شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: آلودگی آب تهران گرچه این روزها زیرسایه کمبود منابع آبی قرارگرفته اما موضوعی نیست که بتوان از کنارش‌ عبور کرد و حتما این دو بی‌ارتباط با یکدیگر هم نیستند.

 بحراني كه نخستين هشدار آن را مرضيه وحيد دستجردي، وزير اسبق بهداشت اعلام كرد و معصومه ابتكار در شوراي شهر سوم نيز ‌بارها خطرات اين معضل را برشمرد و بر رفع آن تأكيد كرد، اين‌بار رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي چهارم، به آن پرداخته است. به گفته وي ميزان وجود نيترات در آب يكي از مناطق تهران 48ppm برآورد شده كه 2درجه با استاندارد ملي فاصله دارد. اين در حالي است كه استاندارد جهاني وجود نيترات‌ در آب زير20ppm است كه حتي گفته مي‌شود بايد به كمتر از 10ppm برسد. البته آنگونه كه حافظي به همشهري گفت پيش از اين بعضي مناطق كه آب شربشان از چاه تأمين مي‌شد، داراي نيترات در آب بودند كه خوشبختانه اين‌چاه‌ها چندماه پيش پلمب و اين مناطق ‌هم به شبكه آبرساني متصل شدند. با آغاز بحران كم‌آبي جلسات متعددي ميان شورا و سازمان آب برگزار شد و مسئولان اين سازمان خواستار حفرچاه در برخي بوستان‌ها و زمين‌هاي متعلق به شهرداري شدند كه تعاملاتي دراين زمينه ميان اين دو نهاد شكل ‌گرفت.

اما به گفته رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست شورا از آنجا كه بهره‌برداري از چاه‌هاي‌عميق با وجود نيترات در آب همراه است، آب اين چاه‌ها با آب نزولات آسماني و آب پشت سدها مخلوط شده و بعد به شبكه لوله‌كشي فرستاده مي‌شود تا با اين اقدام ميزان نيترات و اثرات آن كاهش يابد، چراكه نيترات با جوشاندن و حتي تصفيه آب از بين نرفته و مصرف كم آن سرگيجه و كاهش فراگيري كودكان و مصرف زياد و بلندمدت آن هم ابتلا به سرطان را به همراه خواهد داشت. رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست شوراي شهر، تنها راه به حداقل رساندن نيترات در آب آشاميدني پايتخت را تكميل هرچه سريع‌تر شبكه فاضلاب مي‌داند تا آلودگي منابع آبي و خاكي كمتر رخ بدهد اما مشكل كمبود منابع آبي كه سازمان آب را در اين مدت مجبور به بهره‌برداري ازچاه‌ها كرده مسئله‌اي است كه اين عضو شوراي شهر با نگاه انتقادي به آن پرداخته و مي‌گويد: « از ارديبهشت‌ماه سال‌جاري كه مسئولان، بحران كمبود آب را پيش‌بيني مي‌كردند بايد در تعامل بيشتر با مردم سرمايه‌گذاري كرده، آنها را به خوبي از بحران احتمالي باخبر مي‌كردند و با اطلاع‌رساني، خواستار كمك شهروندان مي‌شدند اما اين مسئله در آن زمان يك بحران امنيتي تشخيص داده شد و اقدامي صورت نگرفت.»

كميسيون سلامت شورا نيز در همان‌ ارديبهشت‌ماه طي نشست‌هايي با مسئولان سازمان آب، اطلاع‌رساني به شهروندان را به‌عنوان يك مطالبه درخواست كرد. حافظي دراين خصوص مي‌گويد: « مخفي‌كاري‌هاي آن زمان موجب عدم‌آمادگي روحي مردم براي مقابله با اين بحران‌شده كه عدم‌صرفه‌جويي و مصرف آب داراي نيترات نتيجه امروز آن است.» شركت شهر سالم شهرداري به‌تازگي بررسي سلامت آب تهران را انجام داده كه به گفته حافظي درصورت مشاهده انحراف درنتايج به‌دست آمده، دستگاه‌هاي مرتبط دعوت شده و مداخلاتي در اين خصوص انجام خواهد شد.

تهران؛ شهري روي درياچه فاضلاب

محمدهادي حيدرزاده، مديركل محيط‌زيست استان تهران كه چندي پيش اعلام كرد در جلسه شوراي‌عالي امنيت ملي، وجود نيترات در آب تهران تأييد شده، به همشهري گفت: «به اين دليل كه تهران روي درياچه فاضلاب قرارگرفته آب‌هاي زيرزميني‌اش‌آلوده به نيترات است اما به جز اين، پايتخت با تهديد آلودگي آب‌هاي وارداتي هم روبه‌روست چراكه سيستم فاضلاب شهر پرديس هنوزآماده نشده و امكان ورود فاضلاب به سد لتيان و به‌ويژه سد ماملو كه بخشي از آب تهران را تأمين مي‌كنند، وجود دارد.» به گفته وي مسدود كردن چاه‌هاي‌غيرمجاز كه چندي پيش‌اتفاق افتاد اقدام خوبي بود.

 

کد خبر 273153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha