت: دولت به خودروهای امداد و نجات، نیروهای مسلح (بدون محدودیت) براساس سهمیهای که ستاد فرماندهی کل قوا درخواست کند، سهمیه بنزین میدهد.
وی افزود: برای خودروهای عملیاتی دستگاههای اجرایی، مسافربرهای شخصی، خودروهای اجارهای در اختیار دستگاههای دولتی، جهانگردان و افراد در جاده مانده و پیکهای موتوری و موتورهایی که حمل و نقل را انجام میدهند، سهمیه جداگانه داده میشود.
محرابیان یادآور شد: سازوکار اجرایی این تصمیم ظرف دو هفتهآینده تدوین خواهد شد.
رئیس ستاد اجرای تبصره ۱۳همچنین تأکید کرد که کمیتهای در این ستاد تمام سؤالات، نیازها پیشنهادات و مشکلات مردم را مکتوب کرده و آنها را بررسی و کارشناسی میکند.
محرابیان در ادامه میزان متوسط مصرف بنزین طی ۲۱روز سهمیهبندی را ۵۸میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: این در حالی است که متوسط میزان مصرف بنزین در همین مدت قبل از سهمیه بندی، ۷۶میلیون لیتر در روز بودهاست.
رئیس ستاد اجرای تبصره ۱۳قانون بودجه یادآور شد: امسال ۱۱میلیون لیتر در روز صرفهجویی در مصرف بنزین شدهاست و این نتایج نشان میدهد عمده مصرفکنندگان خودشان را با شرایط سهمیهبندی تطبیق دادهاند و مردم مدیریت مصرف سوخت را در پیش گرفتهاند.
محرابیان پیشبینی کرد که در صورت ادامه این روند و کاهش مصرف سوخت در نتیجه سهیمهبندی تا پایان سال ۴میلیارد دلار صرفهجویی شود.
محرابیان در ادامه تغییر وضعیت خودروهای پرمصرف به دوگانه سوز و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را دومین نتیجه اجرای طرح سهمیهبندی سوخت دانست.
رییس ستاد اجرای تبصره ۱۳قانون بودجه همچنین اظهار داشت: تا پایان سال جاری تمام تاکسیهای متقاضی، دوگانهسوز میشوند و از مردادماه هم شمارهگذاری خودروهای بیش از ۶سیلندر متوقف خواهد شد و در ایران خودرو و سایپا هم خودروهای تولیدی گازسوز خواهد بود.
محرابیان افزایش سرعت حمل و نقل در شهرهارا از دیگر نتایج سهمیهبندی بنزین بیان کرد و گفت: متوسط سرعت حرکت اتوبوسهای مسافربری در تهران ۱۸ کیلومتر در ساعت بودهاست و در این ۲۱روز که سهمیهبندی اجرا شده سرعت به ۳۰کیلومتر در ساعت رسیدهاست.
وی تأکید کرد: براساس آمار منتشر شده از سوی نیروی انتظامی ۳۹درصد کاهش تصادفات داشتیم ضمن اینکه آلودگی محیط زیست هم کاهش یافتهاست.
رئیس ستاداجرای تبصره ۱۳با بیان اینکه امروز در کشور قاچاق سوخت وجود ندارد، تصریح کرد: براساس گزارش مرکز دادههای کارت هوشمند در طول ۲۱روز اجرای سهیمه بندی ۷۵درصد صاحبان خودرو کمتر از ۱۰۰لیتر بنزین مصرف کردهاند این در حالی است که این ماه، ماه پرمصرف بنزین است.
وی ادامه داد: ۱۰درصد دارندگان کارت سوخت ۱۰۰تا ۱۵۰لیتر بنزین مصرف کردهاند و ۱۵درصد دیگر نیز پرمصرف بوده و بیش از ۱۵۰لیتر مصرف کردهاند.
رئیس ستاد اجرای تبصره ۱۳قانون بودجه تاکید کرد: این ۱۵درصد مصرف کننده بنزین ، ۵درصد جمعیت کل کشور را تشکیل میدهند، اگر بخواهیم نیاز اضافی بنزین این ۵درصد را تأمین کنیم یعنی به کل جامعه فشار تورمی وارد میشود. این در حالی است که این ۵درصد پرمصرف بالاترین دهک جامعه هستند.
محرابیان افزود: برای تعیین نرخ دوم بنزین آزاد دو شکل را میتوان در نظر گرفت، اول این که قیمت دوم باید نزدیک به نرخ فعلی یعنی لیتری ۲۰۰ تا ۳۰۰تومان باشد ولیکارشناسیها نشان میدهد با این نرخ مصرف بنزین کنترل نمیشود.
وی ادامه داد: دومین راه برای تعیین نرخبنزین آزاد این است که عددی که کنترلکننده مصرف بنزین است را در نظر بگیریم یعنی لیتری بالای ۱۰۰۰ (یک هزار) تومان. ولی خود شما به تأثیر و آثار تورمی آن آگاه هستید.
وی ادامه داد: تعیین چنین نرخی موجب خواهد شد که حمل و نقل عمومی مختل شود، چرا که راننده تاکسی ترجیح میدهد بنزین سهمیه خود را به قیمت آزاد بفروشد.