به گزارش سایت خانه موسیقی، مراسم رونمایی از کتاب«هارمونی جامع کاربردی - از ابتدا تا موسیقی آتونال» اثر کامبیز روشنروان روز شنبه 29 شهریور ساعت 17 در موزه موسیقی برگزار میشود. در این مراسم جمعی از استادان و هنرمندان موسیقی حضور خواهند داشت و سخنرانی چند تن از صاحبنظران درباره ویژگیهای این کتاب از برنامههای مراسم خواهد بود.
کتاب هارمونی جامع کاربردی نتیجه حدود 45سال تدریس روشنروان به علاقمندان موسیقی در سطوح تخصصی مختلف است. روش این کتاب به گونهای پیش میرود که شخص را به سمت آهنگسازی هدایت میکند. از ویژگیهای این کتاب سادهنویسی و توضیح کامل جزئیات است بصورتی که اگر کسی بدون معلم هم این کتاب را بخواند میتواند مطالب درسی را فرا بگیرد.
از سوی دیگر و به گزارش همشهری آنلاین ،خبرگزاری ایبنا در گزارشی که از ویژگیهای این کتاب منتشر کرده نوشتهاست:
«هارمونی جامع کاربردی....» به صورت جامع، به شرح، تبیین و آموزشِ تعاریفِ علم هارمونی از دوران رنسانس تا دهههای ابتدای قرن بیستم میپردازد. مهمترین ویژگیِ این کتاب، به کارگیریِ شیوهای نوین در آموزشِ کاربردی هارمونی است؛ شیوهای که محصول سالها تحقیق و تجربه نویسنده در تدریس علم هارمونی است.
روشنروان در مقدمه کتاب مینویسد: کتاب «هارمونی جامع کاربردی» حاصل چهل و پنج سال تدریس هارمونی در هنرستانها، دانشکدهها، آموزشگاههای آزاد موسیقی و تدریس خصوصی و همچنین مطالعه تقریبا تمامی کتابهای به زبان انگلیسی و ترجمه به فارسی است. این اثر اولین کتاب تالیف شده هارمونی در ایران است و تلاش شده به زبانی ساده همراه با مثالهای فراوان هارمونی را از مراحل ابتدایی آغاز و تمامی سیر تحول و تغییرات ایجاد شده در آن را تا ورود به موسیقی آتونال پوشش دهد.
- نگاهی ویژه به ارتباط میان هارمونی و ملودی در آموزش آهنگسازی
وی درباره روش معمولِ آموزش هارمونی و تفاوتش با روش این کتاب مینویسد: «در دوران تحصیل در خارج از کشور با اساتید هارمونی راجع به روشهای آموزشی آنها و نگاه کلی رایج در کتابهای مرجع هارمونی دانشگاهی به بحث و تبادل نظر پرداختم و سرانجام به این نتیجه رسیدم که اکثریتِ قریب به اتفاق آنها روش آموزشی مشترکی را دنبال میکنند.
وی توضیح میدهد: در این روش، هارمونی به عنوان علم هماهنگی اصوات با نگاه عمودی تعریف میشود یعنی آکوردها و وصل آنها به یکدیگر بدون در نظر گرفتن حرکت افقی اصوات و استقلال هر بخش صوتی در درون هارمونی، مدنظر قرار میگیرند. در حالی که با مطالعه آثار آهنگسازان به وضوح در مییابیم که هارمونی به کار رفته در آثار موسیقی ضمن در نظر گرفتن حرکت عمودی آکوردها، حرکت افقی هر یک از بخشها را به طور جدی در ارتباط مستقیم با آکوردها، مورد توجه قرار میدهند بدون اینکه از کنترپوان (ارتباط اصوات از نظر حرکت افقی، یا حرکت ملودیها در مقابل هم و در ارتباط آنها با یکدیگر) استفاده شده باشد. از این رو به تدریج سعی کردم روش جدیدی در آموزش هارمونی پیش بگیرم، شیوهای که حرکت عمودی و وصل آکوردها را به یکدیگر با حرکت افقی و مستقل بخشها با توجه به تمامی قوانین تعریف شده هارمونی کنار هم داشته و مستقیما به آهنگسازی منتهی شود و هنرجویان موسیقی را به سوی ساخت آثار موسیقی هدایت نماید.»
- اولین قدم تخصصی برای ورود به آهنگسازی
چیدمان مطالب و تمرینهای کتاب از همان ابتدا به گونهای هستند که تمرینهای انجام شده توسط هنرجویان میتواند به لحاظ شکلی و محتوایی به کل با تمرینهایی که هنرجویان در روشهای دیگر انجام میدهند متفاوت باشند. بدین گونه که هر تمرین نوشته شده توسط هنرجویان میتواند به عنوان قطعهای کوتاه به شیوه موسیقی پولیفونیک (چندصدایی) در نظر گرفته شود و به این ترتیب تمرینهای هارمونی از شکل خشک و غیر قابل انعطاف خود خارج و شکل اجرایی پیدا کرده و به سادگی فراموش نمیشوند.
روشنروان درباره این روش آموزشی توضیح میدهد: «با توجه به روش متفاوت آموزشی و کاربردیبودن کتاب هارمونی جامع کاربردی، چیدمان مطالب کتاب نیز متفاوت است که ممکن است برای بعضی از مدرسین هارمونی عجیب باشد ولی با اطمینان میتوان گفت این روش آموزشی و چیدمان مطالب که بیش از سه دهه عملا تجربه شده و نتایج بسیار مثبتی در فراگیری هنرجویان داشته و امروزه توسط تعدادی از مدرسین هارمونی در داخل و خارج از کشور آموزش داده میشود.
وی همچنین از اهدافی که با تالیف این کتاب دنبال میشوند، چنین نام برد: کاربرد مبانی نظری موسیقی در هارمونی، کنار هم دیدن حرکت عمودی و افقی بخشهای صوتی،فراگیری جمله سازی و چگونگی گسترش جملات موسیقی،فراگیری فرمهای ساده و انجام تمرینهای گوناگون، گسترش موتیفها و پخش آنها در بخشهای مختلف و ایجاد توانایی انالیز آثار موسیقی.
- آموزش هارمونیهای نیمه دوم قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم میلادی
این کتاب در 8 بخش و 61 فصل تدوین شده است عناوین بخشهای آن؛ «مبانی»، «آکوردهای سه صدایی»، «نتهای زینت»، «مبانی»، «آکوردها»، «مدولاسیون»، «هارمونی کروماتیک» و «هارمونی قرن بیستم» هستند.
کتابهای هارمونیِ ترجمه شده در ایران عمدتا تا نیمه قرن نوزدهم را پوشش می دهند و به هارمونی کروماتیک و آنارمونیک که از نیمه قرن نوزدهم به بعد در موسیقی متداول شده و تا ورود به موسیقی آتونال ادامه پیدا میکند، کمتر توجه نشان دادهاند اما کتاب هارمونی جامع کاربردی خلاء موجود را پر کرده و هارمونی دوران کلاسیک، رمانتیک، نئو رمانتیک و تحولات پس از آن تا ورود به موسیقی آتونال را در بر میگیرد.
روشنروان درباره محتوای ویژۀ مباحث کتاب مینویسد: «مباحث این کتاب ابتدا از هارمونی کروماتیک و ویژگیهای هارمونیکی آن آغاز شده و پس از بررسی دوره رمانتیک نوین و تمامی تکنیکها و ویژگیهای هارمونیکی این دوره و ارائه نمونههای متعدد از آثار آهنگسازان اواخر قرن نوزدهم، وارد قرن بیستم میشویم. در این بخش از کتاب تلاش شده تا تمامی روشها و تکنیکهای مرتبط با هارمونی و ملودی در آثار آهنگسازان سه دهه اول قرن بیستم مورد بررسی قرار بگیرند و نمونههایی که ارائه میشوند در برگیرنده تمامی موضوعات مورد بحث در کتاب باشند.»
وی همچنین در خصوص ترتیب مباحثِ کاربردیِ آهنگ سازی در این کتاب می گوید: «در این کتاب ابتدا مباحث اصلی تئوری موسیقی و سپس تعریف و چگونگی ساخت موتیف، جمله و پریود که مستقیما مربوط به ساخت ملودیهای موسیقی است پرداخته شده و پس از آن در تمامی تمرینها در فصول مختلف کتاب تمرکز روی ساخت قطعات کوتاه موسیقی است.»
چاپ اول کتاب «هارمونی جامع کاربردی - از ابتدا تا ورود به موسیقی آتونال» در 915 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و بهای 70 هزار تومان از سوی انتشارات معین به بازار عرضه شد.
مراسم رونمایی از کتاب "هارمونی جامع کاربردی" اثر کامبیز روشن روان روز شنبه، 29 شهریور ازساعت 17 در موزه موسیقی واقع در میدان تجریش، خیابان مقصود بیک(دربندی) کوچه موزه برگزار خواهد شد.
نظر شما