گروه اقتصادی: مصرف بنزین در روز 31 اردیبهشت ماه که یک روزمانده به زمان آغاز سهمیه‌بندی بنزین طبق قانون مصوب مجلس بود ولی به دلیل عدم آمادگی دولت برای اجرای آن تا نیمه خرداد به تاخیر افتاد، به رقم کم‌سابقه 90 میلیون لیتر رسید که از مصرف متوسط روزانه کشور 15 میلیون لیتر بیشتر بود.

رشد مصرف بنزین در روزهای اخیر که زمان سهمیه بندی نزدیک شد به تدریج افزایش یافت و علت اصلی این رشد ذخیره سازی بنزین از سوی برخی صاحبان خودرو بوده است.

در روزهای هفته آخر اردیبهشت ماه متوسط مصرف نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 12 درصد افزایش یافته و به گفته دست‌اندرکاران توزیع بنزین تمایل به ذخیره سازی در میان بخش عمده‌ای از دارندگان خودرو که به دلیل نزدیک بودن گرما و تابستان درصورت نداشتن امکانات فنی لازم بسیار خطرناک نیز است به رشد مصرف دامن زده است.

روز سه‌شنبه یک مسئول شرکت پخش نیز اعلام کرد  بخشی از بودجه واردات بنزین، تا کنون مصرف شده و در صورت روند عادی مصرف، بودجه تا اوایل مرداد پایان می‌یابد و احتمال کسری بودجه برای واردت وجود دارد.

مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به فارس اعلام کرد که 950 میلیون دلار از بودجه 5/2 میلیارد دلاری واردات بنزین تا کنون مصرف شده است.

مشکل بدون کارت‌ها

با اجباری شدن استفاده از کارت برای دریافت بنزین مشکلات صاحبان خودرو‌های بدون کارت افزایش یافت.

 برخی نیز از دریافت پول از سوی جایگاه‌های عرضه بنزین خبر دادند که ناصری سخنگوی ستاد کارت هوشمند سوخت دریافت هرگونه وجه از سوی جایگاه‌ها را غیر قابل توجیه دانست و از صاحبان خودرو خواست در صورت دریافت وجه از سوی هر یک از مراکز توزیع مراتب را با اعلام محل و زمان دقیق به شماره 7766030 که بصورت 24 ساعته آماده دریافت مشکلات صاحبان خودرو  است اطلاع دهند تا پیگیری شود.

آغاز سهمیه‌بندی حدود 15 خرداد

مصطفی پور‌محمدی وزیر کشور روز سه شنبه پس از شرکت در جلسه غیر علنی مجلس که برای بررسی عملکرد دولت برای اجرای تبصره 13 لایحه بودجه برگزارشده بود در جمع خبرنگاران گفت: اجرای سهمیه ‌بندی تکلیف قانونی مجلس در مورد بنزین است و دولت آن را در کشور اجرا می‌کند.[بیشتر در همین ارتباط]

کد خبر 22709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز